Egenkjærlighet er balsamen som leger alle sår

Egenkjærlighet har kraften til å helbrede sår og reparere knuste hjerter. Det er motgiften mot latskap, apati og selvforakt. Hvordan kan det dyrkes?
Egenkjærlighet er balsamen som leger alle sår
Gema Sánchez Cuevas

Skrevet og verifisert av psykologen Gema Sánchez Cuevas.

Siste oppdatering: 17 november, 2022

Hvor mye elsker du deg selv? Tenk på det. Du har kanskje ikke stilt deg selv det spørsmålet, eller du har kanskje ikke engang reflektert over det. Det er greit og mer normalt enn du tror. De fleste har en dårlig vane med å ignorere sine egne behov. Det er som om de ikke spiller noen rolle, som om de er usynlige for sine egne øyne. Dessuten er det som om å ta vare på seg selv ikke var en prioritet. Som om de ikke har et sted for egenkjærlighet, selv om det er balsamen som kan lege alle sår.

Hvordan behandler du deg selv? Har du noen gang stoppet opp for å reflektere over det? Du vet det kanskje ikke, men måten folk snakker til seg selv på er viktig. Dette er fordi din oppfatning av hvem du er, og til syvende og sist verdien du setter på deg selv, definitivt påvirker hvordan du føler deg. Problemet er at folk sjelden tenker på dette.

Hvis du er som folk flest, tipper du sannsynligvis på tå rundt i verden. Kanskje du ikke går for dypt inn i hvordan det som skjer rundt deg påvirker deg. Det er som om du ikke legger vekt på ditt personlige velvære. Poenget er at vekten av den daglige rutinen øker etter hvert som tiden går. Dermed kan du finne deg selv i en grå tåke som sakte plager deg hvis du har en tendens til å forsømme deg selv.

Å leve uten å koble til ditt indre har konsekvenser, selv om du ikke er klar over det. Du vil se et eksempel på det i kortfilmen på slutten av artikkelen. Nå, hva kan du gjøre for å frigjøre deg fra automatiseringsnettet? Hvordan kan du forhindre at merkelappene og de negative meldingene du har mottatt fortsetter å vokse i deg? Fortsett å lese for å gå dypere inn i det.

Vekten av meldinger fra utenforstående

Folk vokser opp med å høre alle slags meldinger om hvem de er fra en ung alder. Alt fra hva de skal føle til hvordan de skal handle. Foreldre, familie, lærere, venner, livspartnere … alle har alltid noe å si til deg. Intensjonene deres er gode, selvfølgelig. Det er de i hvert fall mesteparten av tiden. Slik “tilbakemelding” er imidlertid ikke alltid gunstig eller egnet for dine behov.

Fra “Du kan ikke gjøre det, slutt å drømme” til ” Slutt å kaste bort tiden din og fokuser på det som virkelig er viktig” til “Du vil ikke lykkes” til ganske enkelt “Du drømmer så mye”. Poenget er at alle meldingene du mottar påvirker deg på en eller annen måte, spesielt i barndommen. Noen av dem former identiteten din mens andre tar form av mandater du må forholde deg til. Selvfølgelig føler du deg skyldig når du ikke gjør det.

I noen tilfeller forårsaker lært skyldfølelse det emosjonelle såret av avvisning. Det er en dypt smertefull følelse som oversettes til en dypere følelse av selvforakt. Dermed resulterer det i din selvundervurdering og derfor et stort tomrom i din egenkjærlighet. Som du kan se, blir det å vokse med dette såret til en ganske smertefull virkelighet.

“Det tok meg lang tid å lære å ikke dømme meg selv gjennom andres øyne.”

– Sally Field –

En kvinne bak et vindu.

Dommene fra din indre kritiker

Å føle seg avvist av andre og, til slutt, av deg selv, skaper en mental felle bygget av din indre kritiker. Det er den stemmen som kommer fra innsiden av deg; den som er dedikert til å bedømme hvordan du tenker, føler og handler. I tillegg vil den bruke hvilken som helst strategi for å gjøre det: sammenligninger, destruktiv kritikk og alle slags diskvalifikasjoner.

Fraser som “Jeg burde ikke ha sagt det”, “Jeg burde ha gjort det annerledes“, “Ingenting går min vei”, eller “Jeg er en katastrofe” er bare noen eksempler på dialoger utført av din indre kritiker. Problemet er at du sjelden stiller spørsmål ved det og faktisk gjør det motsatte. De fleste har budskap som er så inngrodd at de forveksler dem med absolutte sannheter. Alt du gjør bekrefter det. Dette er fordi hvis du ikke anser deg selv som en god kandidat for en jobb, en god leder eller en god forfatter, så vil du sannsynligvis ikke engang prøve å gjøre det. Dessuten kan du til og med boikotte innsatsen din eller rett og slett miste håpet helt.

Påvirkningen av sosiale nettverk

Et av problemene som i stor grad øker sammenligninger og negativ selvkritikk i disse dager er sosiale nettverk. Dette er fordi de skaper alternative virkeligheter som kan få deg hvis du ikke tar hensyn. Å tilbringe mange timer nedsenket i et scenario med simulerte opptredener og følelser kan få deg til å tro at dette er det eneste som betyr noe. Sannheten er at denne plattformen bare er et utstillingsvindu. Et sted der hver person presenterer bildet de vil at andre skal se.

Ifølge psykoterapeut Sherrie Campbell skaper sosiale nettverk en falsk illusjon av tilhørighet og forbindelse med andre. De oppfordrer folk til å legge for mye vekt på en imaginær nettverden.

