Bruk 70 prosent-regelen for å unngå overdreven perfeksjonisme

Å sette mål som er for krevende og forvente optimale resultater kan virke mot sin hensikt. Du må lære å bruke perfeksjonisme til din fordel.
Bruk 70 prosent-regelen for å unngå overdreven perfeksjonisme

Siste oppdatering: 31 juli, 2022

Visste du at perfeksjonisme kan hindre oss i å oppnå storhet? Det kan det være en kjepp i hjulet for enhver av våre drømmer. Hvis du ikke tror det, bare tenk på hvor mange ganger du har sluttet å gjøre noe bare i frykt for å mislykkes eller ikke få de resultatene du forventet.

Faktisk kan søket etter fortreffelighet spille deg et puss hvis angsten for å gjøre feil fører til at du forlater eller gir opp prosjektene dine halvveis. Å miste frykten for å gjøre feil er en av hemmelighetene til å prokrastinere mindre og ikke kaste bort mulighetene til å handle.

Et tveegget sverd

Perfeksjonisme er et personlighetstrekk preget av den systematiske – men ofte umettelige – søken etter optimale resultater. Å definere det i form av “god” eller “dårlig” gir ikke mye mening. I virkeligheten, avhengig av hvordan du bruker det, kan det fungere i din favør eller mot deg.

Mann med arbeidsstress
Perfeksjonisme kan føre til høye nivåer av stress.

Maladaptiv perfeksjonisme

Perfeksjonisme påtvinger deg ofte overdrevne selvkrav, hard selvkritikk og mental rigiditet. Dette gjør det umulig for deg å være mer fleksibel i å nå dine mål eller tilpasningsdyktig i møte med hindringer. Derfor blir det en svært maladaptiv egenskap.

Hvis dette er tilfelle, vil du føle deg engstelig og utmattet, så vel som permanent frustrert. Faktisk går maladaptiv perfeksjonisme langt utover kvalitet. Når du bare streber etter perfeksjon, hvis du ikke oppfyller disse standardene, ser du på deg selv som en fiasko.

Hvis du er en selverklært perfeksjonist, kan du fort ende opp med å forlate eller utsette prosjektene dine på ubestemt tid. Prokrastinering er iboende knyttet til dette hyperkravet om perfeksjon.

Videre, hvis du utfører et oppdrag med høye forventninger, kan du til og med foretrekke å avbryte prosessen i stedet for å utfordre deg selv til å revurdere de foreslåtte målene dine. Dette betyr at din besettelse av fortreffelighet er kontraproduktiv fordi den får deg til å slutte å møte visse oppgaver ganske enkelt fordi du ønsker å eliminere muligheten for å mislykkes.

Adaptiv perfeksjonisme

Når det ikke er for ekstremt, kan perfeksjonisme hjelpe deg til å motivere deg selv til å gjøre ditt beste og dermed forbedre deg på ulike områder av livet ditt. Dette er adaptiv perfeksjonisme. Det er vanligvis ledsaget av andre personlighetstrekk som ansvar, organisering og utholdenhet. Det er nyttig så lenge du setter høye, men realistiske mål.

Adaptiv perfeksjonisme eksisterer vanligvis samtidig med sunn selvfølelse. Det betyr at du er i stand til å identifisere, verdsette og forbedre dine styrker mens du nyter prestasjonene dine. Du fokuserer ikke oppmerksomheten utelukkende på resultatene eller det som mangler, men du tar hensyn til læringsprosessen og det du allerede har oppnådd. Kort sagt, det er basert på muligheten for å tillate deg selv å gjøre feil og fortsette å prøve.

70 prosent-regelen: Hverken utmerket eller middelmådig

Heldigvis finnes det strategier for å gå forbi usunn perfeksjonisme uten å underprestere eller være middelmådig. Hva med å presse deg selv til 70 prosent perfeksjon? For å være litt mindre utmerket.

Ved å gjøre dette vil du innse at å sette deg et mulig mål gir deg fleksibiliteten du trenger for å fortsette å skape, studere og jobbe. Du vil også fortsette å lære gjennom praksis fordi du ikke lenger pålegger deg selv behovet for å gjøre alt perfekt.

“Bedre å gjøre noe ufullkomment enn å gjøre ingenting perfekt.”

– Robert H. Schuller –

Executive jobber med den bærbare datamaskinen hjemmefra
70 prosent-regelen hjelper deg å komme deg videre uten å bli blokkert.

Hvordan bruke den

Hvis du har en tendens til å forvente 100 prosent optimale resultater i arbeidet ditt, vil denne metoden hjelpe deg å ta handling og komme deg videre i alle dine ventende oppgaver, og unngå overanstrengelse. Det betyr at du tar vare på de mest verdifulle ressursene du har: tid, penger og energi.

Slik gjør du det:

  • Når du er ferdig med en oppgave, spør deg selv: er dette 70 prosent “perfekt”?
  • Hvis svaret er ja, kan du fullføre oppgaven. Du trenger ikke vente til du er helt sikker eller fornøyd med å presentere arbeidet ditt eller publisere din kunstneriske produksjon. Hvis du gjorde det, ville du miste mange muligheter som konstruktiv kritikk og læring. Det er nok å være 70 prosent fornøyd for å lansere kreasjonen din.
  • Hvis svaret er nei, sjekk følgende: Hva må jeg gjøre eller rette for å komme til 70 prosent? Fokuser på de problemene som kommer til å generere en konkret forbedring, og prøv å ikke gå deg vill i resten.

Denne regelen er en langsiktig strategi fordi den lar deg øke ferdighetene dine gradvis, uten å måtte være perfekt hver dag. Hvis du slutter å legge press på deg selv for å være fantastisk i alt du gjør, vil du bli overrasket over hvor mange mesterverk du lager underveis.

Det kan interessere deg ...
Å søke perfeksjon er ikke dydig, det er problematisk
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Å søke perfeksjon er ikke dydig, det er problematisk

Å søke perfeksjon, langt fra å være en dydig egenskap, kan være psykisk skadelig og utmattende. Les mer om det i denne artikkelen.