Lesing kan bekjempe angst og depresjon

november 8, 2017

Den terapeutiske kraften i litteraturen er fantastisk. Når du er invadert av tristhet, angst og stress, kan det å lese romaner og poesi forvandle dine tanker og følelser.

Gjennom lesing kan du forstå din sinnstilstand og forbedre oppførselen din, for på en eller annen måte kan du finne deg selv i sidene til en god roman eller i et vakkert dikt.

Når du leser, er hjernen i stand til å oppleve og sympatisere med ordene, som hjelper deg med å identifisere og uttrykke hva som skjer inni deg. Dette har blitt dokumentert omfattende siden Den gyldne alderen i Hellas.

åpen bok

Det er interessant hvordan Aristoteles allerede for århundrer siden hadde lagt merke til dette, da han inviterte oss til å reflektere oppriktig og autentisk over hva folk kalte gaven av det skrevne ordet. På samme måte, i 1904, gjorde Kafka en slik refleksjon i hans Brev til Oskar Pollak:

«Hvis boken vi leser ikke vekker oss med et slag mot hodet, hvorfor leser vi den? Slik at den vil gjøre oss lykkelige, som du skriver? Gode Herre, vi ville være lykkelige nettopp om vi ikke hadde noen bøker, og den typen bøker som gjør oss lykkelige, er den typen vi kunne skrive selv om vi måtte. Men vi trenger bøkene som påvirker oss som en katastrofe, som får oss til å sørge dypt, som døden til noen vi elsket mer enn oss selv, som å bli forvist til skoger langt fra alle, som et selvmord. En bok må være øksen for det frosne havet inne i oss.»

bok med dør

Litteratur, en søt medisin

Litteratur er en søt medisin som bringer oss nærmere helbredelse, fordi det gjør det mulig for oss å normalisere og validere hvordan vi føler oss, så vel som å resonnere, på en sunn måte.

Å frigjøre smerte gjennom lesing er en terapeutisk velsignelse som bidrar til forbedringsprosessen og emosjonell helbredelse på en betydelig måte, delvis fordi den lærer oss og hjelper oss å forstå hva som skjer.

Med andre ord gir det oss de verktøyene og ressursene vi trenger for å finne klarhet i en mental blokkering. Med alt dette i betraktning, er The Reading Agency og Society of Chief Librarians ansvarlig for å velge og samle de beste romanene og poesien som bidrar til å bekjempe angst og depresjon.

par i papir

Her er noen eksempler fra denne listen, som spenner fra The Feeling Good Handbook av David D. Burns, til A Little History of the World av Ernst H. Gombrich, med andre humoristiske verk i mellom, som for eksempel de som er skrevet av forfatteren Bill Bryson.

  • The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain. Nysgjerrigheten og ønsket om eventyr i denne romanen fremmer utforskning og presset til å oppnå noe annerledes i livet.
  • Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry. Uansett hvilket stadium du er på i livet, kan du alltid lære mye om kjærlighet, vennskap og folks indre liv fra denne boken.
  • Diary of a Body av Daniel Pennac. Denne novellen snakker om smerte, frykt, død, sykdom og mange andre lidelser som vi kan identifisere oss med.
  • Sofies verden av Jostein Gaarder. Denne vakre boken oppfordrer deg til å fortsette å gå og bli interessert i flere aspekter av ditt indre liv.
  • Lives Other than My Own av Emmanuel Carrère. I denne boken fortelles det historier om forskjellige mennesker som hjelper oss å forstå de forskjellige realitetene til menneskene rundt oss, basert på at alle har sin egen historie som skal høres.
  • Vilje til mening av Viktor E. Frankl. En klassiker som hjelper deg med å reflektere dypt på livet ditt og de vanskelighetene du har å håndtere.
  • Den stygge andungen (Les vilains petits canards) av Boris Cyrulnik. Å ha et vanskelig liv betyr ikke at du må falle fra hverandre; Du kan alltid gå videre. Dette er leksjonen denne boken lærer oss, og prinsippet bak menneskelig motstandskraft.
  • Examined Life: How We Lose and Find Ourselves av Stephen Grosz. Historier om pasienter som har løst sine problemer.
  • Tenk deg glad! av David D. Burns. Denne boken presenterer en ikke-medikamentell behandling av depresjon.
  • En liten verdenshistorie av Ernst H. Gombrich. En autentisk refleksjon over verdenshistorien og våre overlappende liv.
  • Gi ikke opp av Mario Benedetti. Dette diktet fremmer emosjonell styrke, som vi alle må finne i tider med hjelpeløshet.

For å konkludere kan litteraturen være enormt forvandlende. Hvorfor? Fordi vi gjennom lesing kan forstå det indre kaoset som hersker i oss gjennom dårlige tider og traumatiske hendelser.

For alle disse grunnene anbefaler jeg at du prøver å huske all den informasjonen som presenteres i denne artikkelen, fordi en god bok eller et vakkert dikt kan over tid hjelpe deg med å gjenkjenne, lette og helbrede den emosjonelle smerten som kan få deg til å føle at du er nedsenket i iskaldt vann.

Bokblomster

Bibliografi:

The Reading Agency; Society of Chief Librarians (2015).  Reading Well Books on Prescription: Evaluation 2014-15. Oktober 2015. 36 p. Tilgjengelig på: http://readingagency.org.uk/news/RWBOPEvaluationReport2015.pdf

Baikie, K., & Wilhelm, K. (11. august 2005). Følelsesmessige og fysiske helsemessige fordeler av uttrykksdyktig skriving. Hentet fra BJPsych Advances.