Poenget er at hvis du forakter og avviser deg selv, det vil si hvis du har et negativt bilde av deg selv, så vil sosiale nettverk øke denne oppfatningen. De er det falske testene som vil bekrefte hvor kjedelige du og livet ditt er, og til og med hvor ensom du kan være.

Egenkjærlighet er balsamen som leger sår

Det er ikke lett å følge livsstilen som “vennene” dine viser på sosiale nettverk. En studie fra University of Pittsburgh i Pennsylvania bekrefter at det å sjekke sosiale medier for ofte fører til misunnelse. Det skaper også den forvrengte troen på at andre har et mye mer originalt, lykkelig og interessant liv.

Som du kan se, er du en ekspert på å mishandle deg selv. Spesielt når du sammenligner livet ditt med andres liv og ikke synes det er absurd. Hvorfor kaste bort tiden din på å sammenligne forholdene, egenskapene, perspektivene og opplevelsene til mennesker? De er alle forskjellige.

For eksempel er hovedpersonen i kortfilmen Overcomer et eksempel på hvordan sosiale nettverk kan være et tveegget sverd. Hovedsakelig hvis det er sår fra fortiden som ikke har grodd. Mest sannsynlig fordi personen som bærer vekten av et sår vanligvis filtrerer virkeligheten gjennom det. Som du kan se, opererer sinnet ditt ofte fra kognitive forvrengninger (feil måter å behandle informasjon på eller feilrepresentasjoner). De kan være ting som selektiv abstraksjon, personalisering, stempler og emosjonelt resonnement. Er du klar over hvordan sosiale medier oppmuntrer til denne typen mekanismer?

En kvinne ser på telefonen sin.

Egenkjærlighet er balsamen som leger sår – gjenforen deg med deg selv

Hva skal du gjøre for å stoppe din indre dommer? Hvordan gjenoppbygge de ødelagte delene dine? Er det mulig å stoppe den mentale labyrinten som holder deg fanget i selvforakt? Det ser ut til at hovedpersonen i kortfilmen nedenfor oppdager den hemmelige ingrediensen til slutt. Hun innser at egenkjærlighet er balsamen som leger alle sår.

Nå er det ikke lett å forsone seg med seg selv. Mye mindre når du ikke har vært for snill mot deg selv på en stund. Du har kanskje brukt mange år på å trene opp kritikk, krav og diskvalifikasjoner. Den gode nyheten er at du plutselig, nesten ved magi, begynner å elske deg selv igjen. Det krever imidlertid mye tålmodighet, innsats, aksept og selvfølgelig selvforpliktelse.

Ofte vil det være smertefullt å omfavne de ødelagte delene i begynnelsen, men det vil også innpode mot og evnen til å tilgi deg selv og andre. Å kunne elske deg selv når det er akkurat det du trenger mest, og ikke visste det, krever mye styrke og innsats.

Ting å ta hensyn til

  • Vær bevisst din verdi. Du er mye mer enn dine feil og svakheter; mye mer enn resultatene dine. Du er begrenset opplag, og ingen kan ta det fra deg. Kanskje har du vokst opp uten å være klar over det, og det kan være vanskelig å tro det, men det er aldri for sent å se deg i speilet. Å se deg selv som du virkelig er og realisere ditt fulle potensial.
  • Øv på selvmedfølelse. Å adressere og akseptere dine feil og begrensninger med respekt er avgjørende for å komme videre. Du må lære at forvirring er en mulighet til å lære, og at selvdømming er en vane som ikke vil hjelpe deg med å endre perspektivet ditt. Ifølge en artikkel publisert i tidsskriftet Personality and Social Psychology, gjør selvmedfølelse det lettere å oppnå personlig oppfyllelse.
  • Tilgivelse. Dette er en befriende handling som frigjør deg fra fortiden. Å tilgi er en mulighet til å helbrede enhver harme du måtte ha. De som skadet deg så mye på et tidspunkt. Nå må du ikke bare tilgi andre, men også deg selv for enhver dårlig behandling du har gitt deg selv.
  • Vær bevisst. Å være klar over det nåværende øyeblikket er en måte å gi slipp på fortiden og hindre fremtidige bekymringer fra å overvelde deg. Nyt hver dag og nyt hvert øyeblikk. Forplikt deg til å ta vare på deg selv, og tjene deg som en beskyttelsesmekanisme.
  • Koble fra for å koble til. Til tross for at du er i digital tilkoblingstidsalder, er det tilrådelig å koble fra den immaterielle verdenen. Hovedsakelig for å få kontakt med det som er foran deg og, selvfølgelig, med de rundt deg. Dette er en måte å forhindre at handlingen med å opprettholde et image dominerer livet ditt.

Konklusjon om egenkjærlighet er balsamen som leger alle sår

Som du kan se, bygges egenkjærlighet, balsamen som leger alle sår, litt etter litt. Den er følsomt vevd og du må vedlikeholde den hver dag. Det er lyset alle har med seg på innsiden, men det koster noen ganger så mye å fylle med intensitet. Å elske deg selv er støtten til ditt velvære, klemmen som gir deg ly og balsamen som leger sårene dine.

Til slutt, her er den fantastiske kortfilmen vi nevnte ovenfor:

Det kan interessere deg ...
Lær å øke din egenkjærlighet med 7 enkle trinn
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Lær å øke din egenkjærlighet med 7 enkle trinn

Egenkjærlighet er et veldig populært begrep, men det er ikke alltid godt forstått. Lær å øke din egenkjærlighet med 7 enkle trinn.