Følelsesmessig kaos: Når verden smuldrer sammen rundt deg

august 9, 2019
Følelsesmessig kaos er noe som kan skje med hvem som helst, men det er opp til deg å være modig nok til å gå ansikt til ansikt med det. Gjør en endring for å gå fra smerte til harmoni i livet ditt.

Du har kanskje gått gjennom noen vanskelige tider i livet ditt der alt føltes som en byrde og du manglet indre ro. Det er vanskelig å komme seg ut av mørket når man ikke vet hva man føler eller hvordan man skal takle det. Det er i disse øyeblikkene at følelsesmessig kaos styrer livet ditt.

Verden smuldrer sammen rundt deg og du vet ikke hva du skal gjøre. Du roper «Nok!», men du er forvirret, ting blir uforutsigbare, og du kan ikke la være å tenke på feil du har gjort i fortiden. Dermed synker du inn i det kaotiske sinnet ditt.

Det ser ut til at det bare er skygger i livet ditt, bare frustrasjon og nød. Det finnes imidlertid en måte å håndtere følelsesmessig kaos på.

La oss snakke om hva du bør gjøre når du er i en slik situasjon, hvordan du identifiserer den, og fordelene med å være oppmerksom på den.

«Jeg finner håp i de mørkeste dagene og fokuserer på de lyseste. Jeg dømmer ikke universet.»

-Dalai Lama XIV-

hvordan ser følelsesmessig kaos ut?

Det er en tilstand der du føler deg elendig og følelsesmessig forvirret. For det meste kan du forbinde det med lidelse, spesielt når du ikke vet hva du skal gjøre når problemer dukker opp. Emosjonelt kaos stopper imidlertid ikke der: Det kan også være en tilstand du er i hvor du ikke er i stand til å håndtere dine positive følelser.

I utgangspunktet skjer det når du ikke egentlig vet hva du føler. Du kan oppleve forskjellige følelser uten å vite hva de er og ute av stand til å gjøre dem om til ord. Å ikke vite hvordan man håndterer alt dette, er også en del av det følelsesmessige kaoset, selv om du er i stand til å analysere følelsene dine.

Med andre ord, i tider mer følelsesmessig kaos, er det en motsetning mellom den følelsesmessige og den rasjonelle verden, noe son fører til at du mister kontrollen og ofte handler impulsivt.

Stresset kvinne

Kjennetegn

Vanligvis innebærer følelsesmessig kaos følgende:

  • Uro – Du mister kontrollen over følelsene dine, du begynner å føle ting du ikke trodde du kunne føle, og som et resultat av alt dette, oppfører du deg impulsivt.
  • Forvirring – Ettersom du mangler klarhet, vet du ikke hvilke valg du skal ta, så du utsetter dem.
  • Frykt – De er redd for å gjøre feil fordi du føler deg usikker.
  • Anger – Du kan føle deg skyldig og rastløs.
  • Projeksjon – Å skylde på andre eller følelsene i seg selv for de dårlige tingene som skjer. Du ser dem som eksterne, når de i virkeligheten er en del av deg.

Man kan knytte følelsesmessig kaos til følelsesmessige blokkeringer, som er en måte å beskytte deg selv på for å «overleve» en viss situasjon.

Til å begynne med, kan det føles trygt å beskytte deg selv på denne måten, men når du lar tankene dine bli værende i underbevisstheten uten å bearbeide dem, vil du sannsynligvis ende opp med å ikke vite hvordan du håndterer følelsene dine. I fremtiden, når du ikke lenger trenger å beskytte deg selv, kan disse følelsene komme til overflaten igjen og invadere sinnet ditt.

Selvsagt kan følelsesmessig kaos også knyttes til nye opplevelser, til situasjoner som er så nye og ukjente at det er vanskelig å ta beslutninger.

