Er du redd for å være lykkelig?

· januar 31, 2019
Frykten for å være lykkelig lar deg ikke nå en tilstand velvære. Denne selvsabotasjen kommer fra visse negative erfaringer.

Det er normalt at folk har fobier. De fleste av oss kjenner noen som er redd for edderkopper eller høyder, for eksempel. Det er imidlertid ikke normalt å være redd for å være lykkelig. Å være «frastøtt» av lykke kan være et alvorlig problem for en persons helse og velvære.

Frykten for å være lykkelig stammer fra flere ting. En altfor streng oppdragelse, for mange ansvarsområder eller ensomhet er noen mulige årsaker. I denne artikkelen deler vi noen strategier for å hjelpe deg med å overvinne denne frykten.

Hvordan kan du slutte å sabotere din egen lykke?

1. Identifiser selvdestruktive vaner

Først og fremst bør du identifisere dine selvdestruktive vaner. Disse kan være ting du rutinemessig gjør eller ting du bare gjør nå og da, som gir en varig innvirkning.

Når du føler deg skyldig eller overveldet av en bestemt følelse, kan det være nyttig å legge merke til hvilken situasjon som forårsaket følelsen. På den måten, etter at øyeblikket har passert, kan du besøke det og omformulere det. Når du har gjort det, vil det være mindre sannsynlig at det samme vil komme tilbake for å ødelegge et hyggelig øyeblikk igjen.

En trist fyr for seg selv

2. Å kjempe mot deg selv mater frykten

Noen mennesker flykter fra ro som om det var en storm. De kan ikke forstå konseptet om et bekymringsfritt liv. Så hvis de ikke ser noe å bekymre seg for her og nå, bruker de kikkert for å se etter slike ting i fremtiden.

De er ikke komfortable eller kjent med fred, ro eller stillhet. De hviler bare når de sover om natten. Det er som om de alltid forbereder seg på en stor begivenhet.

Generelt snakker vi om den slags mennesker som tar «forebygging er den beste medisinen» til det ytterste. De er i en konstant kamp for å være forut for enhver potensiell fare, som faktisk er farlig i seg selv. Det er fordi denne livsstilen er som et uendelig angrep på helsen din.

3. Unngå og avvis begrensninger

Noen ganger setter vi begrensninger for oss selv. En av dem er å ikke uttrykke hva vi tenker og føler. Hvis du pålegger denne regelen på deg selv og følger den, vil det være svært vanskelig for andre å bli kjent med deg eller hjelpe deg.

Dessuten har denne mangelen på følelsesmessig uttrykk ikke bare å gjøre med negative følelser som sinne eller tristhet. For mange mennesker ender til og med positive følelser opp i tvangstrøyer. De tror at det å la lykken vises rett og slett er en synd. Faktisk er denne ideen det sentrale temaet til Umberto Ecos mest kjente bok, Rosens navn.

4. Nyt lykken din

Noe annet som er viktig å huske på er at lykke har svært lite å gjøre med rettferdighet. Uansett hvor hardt du jobber for noe, vil du fortsatt oppleve skuffelse. På den annen side, overrasker livet noen ganger med uventede gleder som du føler at du ikke «fortjener». Dermed er det viktigste å nyte det som kommer din vei.

En glad jente på landet

Hvorfor er du redd for å være lykkelig?

Når du tror at du kan overvinne denne frykten, kan du prøve å finne ut hvor den kommer fra. Hvilke ting har fôret denne spesielle emosjonelle tilstanden? Å identifisere dem bør være ditt primære mål.

1. Terapi er nyttig for å overvinne frykt

Føler du at frykten for å være lykkelig er et svart hull som du ikke kan unnslippe fra? Føler du deg verre hver gang du har et godt øyeblikk? Hvis svaret er ja, kan hjelp fra en profesjonell terapeut hjelpe deg med å analysere roten til problemet mer objektivt. De kan også hjelpe deg med å finne mulige løsninger.

Ikke vær flau for å be om hjelp. Føler du deg flau for å gå til legen for et fysisk problem? Husk at din mentale helse er like viktig som din fysiske helse.

2. Få hjelp fra de menneskene du elsker

Din familie og venner er gode støttesystemer når du har problemer. De kan hjelpe til med å finne løsninger, være en diskusjonsgruppe for dine ideer, og gi deg et nytt perspektiv. Å få meninger og ekte støtte fra personer som elsker deg, er en fantastisk tilnærming. Som sådan er det å dele dine følelser med venner eller familie flott for å se problemene dine fra et annet synspunkt.

I tillegg vil det å ha andres støtte og meninger holde deg fra å føle deg ensom. På denne måten vil du ha mindre sannsynlighet for å være redd for å være lykkelig. Ikke bare det, men denne typen støtte har en tendens til å være gjensidig. Hvis du ber om hjelp, vil andre trolig spørre deg om hjelp i retur. Som et resultat vil dere bygge gjensidige støtteforhold som gir fordeler til alle involverte.

Schopenhauer, Arthur (2018). El arte de ser feliz. Disponible en: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=7H1JDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=miedo+a+ser+feliz&ots=wAUXF6GqKh&sig=gbENCQlJZP7yagkR26RPwR4Nbc8&redir_esc=y#v=onepage&q=miedo%20a%20ser%20feliz&f=false