5 ritualer for å overvinne angst

· juli 13, 2018

Ulike ritualer for å overvinne angst kan fungere som effektive daglige smertestillende midler. De er atferdsmessige og kognitive «skjold» som kan kontrollere våre bekymringer gjennom veldig enkle handlinger. Ved å bruke dem kan vi bringe orden, struktur, mental ro, sikkerhet og trygget inn i våre liv. De demper følelsene av angst og panikk, og det ubestemte trykket som griper oss så ofte.

Mange mennesker har en viss mistillit til disse ritualene. Kanskje fordi ordet «ritual» tradisjonelt har hatt magiske konnotasjoner. De er ofte forbundet med forskjellige typer magi for å bringe oss formue, kjærlighet eller helse. Men vi glemmer ofte dets sanne betydning. Et ritual er en handling som utføres gjentatte ganger med et symbolsk formål. De har også rigide og veldefinerte strukturer.

Ritualene for å overvinne angst lar oss i vårt daglige liv inkludere en sekvens av repeterende bevegelser som «lurer» hjernen til å tro at dem opplever en hyggelig tilstand av forutsigbarhet og stabilitet.

Den enkle handlingen av å inkludere noe repeterende i vår rutine er gunstig for hjernen vår. Det er noe som bringer orden og en følelse av kontroll over våre liv. Vi må ikke glemme at angst i seg selv fører til usikkerhet. Den oppstår ut av ingensteds, er uforutsigbar og tar bort kontrollen vi har over våre liv. Derfor gir følgende av kognitive og atferdsmessige ritualer oss en meget positiv kompenserende mekanisme som er verdt å forsøke.

La oss dykke litt dypere ned i dette emnet.

Kvinne med angst

Ritualer for å overvinne angst, er de nyttige?

Tidlig på 1920-tallet studerte den velkjente antropologen Bronislaw Malinowski livene til innbyggerne på Trobriand-øyene i Stillehavet. Det var noe som fikk oppmerksomhet nesten fra begynnelsen. Når en mann fisket i elva, gjorde han det ikke på samme måte som da han fisket i sjøen. Før de satt ut mot havet, utførte de en rekke svært komplekse ritualer. Og likevel gjorde de ikke dette da de gikk til elvene på øyene.

Havet var farlig og uforutsigbart mesteparten av tiden. Ritualene beroliget frykten og ga dem en følelse av sikkerhet, noe symbolsk som fortalte dem at «alt ville gå bra». Malinowskis interessante studie ble publisert i tidsskriftet «Current Biology». Den viste den store psykologiske effekten som disse ritualene kunne ha på frykten de opplevde på daglig basis. Det hjalp dem med å holde sin angst under kontroll, og hjalp dem til å møte de tingene de ikke kunne kontrollere.

Disse ritualene for å overvinne angst er nyttige og har alltid vært det i menneskehetens historie. Dette er et faktum vi ikke kan benekte. Disse ritualiserte bevegelsene som tar sikte på å gi en følelse av orden og sikkerhet til hjernen, er ikke i seg selv løsningen på våre problemer. De tilbyr en følelse av kontroll, gjenoppretter indre balanse og regulerer følelser. Imidlertid er de ikke et universelt middel for angstlidelser som utvilsomt krever en mer klinisk tilnærming.

La oss se på noen eksempler:

Dyp pusting før du starter med en aktivitet

Dyp pusting har dukket opp som en av de vanligste måtene å overvinne angst. For å virkelig ha en effekt må vi etablere noen «nøkkeløyeblikk» der vi kan bruke minst tre minutter på å utføre det.

Det beste er å utføre dyp pusting så snart vi står opp, når vi går hjemmefra, når vi begynner å jobbe, før hvert måltid og før vi går til sengs. Bortsett fra det vil vi alle kunne identifisere bestemte aktiviteter som ofte forårsaker stress og angst.

Rituell bevegelse
Bevegelsesritualer

Bevegelsesritualer kan brukes til å riste av oss de bekymringene som plager tankene våre. De aktiverer kroppene våre og fjerner motstand mot knutene forårsaket av spenning. Det er ikke noe bedre enn å velge de fysiske aktivitetene som vi liker mest. Når vi har gjort det, bør vi praktisere dem hver dag. Vi kan gå for en joggetur, utføre høy intensitetsøvelser i 5 minutter, eller trene yoga på de spesifikke øyeblikkene når vi trenger det mest.

Egenomsorgritualer

Andre ritualer som fungerer veldig bra i å overvinne angst, er egenomsorgsritualer. En gang om dagen og i en eller to timer bør vi dedikere kvalitetstid utelukkende til oss selv. Vi kan tilberede måltider som vi liker, være stille og ikke gjøre noe, lese, gå tur osv. Tilbringe tid alene er en veldig helbredende opplevelse.

Male steiner med farger for å møte frykt og bekymringer

Vi har alle hørt om hvor beroligende det kan være å fargelegge mandalaer eller andre tegninger. Vi velger bestemte farger og lar oss transporteres sammen med denne kreative og avslappende øvelse. Vel, denne gangen kommer vi til å gå litt lenger. Det vi trenger å gjøre er å velge en rekke steiner som er av en passende størrelse for å kunne male og tegne på dem.

Hver stein vil symbolisere en bekymring, en frykt. For å overvinne denne angsten, må vi lage en tegning på den. Når vi tegner noe fargerikt og kreativt på steinen, er det som om vi tar bort negativiteten til bekymringen. Det er en enkel øvelse og hyggelig samtidig.

Malte steiner

Positiv forankringsritual

Ritualet av positiv forankring kan være svært nyttig. Den består av to svært spesifikke faser. I den første må vi organisere en opplevelse som er både positiv og trøstende for oss. For eksempel, en tur til stranden, et møte med venner, en weekendferie. Når vi er midt i den erfaringen, må vi gjøre oss fullt bevisste på de positive følelsene vi føler. Målet er å holde den følelsen i hjernen vår, som om den var en parfyme.

Deretter må vi velge et objekt fra disse omgivelsene. For eksempel, noe sand eller en stein hvis vi er på stranden, et blad hvis vi er i skogen. Vi må da «impregnere» disse følelsene inn i steinen. Stenen blir vår lille daglige talisman. Vi kan bære den i lommen eller vesker for når vi må møte en stressende situasjon, det være seg en eksamen, et intervju, en legeavtale etc.

For å konkludere er de viktigste ritualene for å overvinne angst de som er meningsfylte for oss. Vi må skape dem basert på vår tro og personlige egenskaper. Målet vil alltid være det samme: å gi oss tro, å gi oss ro og en følelse av sikkerhet i en verden med konstant usikkerhet.