De ulike typene av søvnløshet: Årsaker og behandling

juli 6, 2019
For å være korrekt diagnostisert med søvnløshet, må du oppfylle kriteriene nevnt i denne artikkelen. Hvis du har noen andre problemer som kan forårsake insomni, vil ikke det å kun behandle søvnløsheten løse dem.

Når vi har problemer med å sove, har vi en tendens til å tro at vi lider av søvnløshet. Men visste du at det finnes forskjellige typer av søvnløshet, eller insomni? Egentlig krever hver av dem forskjellig behandling. I denne artikkelen vil vi fokusere på ulike typer søvnløshet og hvilken behandling de krever.

Søvnløshet er en av hovedgrunnene til at folk går til primærhelsetjenesten, og det er et symptom på nesten alle psykiske lidelser.

Akkurat som med andre vanlige psykiske problemer (som angst og depresjon), bruker mange mennesker begrepet søvnløshet feil. For eksempel, å ha problemer med å sovne i en eller to dager, kan ikke betraktes som søvnløshet. Å være stresset og ikke være i stand til å sove godt, er heller ikke søvnløshet. I sistnevnte tilfelle er søvnløshet bare symptomet på en periode med stress.

En kvinne i sengen som lider av søvnløshet

Typer av søvnløshet

Søvnløshet er formelt denominert primær insomni, en søvnforstyrrelse med følgende symptomer:

  • Vanskeligheter med å sovne i minst fire uker.
  • Søvnproblemer som dukker opp når du forsøker å sovne, sover eller i de avsluttende søvnfasene. Man har også følelsen av at man ikke fikk en god natts søvn.
  • Det er ingen åpenbar årsak (traumatisk hjerneskade, demens eller slag) som kan forklare søvnforstyrrelsen (for eksempel narkotikaforbruk, medisiner for visse tilstander, en sykdom, osv.).
  • Det er ingen tegn på en psykologisk lidelse som angst eller depresjon.

Det er tre typer søvnløshet:

  • Innsovningsvansker, som er at det er vanskelig å sovne på begynnelsen av natten.
  • Urolig nattesøvn eller fragmentert søvn.
  • Sen søvnløshet eller tidlig morgenoppvåkning.

Derfor, for å være korrekt diagnostisert med søvnløshet, må du oppfylle kriteriene nevnt ovenfor. Hvis du har noen andre problemer som kan forårsake søvnløshet, vil ikke det å kun behandle søvnløsheten løse dem. Du må sørge for at du tar opp hovedforstyrrelsen for å redusere søvnproblemer. La oss dykke litt dypere inn i de ulike typene av insomni.

Innsovningsvansker

Dette er den vanligste typen søvnløshet. Det er manglende evne til å sovne når du går i seng. Hvis du tilbringer dagen stresset og bekymret, vil det være veldig vanskelig for deg å koble fra og komme i sovemodus.

I de fleste tilfeller er innsovningsvansker kroppens respons på psykologisk ubehag, noe som er den virkelige årsaken til manglende evne til å sovne. Du kan imidlertid også oppleve disse problemene når du endrer søvnplanen din.

«Fullfør hver dag før du begynner den neste, og legg inn en solid søvnvegg mellom de to.»

-Ralph Waldo Emerson-

mann i sengen

Behandling av søvnløshet ved innsovning

Den anbefalte behandlingen for innsovningsvansker har forskjellige faser. Først må du begynne med søvnhygiene. Når de fleste utvikler søvnløshet, vedtar de usunne vaner som forverrer søvnforstyrrelsen. Derfor må personen som et første tiltak følge visse retningslinjer for å ta til seg gode vaner og bli kvitt den dårlige, som vanligvis er som følgende: Gå til sengs → ikke sove → angst på grunn av at man ikke kan sovne.

For det andre, hvis retningslinjene for søvnhygiene ikke hjelper, må den berørte personen ty til andre teknikker. De nevnte teknikkene tar sikte på å knytte sammenhengen mellom sengetid og manglende evne til å sovne, samt uroen det forårsaker.

