5 attributter ved rolige sinn – Begynn å øve i dag

januar 25, 2020
Et rolig sinn ser verden med mer klarhet og et bredere perspektiv. Det er mulig å sette engstelige eller irrasjonelle tanker til siden for å ta bedre beslutninger. Finn ut hvordan i denne artikkelen.

Rolige sinn er ikke bare fokuserte, men også disiplinerte. Det er ingen tvil om at tiden vi lever i nå verdsetter multitasking og å få ting ferdigstilt umiddelbart. Det er derfor det nå anses som et privilegium å kunne nå og kultivere en indre balanse der tanker, emosjoner og atferd kommer sammen i komplett harmoni og holder fokus på det som faktisk er viktig.

Shiba Yoshimasa, en japansk general fra 1300-tallet, sa at de viktigste kvalitetene en kriger eller samurai måtte ha, var rolige sinn. Denne typen ideer kan være veldig inspirerende. Men, dersom det er en ting vi alle vet, er det at å trene sinnet vårt ikke er lett; spesielt i en disiplin der emosjonell regulering, evnen til refleksjon og indre ro er så viktig.

Per i dag, er det menge bøker på markedet som tilbyr råd og veiledning for å trene oppmerksomheten din. I tillegg finnes det andre praksiser, som for eksempel mindfullness, som fremstiller meditasjon som en ideell strategi for å jobbe med et nervøst sinn.

Disse strategiene kan utvilsomt være til hjelp for noen mennesker. Allikevel vil det ikke være noe som absolutt alle kan få til å fungere. Dette er fordi det er utrolig vanskelig å endre tankemønstrene våre. Det er ikke lett å sette bremser på et sinn som vanligvis flyter raskere enn en elv om våren.

Dermed vet vi at det kan ta tid å finne en strategi som vil passe med og komplementere dine egenskaper og behov. Å prøve ut ulike ting kan imidlertid være nyttig for å oppnå et mer avslappet sinn. Dette vil videre føre til at det er mulig for deg å fokusere på velværet ditt.

Rolige sinn er lik et klart sinn

Innenfor buddhistisk filosofi finnes det et meget interessant konsept som kalles «ape-sinnet» (Monkey Mind). Dette begrepet refererer til den rastløse, uhåndterlige og til og med irriterende flyten av tanker som hopper fra gren til gren i skogen som er tankene våre. Et sinn som er fortapt i sine egne bekymringer, som holder fast ved egoet og som ikke kan se hva som virkelig betyr noe.

En strategi som kan brukes for å håndtere et ape-sinn, og skape et roligere sinn, er å få dem ned fra skogen av tanker til solid grunn. Kun ved å ha føttene godt plantet på jorden får du mer kontroll og et bredere perspektiv. Det er i det øyeblikket individet oppnår likevekt og indre sikkerhet. Kreativitet, refleksjon og selvkontroll må komme sammen for å kunne ta bedre avgjørelser i livet.

Når det er sagt, la oss analysere noen attributter som definerer rolige sinn for å forstå hvorfor det er så viktig å jobbe med dem.

Rolige sinn har mer klarhet og et bredere perspektiv.

1. Rolige sinn, mindre angst

Lederen for psykiatri ved universitetet i Washington, dr. Peter Roy-Byrne, pekte på noe viktig. Angstlidelser er vanligere enn depresjon, og like ødeleggende.

Angst er en følelse av uro, anspenthet og ofte frykt for at noe forferdelig skal skje. Denne følelsen kan komme og gå i en persons hverdag. Det er imidlertid mulig å holde denne fienden i sjakk ved å praktisere mindfulness.

En følelse av ro vil sakte, men sikkert utvikle seg når du klarer å fokusere på det som er viktig, til enhver tid. La negative tanker og emosjoner forbli på sidelinjen, og stilne påtrengende tanker.

2. Hold det som skjer rundt deg, og deg selv, atskilt

Ape-sinn eller engstelige sinn har en litt merkelig evne. Alt som skjer rundt dem har en effekt eller påvirker dem på en intens og uunngåelig måte. Uansett hvor ubetydelig en hendelse er, vil noe alltid ende opp med å forverres. Dette vil videre resultere i mer engstelse.

Rolige sinn har derimot et eksepsjonelt attributt. De kan holde en viss avstand mellom seg selv og det som skjer rundt dem. Det fungerer som et beskyttende filter. Ved å observere det som er rundt dem med mer ro, kan de bedre takle uventede situasjoner og er i bedre stand til å kontrollere effekten de har på dem.

3. Indre ro og emosjonell kontroll

Et fokusert og avslappet sinn har ikke alltid vært sånn. Denne typen sinn må først lære seg å håndtere emosjoner. I stedet for å ignorere angsten, frykten eller å snu seg vekk fra ulike bekymringer, vet en rolig person hvordan de effektivt kan håndtere disse indre demonene. Personer med rolige sinn har lært og forstått at frykt og angst er en del av livet. Det viktigste er at de vet hvordan de kan holde emosjonene sine under kontroll.

Rolige sinn har en evne til å holde kontroll over emosjonene sine.

4. De forblir rolige, og holder motet oppe før en utfordring

Når vårt indre vesen ikke ser ut til å kunne komme ut av en stressende og angstfylt situasjon, handler vi ikke som en respons, vi reagerer. Det er som om vi er et blad som blir blåst rundt av vinden: bladet har ingen kontroll over bevegelsene, og ender opp med å bli blåst både hit og dit. En av de mange fordelene med et rolig sinn, er at dette ikke vil forekomme.

Rolige sinn er fulle av refleksjon. De handler ikke basert på instinkt. I stedet ser de på verden med et bredt perspektiv og holder seg proaktive. De blir sjelden fanget opp av vinden, fordi de ser den komme. Tapperhet er et godt kjennetegn på denne typen sinn, da de ikke vil nøle med å møte enhver utfordring som kommer deres vei.

5. Rolige sinn tar bedre beslutninger

Nasjonaliteten din, språk eller kultur er ikke det som definerer deg. Det som virkelig definerer deg som person, er beslutningene du velger å ta. Dermed er det å lære å ta beslutninger med et rolig sinn, en eksepsjonelt god måte å utøve større kontroll på, samt oppleve suksess og lykkes med hvert av disse trinnene.

Rolige sinn er som ryddige rom; de har kontroll og perspektiv. Det er et sted der intuisjon møter erfaring. Det er et sted der enhver person kan ta beslutninger som vil lede dem langs livets vei med større suksess.

For å konkludere, vil vi nevne noe som psykologen Daniel Kahneman en gang sa. Han sa at utover hvordan vi føler oss i et bestemt øyeblikk, er det nødvendig å alltid opptre rolig. Husk at ro ikke bare kommer av seg selv. Det er viktig å øve på det, og verdsette det når du oppnår det, ved å ta kontroll over emosjoner og tanker til enhver tid. Begynn å øve i dag!