7 varseltegn på lave serotoninnivåer

oktober 10, 2019

Tilstrekkelige nivåer av serotonin i hjernen hjelper oss til å føle oss positive, glade, rolige og trygge. Lavt nivå av denne nevrotransmitteren kan føre til negative eller bekymrede følelser og irritabilitet. En serotoninmangel kan få deg til å føle deg pessimistisk, trist, mistroisk eller til og med føre til panikkanfall. Det kan føre til depresjon, angst og andre helseproblemer. I dag skal vi diskutere tegn på lave serotoninnivåer.

Serotonin virker som en nevrotransmitter, som er en type kjemikalie som bidrar til å overføre signaler fra ett område av hjernen til et annet. Denne nevrotransmitteren er en kraftig hjernekjemikalie, og dens tilstedeværelse eller fravær har stor innflytelse på vårt humør. Å avgjøre om nevronene ikke frigjør eller mottar nok er det første nøkkeltrinnet til å overvinne problemer knyttet til impulskontroll og humør.

Med riktig nivå av serotonin kan hjernen fungere ordentlig.

Denne nevrotransmitteren har mange funksjoner i hjernen og kroppen. I hjernen regulerer den humør, sosial atferd, libido, søvn, hukommelse og læring.

Hva gjør serotonin?

Som en nevrotransmitter hjelper serotonin med å formidle meldinger fra ett område av hjernen til det andre. På grunn av den brede distribusjonen av celler som har serotoninreseptorer, antas det at serotoninnivåer påvirker ulike psykologiske funksjoner, samt regulering av fysiologiske prosesser.

Dette betyr at av de ca. 40 millioner cellene i hjernen, er flertallet påvirket direkte eller indirekte av serotonin. Dette inkluderer hjerneceller relatert til humør, lyst, seksuell funksjon, appetitt, søvn, hukommelse, læring, temperaturregulering og noen sosiale atferder. Når det gjelder kroppsfunksjon, kan denne nevrotransmitteren også påvirke hjerte-systemet, musklene og forskjellige elementer i det endokrine systemet, blant annet.

Tegn på lite serotonin

Forholdet mellom serotonin og depresjon

Det er mange forskere som tror at en serotoninubalanse kan påvirke humøret i en slik grad at det kan forårsake depresjon. Mulige problemer inkluderer:

  • Lav serotoninproduksjon i hjerneceller
  • Mangel på reseptorsteder som er i stand til å motta serotonin som produseres
  • Manglende evne av serotonin for å nå reseptorsteder
  • En mangel på tryptofan, en essensiell aminosyre som er nødvendig for å syntetisere serotonin.

Forskere mener at hvilken som helst av disse biokjemiske feilene kan forårsake depresjon, obsessiv-kompulsiv lidelse, angst, panikkanfall, eller til og med overdrevet sinne. Det er imidlertid fortsatt mye forskning som skal gjøres på koblingen mellom serotonin og depresjon.

Frigjør mine nevroner nok serotonin?

Å kunne identifisere serotoninmangel kan bidra til å måle og iverksette tiltak for å øke serotoninnivået. Så selv om depresjon og etterfølgende mangel på glede er de mest kjente tegnene på lave serotoninnivåer, er de absolutt ikke de eneste. Faktisk kan gjenkjenning av andre tegn og symptomer hjelpe oss med å forhindre depresjon, angst og verre.

Symptomer på serotoninmangel inkluderer hyppig sinne, uvanlig følsomhet overfor smerte, karbohydratbehov og overspising, forstoppelse og fordøyelsessykdommer. Andre tegn og symptomer er: følelse av ubehag på grunn av mangel på sollys, følelse av overdreven avhengighet av andre, følelser av overveldelse, søvnløshet, migrene, lav selvtillit og dårlig kognitiv funksjon blant andre.

Vi vil nå analysere noen av de viktigste tegnene som indikerer lave serotoninnivåer. Disse tegnene er viktige fordi de er enkleste å oppdage på et tidlig stadium.

Sug etter søtsaker og matvarer med høyt karbohydratinnhold

Det er velkjent at karbohydrater, spesielt søte og stivelsesholdige matvarer som kaker, sjokolade, godteri, pommes frites, hamburgere og andre snacks, påvirker serotoninnivåene direkte. Derfor krever folk med lave serotoninnivåer ofte karbohydratrike matvarer og spiser kompulsivt.

Disse matvarene øker serotoninnivået midlertidig og får deg til å føle deg bedre. Men kort tid etter at man har konsumert dem, faller serotoninnivåene drastisk. Denne dramatiske reduksjonen i serotonin fører til døsighet, fiendtlighet, angst og depresjon.

Søvnløshet

Mengden tilgjengelig serotonin påvirker også melatoninproduksjonen direkte. Når serotoninnivåene er lave, påvirkes melatoninproduksjonen også. Denne dominoeffekten endrer opp med å endre døgnrytmen.

Når dette skjer, er det ekstremt vanskelig for en person å følge det naturlige søvn-våken-mønsteret. Spesielt er evnen til å sovne og sovne negativt påvirket. Ikke glem at søvnløshet også kan ha andre årsaker, ikke bare serotoninmangel.

