Dyssomnier: Primære søvnforstyrrelser

Vi har alle hatt søvnløse netter. Imidlertid kan søvnløshet begynne å bli et reelt problem hvis det skjer hver natt.
Dyssomnier: Primære søvnforstyrrelser

Siste oppdatering: 22 november, 2021

Vi klassifiserer dyssomnier som søvnforstyrrelser som ikke kan tilskrives noen underliggende medisinsk tilstand. Du har utvilsomt opplevd søvnløshet på et tidspunkt. Derfor vet du hvor viktig det er å få en god natts søvn.

Søvn er en grunnleggende biologisk prosess. Mange av de mest komplekse kognitive funksjonene dine avhenger av det.

Faktisk er søvn en så grunnleggende nødvendighet at eksperter forbinder mangel på det med nedsatt kognitiv ytelse. Videre har dagens livsstil vist seg å øke forekomsten av søvnforstyrrelser i stor grad. Følgelig har leger sett en økning i medisinske konsultasjoner for disse tilstandene.

En kvinne som sover.

Mer enn bare en dårlig natts søvn

Leger definerer primære søvnforstyrrelser som de som ikke er forbundet med noen spesiell medisinsk tilstand. Disse lidelsene er preget av problemer med:

  • Innsovning. Lidelser som søvnløshet. Dette betyr at du ikke kan sovne.
  • Søvnopprettholdelse. Lidelser som gjør at du ikke kan holde deg i søvn og at du våkner av og til.
  • Overflødig søvn. Lidelser som hypersomni. Dette betyr at du sover for mye.

Ved siden av dyssomnier finnes parasomnier. Dette er forstyrrede søvntilstander der det er en forverring av både kvaliteten og kvantiteten av hvile. Leger inkluderer også disse psykisk forårsakede søvnforstyrrelsene innenfor kategorien dyssomnier.

Typer dyssomnier

Dyssomnier utgjør en omfattende kategori, som omfatter mange forskjellige tilstander.

Det er noen psykiske, miljømessige og organiske faktorer som er potensielt skadelige for hvile. Når slike faktorer oppstår, kan du oppleve problemer knyttet til søvnens varighet og kvalitet på en rekke måter. Disse kan være:

  • Forstyrrelser i innsovning og opprettholdelse
  • Forstyrrelser i søvnkvantitet og -kvalitet

Dyssomnier ved innsovning og opprettholdelse

Søvnløshet er den vanligste av disse lidelsene. I utgangspunktet betyr søvnløshet at du sliter med å sovne eller holde deg sovende. Faktisk kan du kanskje ikke gjøre noen av dem.

Disse lidelsene blir spesielt alvorlige hvis du ikke behandler dem. Dessuten påvirker de dagliglivet ditt negativt.

Noen av de vanligste symptomene er:

  • Søvnløshet. En tilstand av psykologisk og fysiologisk aktivering forhindrer søvn. Du vil sove, men du klarer det ikke. Dette er fordi kroppen din ikke kan slappe av nok til å sovne.
  • Intermitterende oppvåkning eller overfladisk søvn. En manglende evne til å oppnå dyp søvn (NREM). Dette er den typen søvn som gjenoppretter deg. Derfor, hvis du ikke oppnår det, føler du deg trøtt på dagtid.

Dyssomnier av søvnkvalitet og -kvantitet

Forstyrrelser i søvnkvalitet og -kvantitet oppstår når du sover mindre enn normalt eller for mye. I tillegg opplever du vanligvis dårlig søvnkvalitet. Her er også parasomnier som søvngjengeri eller søvnparalyse inkludert.

Et annet eksempel er hypersomni. Med denne tilstanden sover du for mye. Videre sover du på en usynkronisert måte, noe som også kan være skadelig for helsen din.

Døgnrytmeforstyrrelser

Disse dyssomniene oppstår når det er en ubalanse i døgnrytmen din. Dette er din grunnleggende biologiske syklus. Den forteller deg når og hvordan du skal sove. Den er basert på biologiske markører som lys/mørke og temperatur.

Jetlag er ett eksempel på en forstyrrelse av døgnrytmen. Når du lider av dette, opplever du en generell ubalanse i de fleste funksjonene dine.

Hvordan oppdages dyssomnier?

Symptomene har en tendens til å snike seg inn på deg. Selvfølgelig har alle en dårlig natt nå og da. Dyssomni oppstår imidlertid når du stadig ikke kan sove. Videre forårsaker de invalidiserende effekter.

Nervesystemet ditt vil prøve å tilpasse seg situasjonen. Så, når den blir vant til feilen, befinner du deg i en ond sirkel som kan være veldig vanskelig å bryte.

Gjør noe

Vanligvis merker de som står deg nærmest disse problemene. For når du ikke er skikkelig uthvilt, kan du ikke fungere skikkelig.

  • Handle raskt. Så snart du opplever forverring i søvnen, kontakt lege.
  • Få en henvisning til en spesialist. Rådfør deg først med fastlegen din. De kan henvise deg til blant annet en psykolog, nevrolog eller lungelege. Dette vil avhenge av årsaken til lidelsen.
  • Deteksjonsverktøy. De viktigste screeningtestene er kliniske intervjuer og standardiserte psykometriske tester. Dette kan være søvnighetstester på dagtid og polysomnografiske undersøkelser.
En kvinne som lider av søvnløshet.

Behandling for dyssomnier

Behandlingen varierer. Det avhenger av etiologien til lidelsen. Spesialister anbefaler ofte en atferdsrespons på stimulusmodifikasjonsterapier.

Psykoedukasjon er ekstremt viktig. Du må lære det grunnleggende om god søvnpraksis. For eksempel unngå stimulanser eller stressende situasjoner før sengetid.

Dyssomnier kan eksistere side om side med andre organiske problemer. Av denne grunn kan det hende at en psykolog ikke er hovedpersonen som er involvert i noen behandling. Faktisk kan et helt team med medisinske spesialister være involvert.

Når kroppen først har blitt vant til å fungere på denne måten, kan det hende du synes det er ganske vanskelig å gå tilbake til det normale. Derfor må du ta tak i problemet så tidlig som mulig for at enhver behandling skal lykkes.

Det kan interessere deg ...
Søvnsykluser: Å forstå hjernen din kan hjelpe deg med å sove bedre
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Søvnsykluser: Å forstå hjernen din kan hjelpe deg med å sove bedre

REM-sykluser, ikke-REM-sykluser, delta-bølger, theta-bølger, K-komplekser... Søvnsykluser er like fascinerende som de er viktige.