6 gode måter å starte dagen på

· desember 25, 2017

Hvordan man starter dagen setter standarden for hvordan resten av dagen din blir. Når du våkner og føler deg stresset henger dette mest sannsynlig igjen resten av dagen dersom du ikke gjør noe med det. Hvis du derimot finner en måte å starte dagen på en balansert måte, vil det være lettere for deg å håndtere daglig stress og kunne nyte resten av dagen.

Det er ikke alltid lett å starte dagen på riktig fot. Spesielt dersom du våkner med dårlig tid og etter få timer søvn. Det er derimot mulig å starte morgenen på en positiv måte med energi, inspirasjon og motivasjon selv de nettene du har sovet mindre enn det du trenger.

«Morgenen er en viktig del av dagen, da det er hvordan du opplever den som ofte forteller deg hvordan dagen din blir.»

-Leomony Snicket-

Dersom du ønsker å starte dagen på en bra måte, må du endre noen vaner. Dette er ikke alltid lett. Spesielt gjelder dette de dagene du må våkne tidligere. Det er derimot verdt anstrengelsen det krever å stå opp tidligere da dette gir deg den drivkraften som trengs for å snu dagen til en flott dag.

Å komme seg opp om morgenen er den vanskeligste delen av dagen hvis du har depresjon

Program for å stå opp tidligere

Ved å våkne litt tidligere kan du stå opp med mer energi, uten anspenthet og uten dårlig tid. Da kan du høre litt på radioen, strekke deg litt og forberede deg på å begynne dagen. Ved å stå opp litt tidligere vil du ikke bare kunne nyte noen ekstra minutter i sengen, men du vil også kunne skape en mer avslappende morgenrutine.

«Det er bra å være våken før dagen begynner. Dette er en vane som bidrar til bedre helse, rikdom og visdom.»

-Aristoteles

Vekkerklokke

Start dagen med en dusj

Morgendusjen er ikke kun en måte å våkne opp på. Den tiden du tilbringer i dusjen gir deg også tid til å slappe av og lade opp energien igjen. Nyt det varme vannet litt og la det renne nedover ryggen mens du gir den en liten massasje.

Det varme vannet vil gjøre at musklene dine og sinnet ditt slapper av. Dette øyeblikket vil også gjøre at du kan tenke på mulighetene som du har fremfor deg og føle deg takknemlig for den nye dagen. Når stresset kommer i løpet av dagen kan du ta frem disse følelsene for å slappe av og gjenoppta kontrollen over dine egne følelser.

Les noe inspirerende

Morgenlesning kan være alt fra et motiverende sitat til en tekst om selvhjelp som kan hjelpe deg til å finne en ny motivasjon. Ved å lese på morgenen opprettholder det inspirasjonen hele dagen. Det hjelper deg også til å holde en positiv samtale med deg selv og slik unngå negative tanker.

Lesing kan bekjempe angst og depresjon

«Lesing er som mat. Metthetsfølelsen står ikke i proporsjon med hva som spises, men hva som blir fordøyd.»

-Jaime Balmes-

Les en bok for å starte dagen

Gi en klem

Klemmer skaper en hormonell eksplosjon som får oss til å føle oss bra og å komme over våre redsler. Derfor er det flotte å starte dagen med en klem.

«Klemmeterapauten» Lía Barbery, og forfatter av boken Språket til klemmene, sier at klemmer ikke bare skiller ut oxytocin, men at de også frigjør serotonin og dopamin. Dette er noe som skaper en følelse av velvære, harmoni og en følelse av å være på topp.

Spis en sunn og balansert frokost

Frokosten er det viktigste måltidet da det vi spiser først på dagen hjelper oss til å balansere sukkernivåene i blodet og gir oss energi til å takle fysisk og mentalt stress. Du blir mer sårbar både fysisk og mentalt uten en god frokost.

Mange personer bruker som unnskyldning at de ikke har tid eller lyst på frokost på morgenen. Grunnen til dette kan være at de har dårlig tid når de våkner opp og er stresset. Dersom du følger rådene som vi var inne på tidligere, spesielt det om å våkne tidligere, vil du se at du kan lage deg og spise en god frokost.

God frokost for å starte dagen

All frokost er derimot ikke god frokost. En frokost bør bestå av alle næringsstoffer som kroppen trenger. Dette vil si karbohydrater, spesielt komplekse karbohydrater, proteiner, vitaminer, mineraler og sunne fetttyper (unngå mettet fett). Du bør også unngå å spise for mye hvitt sukker.

Hold deg i bevegelse

Moderat trening vekker metabolismen (stoffskiftet) din og gir både kroppen og sinnet ditt energi. Noen av mulighetene her er å gå en tur eller gjøre yoga.

Trening på morgenen motiverer deg til ikke å glemme at helsen din er det viktigste og er hva som gjør at du føler deg bra med deg selv og opprettholder en sunn livsstil.