Serotonin må være tilgjengelig for å bli omdannet til melatonin, hormonet som er ansvarlig for å administrere vår biologiske klokke.

Angst

Gjennom observasjon av hjernebilder har forskere vist at mennesker som ofte er engstelige frigjør en lavere mengde av dette kjemiske stoffet i hjernens områder som er ansvarlige for impulser og følelsesmessig kontroll.

Person med angst

Det er verdt å nevne at utilstrekkelig frigivelse av denne viktige nevrotransmitteren generelt ikke er den eneste faktoren i utviklingen av angstlidelser, selv om noen mennesker har en genetisk predisponering for lave serotoninnivåer. I virkeligheten er det tre andre nevrotransmittere, gamma-aminosmørsyre, dopamin og epinefrin, som også spiller en rolle i angstlidelser.

Lave serotoninnivåer er forbundet med generalisert angstlidelse, panikklidelse og obsessiv-kompulsiv lidelse.

Kognitiv forverring

Serotonin er en viktig kjemikalie for normal kognitiv funksjon. Forskning har vist at tilstrekkelige nivåer av denne nevrotransmitteren forbedrer kognitiv evne og kan bidra til å kompensere for begrenset kognitiv funksjon.

Selv om det antas at serotonin spiller en rolle i alle tankeferdigheter, er den mest signifikante effekten på hukommelsen. Personer med lave nivåer av serotonin har større sannsynlighet for å ha problemer med hukommelseskonsolidering.

Fordøyelsesproblemer

Serotonin er en viktig kjemikalie ved overføring av signaler mellom hjernen og fordøyelsessystemet. Det er verdt å påpeke at selv om denne nevrotransmitteren nesten alltid er forbundet med hjernefunksjon, humør og mentalt velvære, produseres en overraskende 95% av serotonin i tarmen, ikke i hjernen. Serotonin som brukes av hjernen må imidlertid produseres i hjernen fordi serotonin som produseres i tarmene, ikke reiser til hjernen.

Likevel, mens forskning på funksjonen av serotonin i tarmen er relativt ny, vet vi at den spiller en viktig rolle i appetitt og fordøyelse. Faktisk er årsaken til at det er så mye serotoninaktivitet i tarmen fortsatt et mysterium.

I tillegg har forskere oppdaget en sammenheng mellom irritabel tarmsyndrom og utilstrekkelige nivåer av serotonin. Det har vist seg at når manglene korrigeres, går fordøyelsessystemet hos personer med irritabel tarmsyndrom ofte tilbake til normalen.

Tretthet eller utmattelse

Serotoninnivåer spiller en viktig rolle i energiproduksjonen. Noen mennesker som opplever kronisk utmattelse, viser utilstrekkelige nivåer av dette kjemiske stoffet. Når serotoninnivåene påfylles, opplever folk som lider av utmattelse ofte en markert forbedring i energinivået.

Mens det at du føler deg trøtt eller utmattet kan være resultatet av mange forskjellige forhold, må du ikke eliminere muligheten for at det kan være et serotoninfrigøringsproblem. På lang sikt øker kronisk utmattelse muligheten for reduksjon i serotoninfrigivelse.

Kvinne med undulat

Endringer i libido

Blant de mange egenskapene til serotonin er dets effekt på libido (seksuell lyst). Lavt nivå av dette kjemiske stoffet er direkte relatert til et større ønske om å ha sex, men også med en reduksjon i evnen til en følelsesmessig tilkobling med den andre personen. Dette er ikke en god oppskrift på et tilfredsstillende forhold.

I tillegg kan svingninger i serotoninnivåer påvirke holdningen, for ikke å nevne de fysiske evnene knyttet til seksuell aktivitet.

Hva skal du gjøre hvis du har lave serotoninnivåer?

Hvis det er mulig, prøv å øke serotoninnivået på en naturlig måte uten medisinering. Her er noen måter å øke nivåene på:

  • Beveg deg med aktiviteter du liker. Gjør trening som gjør at du kan ha det gøy, ikke lide.
  • Spis proteinrike matvarer som inneholder tryptofan.
  • Spis karbohydratrike matvarer som grønnsaker, tørket frukt, bønner og fullkorn (hjernen trenger sukker til å behandle tryptofan). Du trenger ikke for mange karbohydrater, så å spise grønnsaker, tørket frukt, ris og belgfrukter vil gi deg det du trenger.
  • Unngå matvarer med et høyt innhold av mettet fett og enkle sukkerarter.
  • Spis matvarer som er rike på Omega-3 for optimal hjernefunksjon.
  • Begrens koffeinforbruket.
  • Få nok søvn.
  • Spis mat rik på B-vitaminer, spesielt vitamin B6 (dette vitaminet er viktig for utviklingen og funksjonen av serotonin i hjernen).
  • Tilbring tid ute og få rikelig med solskinn.
  • Praktiser meditasjon og mindfulness.

Som vi har sett i denne artikkelen, er serotonin en nevrotransmitter som spiller en viktig rolle for helsen din. Serotonin-frigivelsesmangel kan alvorlig kompromittere svært viktige prosesser som emosjonell regulering og søvn.