Å håndtere følelsesmessig kaos på en positiv måte

Først og fremst må du vite at midt i kaos, er det veldig vanskelig å ta en beslutning og fikse det som er skadet. Det er imidlertid mulig å håndtere det på en positiv måte. Her er noen eksempler:

  • Gjennom selvkunnskap – Å koble til ditt indre selv er den beste måten å vite hva du føler på, hvorfor du har en bestemt reaksjon på en situasjon, og å velge hvilken vei du skal gå.
  • Gi deg selv tid – Noen ganger kan du ha lyst til å komme deg unna så mye at alt du gjør er å utsette det til senere, noe som gjør at du ender opp med å samle opp følelser som gjør problemet større. Det er bedre at du bare innrømmer at det kan skje med hvem som helst, og dermed tar et øyeblikk for å la det hele passere.
  • Ikke forleng følelsesmessig kaos – Selv om det er viktig å la følelsene dine flyte, er det også viktig å ikke gjøre dette for alltid. Ikke la dem bli værende i systemet ditt. Fortsett fremover og sett grenser for det følelsesmessige kaoset ditt.

Verden på utsiden

Du kan tro at det hele skjer på grunn av eksterne faktorer. Ta et øyeblikk for å tenke på at i stedet for å isolere deg fra omverdenen, bør du be om hjelp fra andre. Ha følgende i bakhodet:

  • Ikke alt er noen andres feil. Hvis det er ditt kaos, har det med deg å gjøre. Slutt å skylde på eksterne faktorer for noe som du må jobbe med.
  • Vit hvor du kan uttrykke kaoset ditt. Selv om det er viktig at du får ut alt sammen, må du vite når det riktige tidspunktet er. Å ikke gjøre det til riktig tid og sted kan gjøre situasjonen verre. Det er sunnere å se etter noen du kan snakke med.
  • Be om hjelp. Det er vanlig å se etter støtte. Snakk med de nærmeste vennene dine eller en profesjonell hvis du føler et behov for det. Psykologer er flinke til å veilede mennesker i vanskelige stunder.
  • «Avlær» noen ting. Hvis du eller familien din har visse oppfatninger som du følger blindt, og dette gjør deg stresset, kanskje det er på tide å sette dem til sides. Det er sunnere hvis du finner ut hvilke oppfatninger som gjør deg lykkeligere, og hvilke som fører til frustrasjon. Lær fra disse oppfatningene, og «avlær» de unødvendige for å unngå å falle inn i følelsesmessig kaos.

Det å trene kan også hjelpe deg mye. Det fremmer frigjøringen av visse hormoner og nevrotransmittere som kan gi deg følelsen av velvære. Et annet aspekt som kan gjøre ting enklere for deg, er å fokusere på en hobby på fritiden. Kunst, for eksempel, kan gjøre angsten din til noe verdifullt.

Kvinne trener

Fordelene ved å være klar over følelsesmessig kaos

Å fokusere på det følelsesmessige kaoset ditt vil gjøre deg mer selvsikker. Noen av fordelene ved å gjøre dette er:

  • Frigjøring av spenning
  • Å se verdien av hver følelse
  • Å gi slipp på det som skader deg
  • Å leve her og nå
  • Å kjenne grensene dine
  • Å vite hva forsvarsmekanismene dine er
  • Å gjøre om angsten din til kreativitet
  • Følelsesmessig frihet
  • En bedre evne til å ta beslutninger
  • Selvrealisering

Husk at dette er en prosess som skjer over tid. Du kan ikke forvente å få kontroll over tankene dine over natten, og at du aldri vil ha følelsesmessig kaos i livet ditt igjen. Som ethvert menneske, vil du ha oppturer og nedturer. Det som er viktig, er at du lærer av hver av dem.

Bryt deg fri fra det mørke, overveldende stedet hvor det er uro, frykt, forvirring, skyld og angst. Tro på at det er mulig å slutte å se på følelsene dine som noe eksternt. Dans med skyggene, kjenn dem, be dem om å dra når det er på tide, lær av dem, og gjør dem om til velvære.

  • Solá, D. (2016). Del caos emocional a la paz interior: cómo lograr una sanación integral. Tyndale House Publishers.