5 grunner til at strikking er bra for følelsene dine

30 april, 2018
 

La oss snakke om strikking, eller «strikketerapi». Kall det hva du vil, men forskere har oppdaget at denne aktiviteten er veldig bra for deg og dine følelser. Enten du bestemmer deg for å strikke en genser, et teppe eller en smekke, ender du opp med noe vakkert, og samtidig får din følelsesmessige helse flere fordeler. Interessant, er det ikke?

Faktisk har forfatter Kathryn Vercillo, ekspert innen terapeutisk håndverk, forsket på emnet. Som et resultat av forskningen hennes skrev hun en bok kalt Crochet saved my life (Hekling reddet livet mitt). Hun dedikerer en stor del av sitt profesjonelle arbeid til å demonstrere fordelene som håndarbeidet tilbyr.

Hvorfor har strikking følelsesmessige fordeler?

Noen behandlingsplaner omfatter eksplisitt strikking. Det ser ut til at det bidrar til å holde hjernen vår smidig og forbedrer også følelsesmessig stabilitet. La oss ta en nærmere titt på strikking og dine følelser …

A woman knitting with red yarn.

Strikking er flott for å senke stress

Det virker litt motstridende, men det er det ikke. Strikking er faktisk fantastisk for å redusere angst, bekymring og høye stressnivåer. Men hvorfor?

 

Det er fordi strikking tar ganske mye konsentrasjon. Når du fokuserer på strikkepinner, forsvinner alt annet. Dine problemer forsvinner inn i bakgrunnen. Faktisk er det en flott teknikk for å få følelsene dine under kontroll. Det er fordi mens du driver med strikking, er det vanskelig for negative følelser (som tristhet, sinne og vreden) å ta over.

«Det er mange mennesker i denne verden som bruker så mye tid på å se på helsen sin at de ikke har tid til å nyte den.»

-Josh Billings-

Strikking gjør hjernen mer fleksibel

Denne spesielle fordelen er lett å forklare. Hekling og strikking krever god håndkoordinering. Når du setter hjernen din til å arbeide, lærer den å jobbe på en mer «raffinert» måte. Derfor er det en utmerket hobby for eldre. Forskere mener at det å utøve visse psykologiske prosesser (som vedvarende oppmerksomhet) forsinker noen symptomer på aldring.

Det bidrar også til å forbedre personens fine motoriske ferdigheter. Som et resultat forbedres også vår overordnede hånd-øyekoordinasjon. Strikketerapi er bra for barn med motoriske forstyrrelser. Det er også nyttig for personer med artritt.

Strikking for sosiale ferdigheter

Kan en aktivitet som tar konsentrasjon også ha sosiale fordeler? Svaret er ja. Vi har sikkert sett alle våre bestemødre sitte sammen med en gruppe venner å strikke.

Selv om samfunnet vårt mistet det sosiale aspektet av strikking i en stund, kommer det tilbake. Enten gjennom kurs, strikkekinoer eller terapi i seg selv, holder strikking på å komme tilbake på moten igjen. Dette er gode nyheter på grunn av den gode «unnskyldningen» det er til å dele ideer med og tilbringe tid med andre mennesker.

 
A group of friends knitting colorful crafts together.

Det lindrer depresjon

Strikking er også fantastisk for personer med depresjon. Det er fordi når du strikker, frigjør kroppen din serotonin, et naturlig antidepressivt middel. I det minste er dette det en studie fra British Journal of Occupational Therapy har funnet. Studien viste at 81% av deltakerne viste markert forbedring av serotoninnivået etter de hadde strikket i en periode.

Strikking for bedre selvtillit

En annen fantastisk ting om strikking er at det forbedrer selvtilliten til den som strikker. Tross alt lærer de en ny ferdighet og gjør noe som føles produktivt. I tillegg vil det å lage ting for venner og familie, å lage noe til andre, gjør underverker for selvtilliten.

Når du strikker, uttrykker du deg selv også. Det er en måte å slippe ut kreativiteten din på, en sjanse til å lage noe nyttig, vakkert, kanskje noe som er typisk «deg». Som et resultat, føler du deg stolt av arbeidet ditt og deg selv.

«Å gjøre det du liker er en frihet. Å like det du gjør er lykke. «

-Frank Tyger-

Det hjelper deg med å sove bedre

Søvnløshet er et voksende verdensomspennende helseproblem. Generelt sover vi dårlig på grunn av stress, spenning og angst. Til tross for de nåværende umotiverende tallene, er det måter vi kan forbedre søvnen vår på.

 

Herbert Benson, professor ved Mind/Body Medical Institute, viste at 90% av hans pasienter så forbedring med behandling som inkluderte strikking. Det virker som at det å fokusere på en repeterende aktivitet har en beroligende og avslappende effekt. Som et resultat, du går til sengs avslappet, uten spenning, og klar til å virkelig hvile.

Knitting

For å konkludere, er strikking unektelig bra for deg. Er det på tide du plukke opp noen strikkepinner?