5 enkle måter å øke den mentale kontrollen din på

januar 27, 2018

Vi kaller det den mentale kontrollen, selvkontroll, eller selvbeherskelse. Uansett hva du kaller det, er det et veldig bedragersk konsept. Vi i Vesten er virkelig besatte av å kontrollere alt, til og med oss selv. Imidlertid er det et umulig mål å oppnå i sin helhet. Selvfølgelig betyr ikke dette at vi ikke bør prøve å forbedre oss.

En ting vi kan gjøre, er imidlertid å lære å håndtere våre følelser på en mer intelligent måte. Dette innebærer økt mental kontroll over våre irrasjonelle impulser. Vi har alle en slags vill vilje inne i oss. Den hjelper oss til å være modige, men den lurer oss også, spesielt når vi er sinte eller redde.

«Sterk er den som overvinner andre, men mektig er den som overvinner seg selv.»

– Lao Tze –

Det er måter å temme og kanalisere de voldsomme impulsene på, som noen ganger invaderer oss. Det er rimelig at de fremkommer fra tid til annen og tar roret for et øyeblikk. Men når disse følelsene alltid er i kontroll, blir det et problem. Det er da vi må stoppe opp og praktisere vår mentale kontroll. Her er noen enkle trinn for å hjelpe deg med å forbedre selvkontrollen din:

1. Selvkunnskap øker den mentale kontrollen

Vi tror alle at vi kjenner oss selv. Dette er imidlertid ikke alltid sant. Alle mennesker er forskjellige, og vi kan også endre oss alt etter stemning og situasjon. Menneskene er så komplekse. Mange av oss kan ikke identifisere våre dypeste motivasjoner eller beskrive våre motivasjoner for visse oppførsler og vaner.

øke mental kontroll hjernen

Det er ikke uvanlig å høre uttrykk som «Jeg var ikke meg selv» når noen gjør noe forkastelig. Men han var seg selv, kanskje han bare ikke kjente den siden av seg selv. Ved å øke selvkunnskapen øker den mentale kontrollen også. Vi vet hvordan vi reagerer på ulike situasjoner og kan være forberedt.

Angsten av å prøve å kontrollere tiden

2. Deaktiver autopiloten

Å gå gjennom livet på «autopilot» er egentlig ikke å leve i det hele tatt. Vi går fra en aktivitet til den neste, en oppførsel til den neste, uten å vite hvorfor. Vi føler at livet bare drar oss med, og vi vet ikke destinasjonen.

Det er umulig å være oppmerksom på alt hele tiden: vi hadde måttet gi opp våre mentale liv. Vi ville kollapse. Det vi kan gjøre er imidlertid å stoppe opp underveis for å vurdere hvor vi er, og om vi er på veien vi virkelig ønsker å være på. Disse pausene gir oss større bevissthet og i sin tur større mental kontroll.

3. Lær å stoppe

Det er vanskelig å lære å stoppe en impuls. Dette gjelder spesielt hvis vi ikke ble lært viktigheten av impulskontroll som barn. Kanskje kommer vi fra voldelige eller dramatiske familier. Så vi har lært hvordan vi skal handle uten å tenke når en veldig intens følelse tar tak i oss.

øke mental kontroll rolig

Å lære å regulere disse invasive følelsene og å uttrykke dem på den måten vi vil, er et stort skritt fremover. Det er en vane som kan være vanskelig å skaffe seg. Hjernen vår, spesielt vår frontale hjernelapp, er ikke fullstendig utviklet før etter ungdomsårene. Dette betyr at impulser vil være svært vanskelig å kontrollere frem til da.

Å kontrollere følelsene våre betyr å ta et valg. Lar vi følelsene løpe vilt, eller tvinger vi oss til å ta en pause og vente til det går over før vi handler? Ved å gjøre sistnevnte, får vi mye, spesielt innen sosiale forhold.

4. Tygge og fordøye frustrasjon

Alle har opplevd frustrasjon (den følelsen av at virkeligheten ikke møter forventningene våre eller når vi prøver hardt og feiler). Noen frustrasjoner er små, andre er enorme. En kjærlighet som ikke ble noe av, en jobb vi ikke fikk, en regning som ikke kan betales …

Årsakene kan være mange. Vi er alle omhyllet av en realitet som tvinger oss til å komme oss over frustrasjonen hele tiden. Det er normalt. Det som betyr noe er om vi aksepterer dette eller ikke.

Det er ikke lett å lære å akseptere, tygge og fordøye frustrasjon. Hvis vi imidlertid ikke lærer, er det lett for frustrasjonen å bygge seg opp til et raseri. Dette raseriet tar så over hjertet vårt og dominerer vårt sinn og våre liv. Det er også lett for oss å bli som de som er merket som «hissigpropper», som eksploderer for hver minste ting. Ikke la frustrasjon føre deg til det.

Når sinne gjør oss syk

5. Forlat komfortsonen din

Å forlate våre komfortsoner gir enorme fordeler. En av de viktigste er at det hjelper oss å lære å være fleksible og tilpasningsdyktige. Dette stimulerer i sin tur utviklingen av vår intelligens, både logisk og emosjonell. Så, til slutt, nesten som en bivirkning, blir vi mer tolerante for våre egne følelser.

øke den mentale kontrollen

Vi er ikke maskiner. Vi trenger ikke å «fungere» riktig hele tiden. Spørsmålet om mental kontroll bør alltid bli sett på som relativt, spesielt når det genererer mye press. Mestring av våre følelser øker når angsten synker, og spesielt når vi har lært strategier for å uttrykke energien bak våre følelser på en sunn måte.

  • Monsell, S. (1996). Control of mental processes. In V. Bruce (Ed.), Unsolved mysteries of the mind: Tutorial essays in cognition (pp. 93–148). Hove, UK: Erlbaum.
  • Coltheart M (2006) W