For hvert tilfelle designer psykologer spesifikke teknikker og angir bestemte mål slik at personen kan gjøre endringer. Alle terapeutiske tilnærminger tar imidlertid sikte på å behandle innsovningsvansker som en primær lidelse. Dermed utføres disse behandlingene bare når andre sovende eller psykiske lidelser, som angst, depresjon, OCD eller bipolar lidelse, er utelukket.

På den annen side, hvis en pasient fortsatt ikke kan sove etter å ha brukt psykologiske teknikker, er medisinering det neste trinnet. Det beste alternativet for å behandle innsovningsvansker er innsovningsmedisiner som er ikke-benzodiazepiner. Dette er psykoaktive stoffer som virker veldig raskt og på kort tid uten å ha noen angstdempende eller restvirkninger.

Under alle omstendigheter må en lege alltid overvåke behandlingen med slike medisiner. De vil bestemme hvilket stoff som er best for hver person og hvor lenge pasienten må ta det.

Urolig nattesøvn

Urolig nattesøvn er problemer med å holde seg sovende om natten. Med andre ord, en person som lider av denne typen søvnløshet, er i stand til å sovne, men ofte våkner de opp midt på natten og kan ikke sovne igjen. Dette gjør at personen som lider av det, føler at de ikke har fått hvilt.

For å diagnostisere urolig nattesøvn, må spesialisten utelukke organiske og fysiologiske faktorer som kan forårsake det. For eksempel, hormonelle forandringer som kan få personen til å våkne plutselig.

Å våkne opp midt på natten er svært vanlig når skjoldbruskkjertelen ikke virker som den skal, eller når det gjelder kvinner, når det er endringer i den hormonelle syklusen deres.

kvinne i sengen

Behandling av urolig nattesøvn

Hvis andre helseproblemer forårsaker urolig nattesøvn, bør de behandles først. Når de har blitt kontrollert eller utelukket, er behandlingen for denne typen søvnløshet stort sett den samme som ved innsovningsvansker.

I dette tilfellet er anbefalt medisin en type benzodiazepin som virker gjennom hele natten og lar pasienten sove uten avbrudd. Videre er det ingen effektiv psykologisk behandling for å redusere fragmentert søvn. En psykologs rolle er imidlertid grunnleggende.

De fleste med fragmentert søvn har også psykiske problemer som stor depressiv lidelse. Derfor er kortsiktig prioritet for pasienten å kunne sove riktig, og målet er å takle de psykologiske aspektene som forårsaker søvnløshet gjennom terapi.

Tidlig morgenoppvåkning

Personer med denne typen søvnløshet kan sovne og ikke våkne midt om natten, men kan ikke sove i mer enn et par timer. For eksempel setter de alarmen på klokken 07:00, men våkner klokken 5:00 og kan ikke sovne igjen. Dette får dem til å føle seg trøtte, engstelige eller søvnige gjennom hele dagen.

Tidlig morgenoppvåkning kan være forårsaket av depresjon og arbeidsrelatert stress. Depresjon kan forårsake endringer i søvnsyklusen som fører til at personen våkner opp før de skal, og deretter har problemer med å sovne igjen. En person kan også lide av dette når arbeidsbelastningen deres øker.

En kvinne som ikke får sove

Behandling av søvnløshet ved oppvåkning

Behandlingen består av en kombinasjon av medisiner for å forhindre at personen våkner tidlig, samt psykologisk behandling for å håndtere følelsene deres.

Den psykologiske tilnærmingen ligner på den hos andre typene av søvnløshet, men i dette tilfellet er det nødvendig å takle stress og følelser.

Selv om det kan virke rart, hvis du våkner tidligere enn du burde og ikke får sove igjen, bør du stå opp fra sengen din. Dette vil hjelpe deg til å føle deg mer sliten, og derfor er det en svært effektiv teknikk for å hjelpe deg med å sovne. I tillegg vil du få en slutt på forbindelsen mellom det å være i sengen og den engstelige følelsen av å ikke være i stand til å sove.

Mens behandlingen for tidlig morgenoppvåkning hovedsakelig er psykologisk, er en kombinasjon av medisinering og terapi et bedre alternativ ved både urolig nattesøvn og sen søvnløshet.