Å snakke positivt til deg selv er nøkkelen til god helse

· april 14, 2019
Vi har alle en liten stemme inni oss, kjent som vår interne dialog. Den er der for å få oss til å evaluere, snakke positivt eller negativt til oss. Den stiller spørsmål og reflektere over alt vi gjør.

Målet med å snakke positivt til deg selv er å hjelpe deg med å utvikle deg og vokse. Det oppstår imidlertid et problem når det blir svært krevende. Når dette skjer, i stedet for å oppmuntre deg selv til å utvikle deg, holder det deg fast i komfortsonen. Har du noen gang opplevd dette? Har du følt at du er altfor krevende og streng med deg selv, så mye at selvtilliten din lider av konsekvensene?

Hvis svaret er ja, finner du praktiske råd i denne artikkelen for å bidra til å holde selvkritikken i sjakk. Du lærer også å øve på sunn selvprat og å snakke positivt til deg selv. Stort sett handler det om å kjenne deg selv. Du må vite hvordan du kan kreve en bedre ytelse av deg selv uten å bli emosjonelt utmattet og kreve fullstendig perfeksjon. La oss dykke dypere inn i dette.

Lær å håndtere frustrasjon for å dyrke sunn selvprat

Det første trinnet i å øve på sunn selvprat er å jobbe med å øke toleransen for frustrasjon. Dette betyr at du må godta de normale endringene som skjer hver dag. Når noe ikke går slik du vil, betyr det ikke at «det er verdens undergang» selv om du føler det slik.

Med andre ord, hvis du vil være mer tolerant overfor frustrasjon, må du kjempe med emosjonell fornuft. Emosjonell fornuft er når du tenker basert på hvordan du faktisk føler deg i stedet for å analysere virkeligheten.

Hvis du vil forbedre din toleranse for frustrasjon, må du endre språket og ordene du bruker til å forme følelsene dine. Det handler om å forvandle tankene dine og bruke mer fleksibel, omsorgsfull selvprat. For eksempel bør du erstatte ord som er selvdestruktive og dramatiske med ord som vil bringe deg tilbake til virkeligheten. Ved å gjøre dette vil du begynne å bruke kraften i språk til din fordel.

Jente som tenker positivt.

Øv på empati, snakk positivt til deg selv

En av de beste måtene å utøve en sunn intern dialog på er å begynne å bruke det på menneskene rundt deg. For å gjøre dette må du reflektere over hvor mye du krever fra andre. Oppfordrer du dem til å utvikle seg eller straffer du dem hvis de ikke oppfyller dine forventninger? Derfor er det så viktig å balansere ut hva du forventer av andre. Hvis du presser dem for langt ut av komfortsonen deres, kan det få dem til å føle panikk eller redsel. Dette vil senere bli til sinne.

Det er også viktig at du slutter å dømme andre basert på om de oppfyller dine forventninger eller ikke. Å gjøre en vane ut av dette vil tillate deg å slutte å dømme deg selv.

«Vi klager over våre venner fordi vi krever mer fra dem enn de kan gi.»

-Santiago Ramon Cajal-

Således er empati en grunnleggende ferdighet når det gjelder å ha sunne og fornuftige forventninger fra deg selv og andre. Tenk på hvordan andre føler seg når de ikke holder mål. Tenk på hvordan du føler det når ting ikke går din vei. Er ikke de følelsene nok? Er det nødvendig å kritisere deg selv eller en annen person på toppen av måten de allerede føler seg på?

Balanser dine interesser, trivsel og behov

Husk alltid hvorfor og hva du krever. Fremfor alt bør du tenke på konsekvensene av dine krav. Hvis din indre stemme krever så mye at det forårsaker ubehag og konflikter med familien din, kolleger eller partner, er det på tide å bli mer fleksibel og tilpasse dine mål.

På lang sikt er det ikke verdt det å være så hard mot deg selv. Du må lære å øve på en sunn indre dialog i ditt daglige liv. Sett din ambisiøse side på vent for en liten stund og tillat deg selv å oppleve glede og avslapning. Ikke alt må handle om arbeid, forpliktelser og perfeksjon.

Jente som slapper av.

Derfor må du prioritere øyeblikk hvor du er helt frakoblet fra kilder til stress. Du må bruke disse øyeblikkene til å ta vare på deg selv. En flott øvelse du kan gjøre for å senke volumet av din perfeksjonistiske indre stemme er å ta mentale pauser. Dette betyr at du i løpet av dagen skal bevege deg, drikke vann og fokusere oppmerksomheten på noe positivt minst annen hver time. Flytt den oppmerksomheten mot dine personlige behov. Å snakke positivt til deg selv må være et middel, ikke en slutt.

«En maskin kan gjøre arbeidet til femti vanlige menn. Ingen maskin kan gjøre arbeidet til en ekstraordinær mann.»

-Elbert Hubbard-

Å snakke positivt til deg selv og komfortsonen

Husk at selvprat skal hjelpe deg med å ta noen skritt ut av din komfortsone. Hvis den holder deg innenfor den sonen og ikke tillater deg å bevege deg fremover fordi du er lammet av frykt, har du ikke en sunn selvprat. Det er i dine hender å avslutte denne beseirende indre stemmen. Godta deg selv som du er og lær å være litt mer fleksibel med deg selv og andre.

Hvis du prøver å endre hvor mye du krever fra deg selv, og du finner ut at du ikke klarer å gjøre det alene, bør du be om hjelp. Det er mange psykologer og fagfolk med stor erfaring som kan hjelpe deg med å være den sunneste og beste versjonen av deg selv.

«Det enkle liv: Savner du noen … ring dem. Ønsker du å treffe noen … inviter dem. Vil du bli forstått … forklar. Har du spørsmål … spør. Noe du ikke liker … fortell det på en fin måte. Liker du noe … si det. Ønsker du noe … spør om det. Føler du deg stresset … gi slipp. Elsker du noen … si det.»