Å lære å si hvordan du føler deg

09 april, 2020
Lær å si hvordan du føler deg for å forbedre den emosjonelle hygienen din. Å kunne kommunisere følelsene dine vil gjøre det lettere for deg å tilbringe tid med andre, sette grenser når du trenger det og gi næring til den psykiske helsa di.
 

Det er ikke lett å lære å si hvordan du føler deg. Hvor skal du begynne? Du vet hva du kan si om favorittprogrammet ditt på TV. Det er også ganske enkelt å beskrive andre menneskers handlinger og hva andre gjør eller sier. Å forstå hvordan du føler deg og sette ord på det kan imidlertid være komplekst, smertefullt og intimt.

Å lære å si hvordan du føler deg

Du kan si at det er som å lære et nytt språk. Et språk som forener emosjoner, følelser og tanker. Du trenger noe for å hjelpe deg med å kanalisere de psykologiske plagene dine. Å uttrykke deg selv er rensende og helbredende.

Daniel Goleman definerer det som å åpne et bur og la følelsene dine fly fritt. Dette er lettere sagt enn gjort. Å lære å si hvordan du føler deg, vil få det til å gjøre mindre vondt. Hvordan kan du imidlertid gjøre det? Hvem kan hjelpe deg med å gjøre det?

Dette er viktige spørsmål. Siden det er viktig å lære å si hvordan du føler deg er det også relevant å få noen til å hjelpe deg. Noen mennesker vil få deg til å føle deg liten, mens andre vil føles som vind under vingene dine.

Si hvordan du føler deg blant venner.

Tips for å lære å si hvordan du føler deg

 

Å lære å si hvordan du føler deg vil få deg til å føle deg bedre og investere i trivsel, selvtillit og emosjonell stabilitet. Imidlertid må du forstå noe. Ikke vent til siste øyeblikk for å uttrykke de oppsamlede følelsene dine. Frustrasjonen din kan få deg til å føle deg verre og hindre deg i å komme deg videre.

Å uttrykke følelsene dine hver dag er noe du trenger å jobbe med. Hvis noe får deg til å bli sint, trenger du ikke skjule det. I stedet må du være selvsikker i hvordan du uttrykker deg. Hvis visse mennesker eller situasjoner sårer deg eller gjør deg engstelig eller lei deg, ikke la det passere.

Å stå opp mot det som sårer deg nå, kan hjelpe forholdet ditt til andre. Å være ærlig, vite hvordan man er selvsikker og å håndtere følelser vil forbedre helsen din og måten du forholder deg til andre på.

Forstå hva du føler

Det første trinnet til emosjonell kommunikasjon er selvinnsikt. I det siste har du og partneren din kranglet mye. Du er ofte sint på dem. Dermed må du tenke på hva som forårsaker disse kranglene.

Noen ganger er ikke problemet folkene du bor med. Jobben din kan være årsaken til dette, og alt stresset du har vært under. Denne ulykkeligheten bygger seg opp til du kommer hjem.

To kvinner som sier hvordan de føler seg.
 

Følelser kan ikke skjules lenge

Jack Mayer og Peter Salovey, professorer ved University of New Hampshire og Yale University, påpeker at hver følelse er en kode som inneholder spesifikk informasjon. Derfor må du forstå denne koden og deretter oversette den til andre.

Problemet er at ingen har lært deg hvordan du gjør det. Folk har sannsynligvis prøvd å overbevise deg om å forbli stille. Hvis noe gjør vondt, sier du ikke noe. Hvis du er sint for noe, er du bare høflig og lar det gå.

Du har blitt lært at det finnes dårlige følelser som raseri, sinne, tristhet eller skuffelse. Imidlertid må du gi dem plass og lære å lese og bruke dem til din fordel som et flott verktøy for det psykologiske velværet ditt.

  • Når jeg er sint på noe, vil det å si hvordan jeg føler meg hjelpe meg å komme gjennom det.
  • Hvis jeg er rasende, skyldes det at noe i livet mitt må endres.
  • Når jeg føler meg trist, må jeg gi meg selv tid til å føle meg bedre.
Et par som klemmer hverandre.

Humøret mitt er mitt eget, men jeg kan dele det med folk som forstår meg

Å lære å si hvordan du føler deg vil forbedre den emosjonelle intelligensen din. På samme måte er humøret ditt ditt, og du trenger ikke å vente på at andre skal løse problemene dine eller legge lykken din i andre menneskers hender. Dette noe du skal jobbe med.

 

Du kan forvente støtte og forståelse fra menneskene rundt deg. Velg dem godt. Forsøk å unngå de som er raske med å dømme deg, får deg til å føle deg dårlig med deg selv og gir deg raske løsninger på problemer som krever ytterligere intervensjoner.

Kort sagt, det vil ikke være enkelt å håndtere følelsene dine. Å forstå følelsene dine og være selvsikker når du uttrykker dem, er imidlertid nøkkelen til ditt velvære. Jobb med det!