Frossen eller forsinket sorg: Smerter som blir kroniske

desember 8, 2019
Det er aldri lett å godta tap. Det kan være så vanskelig at noen mennesker faktisk ikke kan håndtere smertene. Noen av dem setter dem til sides og nekter å godta tilstedeværelsen av dem i livet. Forsinket sorg kan vare flere tiår og kan bli en realitet der smerte blir stille og kronisk.

Frossen eller forsinket sorg er når en person ikke har kommet seg etter et tap. Sorgen over det blir kronisk. Det er noe du tar med deg permanent. Denne lidelsen manifesterer seg på flere måter.

Det kan blant annet manifestere seg som angst, stress, utmattelse, apati eller konstant irritabilitet. Hvor overraskende det enn kan virke, er dette en veldig vanlig klinisk virkelighet.

Mange mennesker vet ikke hva de skal gjøre med disse smertefulle følelsene. Denne typen lidelser kan lamme og sette en person i en tomhetsposisjon der det er vanskelig å takle livet. Andre mennesker dobler fokuset på de daglige rutinene.

De vil kanskje begrave seg i arbeid eller andre forpliktelser, prøve å overbevise seg om at de kan komme videre. De forteller seg selv til og med at ingenting skjer. At de kan oppbevare smertene sine akkurat som en person som oppbevarer personlige ting i en safe.

Begge tilfeller resulterer i en form for pine med samme generelle anatomi. Dette er patologisk sorg som mangler fullføring og aksept av tapet. Hvis det er noe vi trenger å forstå, er det at smerter ikke har noen utløpsdato.

De kan vare flere tiår og til og med trenge gjennom hver tanke du har og alle ting du gjør. Forsinket sorg kan gjemme seg bak en rekke sykdommer. Over tid kan det til og med øke sjansene dine for å bli lykkelige igjen.

«Å gråte er å redusere sorgens dybde.»

–William Shakespeare–

Frossen dråpe.

Hva er frossen eller forsinket sorg?

Smerter kan fryses eller til og med fanges som et frø i en dråpe rav. Dette er hva som skjer når du ikke klarer å konfrontere en smertefull virkelighet. Det kan skje når du forteller deg selv at det er bedre å legge det til side og fortsette å leve livet ditt. Dette vil hjelpe deg med å slutte å tenke på personen du har mistet.

Hvis det er noe sorgspesialister vet, er det at vi alle opplever det på veldig forskjellige måter psykologisk. Når det er sagt, det generelle bildet folk sitter med, er at tap tilsvarer tristhet.

I tillegg sier mange eksperter at det tar i gjennomsnitt mellom ett og et halvannet år å komme seg og avslutte en periode med sorg.

Imidlertid er ikke disse tankene helt korrekte. For det første, når du mister noen føler du mer enn bare tristhet. Det er sinne, forvirring og til og med angst. Opplevelsen av sorg er direkte knyttet til personligheten til hver person som lider av det. Ressursene en person har, så vel som den sosiale og personlige støtten de kan få, spiller også en rolle.

En studie av Dr. Katherine Shear ved Columbia University i New York hevdet at det er veldig vanskelig å forutsi hvordan en spesifikk person vil takle tapet av en kjær.

I tillegg er det anslått at rundt 5% av befolkningen på et tidspunkt vil lide av frossen eller forsinket sorg. Nedenfor presenterer vi egenskapene til denne prosessen.

Symptomer på frossen eller forsinket sorg

Frossen eller forsinket sorg er en form for forsvarsmekanisme. Den berørte personen nekter å godta virkeligheten av det som har skjedd. De kan ikke innse det og føler at de ikke kan takle en slik smerte. Slik endres hjernen ved å velge å bare fornekte eller «fryse» smerten og legge den til side til en annen gang.

Selv om dette kan virke som en god løsning kan all psykologisk innsats og emosjonell utestenging føre til følgende konsekvenser:

  • Angst og stresslidelser.
  • Personen blir hypersensitiv. De overdriver viktigheten av uventede hendelser i livet.
  • Denne typen sorg kan bli til en spiseforstyrrelse eller avhengighet.
  • Det er også et klart avslag for å snakke om eller identifisere tapet til den aktuelle personen med ord.
  • Psykosomatiske symptomer kan oppstå, som fordøyelsesproblemer, allergier, migrene, muskelsmerter, hudproblemer og hårtap.
  • Det kan hende du ikke lykkes med å utvikle en klar visjon eller plan for fremtiden din. Mennesker som er berørt av frossen sorg slutter å lage planer for livet eller sette seg mål.
  • Sosiale problemer kan også oppstå. Man kan miste gleden i livet, tålmodigheten og ønsket om å dele livet sitt med andre. Det er veldig vanlig at folk slutter å glede seg over de aktivitetene de pleide å elske. Noen ganger slutter de faktisk å komme i kontakt med andre på en oppriktig måte. Empati mislykkes, fordi når man ikke aksepterer sin indre lidelse, gjør dette alt mye vanskeligere.

Hvordan behandle frossen eller forsinket sorg?

De som lever med forsinket sorg bør vite at før eller senere vil den emosjonelle belastningen de har inne i seg til slutt komme ut. Noen ganger er en plutselig trigger nok til at et utall av negative følelser dukker opp. Disse kan presse deg over grensen.

Dette er hvordan et kjæledyrs død, vitne til andres sykdom eller til og med bare et lite hinder kan frigjøre et helt skred av følelser som du kanskje ikke vet hvordan du skal takle.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) sier ingenting om forsinket sorg. Likevel inkluderer det imidlertid kriterier for diagnose av «vedvarende kompleks søvnforstyrrelse».

Ettersom eksperter nå er klar over eksistensen av patologisk sorg har de utviklet nye terapier de siste årene for å håndtere dem. Noen av dem har vist seg å være veldig effektive.

Et eksempel på slike terapier er den som Dr. Julie Wetherell fra University of California, San Diego, presenterte i en studie i 2012. Denne studien ser på en terapi som kombinerer kognitiv atferdsterapi, mellommenneskelig psykoterapi og langsiktig eksponeringsteknikk.

Hovedmålet med denne terapien er å hjelpe pasienten til å akseptere tapet og jobbe med følelsene sine. Det har et spesielt fokus på en følelse som har en tendens til å dukke opp i mange tilfeller: skyldfølelsen.

Hjelp for forsinket sorg.

For å takle et tap

Avslutningsvis er ingen av oss forberedt på å takle et tap. Sorg er verken en universell eller en normativ prosess. I stedet er den dynamisk, grotesk, komplisert og kan til og med resultere i psykologiske lidelser.

Å ha viljen til å be om hjelp (og la andre hjelpe deg) vil tillate deg å takle denne virkeligheten på en sunnere og mer vellykket måte.

  • Shear, M. K., & Mulhare, E. (2009). Complicated Grief. Psychiatric Annals38(10), 662–670. https://doi.org/10.3928/00485713-20081001-10