Teknopatologi og nye 2.0-sykdommer

· mars 12, 2019
Vi lever utvilsomt i et samfunn som er dypt påvirket av informasjon og kommunikasjon. Det er i våre hender å gjøre teknologien til et instrument for vår livskvalitet og ikke noe som kan påvirke oss på en negativ måte.

Teknopatologi er et begrep som refererer til psykiske, fysiske og sosiale forstyrrelser knyttet til misbruk av teknologiske enheter. La oss forstå sammenhengen der teknopatologi utvikler seg: Introduksjonen av IKT (informasjon og kommunikasjonsteknologi) i vårt daglige liv sprer seg raskt og med stor letthet.

Det er ingen tvil om at dette har en positiv innflytelse på vårt velvære siden det gir oss mulighet til å få tjenester som ikke var mulige for lenge siden. Det var ekstremt dyrt og rett og slett umulig å transportere eller ville kreve en overdreven mengde dyrebar tid.

I dag bærer vi en tilsynelatende viktig enhet i håndflaten eller i lommen. Det gjør mange oppgaver mye lettere, alt fra å kommunisere med mennesker i vår indre sirkel til å konsultere den største encyklopedi på planeten. Det gir oss mulighet til å se på et verdenskart med et detaljnivå som ville være umulig å gjenskape på papir eller måle fysisk, se kaloriene vi forbrenner og til og med minne oss om å drikke vann.

«Teknologi er alltid et tveegget sverd. Det vil gi mange fordeler, men også mange katastrofer.»

-Alan Moore-

Teknopatologi

Teknopatologi: Når bruk av IKT blir en avhengighet

Hva skjer når vi ikke vet hvordan vi skal tilstrekkelig administrere den økende mengden av tjenester som teknologien tilbyr? Når går vi fra å utnytte teknologien til å bli dens slave? Heldigvis har vi ikke en vanedannende lidelse mesteparten av tiden. Med andre ord har vi ikke en patologisk avhengighet til IKT, men vi må være oppmerksomme på dens tegn.

Teknopatologi referer til psykiske, fysiske og sosiale forstyrrelser knyttet til misbruk av teknologier.

Nærmer vi oss en verden full av teknopatologier?

Misbruk eller utilstrekkelig bruk av teknologier begynner å vise negative konsekvenser for brukerne og deres miljø. Dette er noen av advarselsskiltene som vi må huske på når det gjelder å identifisere en teknologiavhengighet:

  • Personen trenger å være tilkoblet lenger for å føle seg fornøyd.
  • En manglende evne til å konsentrere seg om daglige oppgaver, blir avbrutt av meldinger og e-post og det pågående behovet for å være tilkoblet.
  • En tydelig forandring i livsvaner på grunn av et økt ønske om å være tilkoblet. Hvis personen ikke er tilkoblet lenge eller ofte nok, kan de nå et høyt nivå av angst og stress.
  • Bevis på forsvunnet tankeprosess påvirket av en vanedannende atferd, som videre skaper en nedgående spiral. I tillegg kan noen hengivne forvrengninger komme til overflaten siden folk slutter å føle visse emosjoner. De begynner å få problemer med å identifisere eller tolke følelser.
  • En forlatelse av fritidsaktiviteter eller forpliktelser. Folk ser etter unnskyldninger for å holde seg tilkoblet enda mer.
  • Selvbedragssituasjoner relatert til tid og frekvens av tilkobling. Forvirring mellom virtuelle og virkelige liv, som kaster vekk begrepet av prioriteringer.
Teknopatologi

Tips for å forhindre teknologiavhengighet

Hvis du har lurt på om du tilhører den kollektive gruppen av de som er «hekta» på teknologi, kan du prøve å følge disse anbefalingene for å opprettholde et sunt digitalt liv:

  • Angi en bestemt tid for å bruke mobiltelefonen din og andre teknologiske enheter. Hvis du liker å spille videospill, kan du opprette maksimal tid til å spille dem. På samme måte kan du reservere en bestemt tid for å returnere samtaler og meldinger.
  • Oppsummer dine ideer og svar i en melding. Tenk på hva du vil uttrykke og prøv å oppsummere det i en enkelt kommunikasjon.
  • Angi en applikasjonsgrense. Det er bedre å bare ha installert de programmene vi bruker daglig fordi, hvis vi har for mange, blir telefonen vår tregere og vi bruker mer tid på den.
  • Unngå sosial isolasjon på grunn av teknologier. Nyt din fritid og dine kjære.
  • Respekter andres tid. Ikke ring eller svar på telefonen når du er med andre. Ikke legg telefonen på bordet når du spiser for å unngå fristelser.
  • Ikke la deg bli hekta av sosiale medierDelta i grupper som du anser som viktige og spør deg selv om det er nødvendig å svare på hver interaksjon.
  • Unngå enheter som ikke lar deg hvile eller sove riktig. Prøv å etterlate enhetene dine i andre rom når du sover.

Vi kan kontrollere det

Vi lever utvilsomt i et samfunn som er dypt påvirket av informasjon og kommunikasjon. I denne sammenheng må vi holde balansen slik at teknologien ikke påvirker vår glede av de viktigste delene i livet. Derfor er det i våre hender å gjøre teknologien til et instrument for vår livskvalitet og ikke noe som kan påvirke oss på en negativ måte.

«Den virkelige faren er ikke at datamaskiner vil begynne å tenke som mennesker, men at mennesker vil begynne å tenke som datamaskiner.»

-Sydney J. Harris-