4 øvelser for å forbedre ryggsmerter og holdningen din

juli 3, 2019
Vi håper du synes at denne listen over øvelser er nyttig for å takle og forbedre både ryggsmerter og holdningen din.

Ryggsmerter er svært vanlige og påvirker både menn og kvinner. I de fleste tilfeller kan de rette bevegelsene bidra til å lindre symptomene og rette holdningen din. Hvis du lider av ryggsmerter, må du prøve disse øvelsene som bidrar til å lindre og forbedre både ryggsmerter og holdningen din.

Dette ubehaget kan skyldes dårlig holdning, overbelastning av ryggen eller at man har strukket en muskel. En buet rygg og avrundede eller forhøyede skuldre, er et tegn på dårlig holdning. Å utvikle en god kroppsstilling tar absolutt tid, men en rett rygg vil hjelpe deg med å redusere muskelspenningen og lindre smerten som følger med den.

Foreninger som Verdens helseorganisasjon (WHO) utfører mange studier på denne tilstanden. Ifølge eksperter lider 80% av befolkningen av ryggsmerter på et eller annet tidspunkt i deres liv, og det er den vanligste årsaken til nedsatte funksjonsevner hos unge voksne.

Ryggsmerter har mange årsaker som spenner fra dårlige vaner til faktorer som aldring, en stillesittende livsstil, og muskelatrofi, blant annet. Hvis du vil bli kvitt ryggsmerter, må du jobbe med noen av de nevnte faktorene.

Hvis du legger til følgende styrke- og tøyningsøvelser i din daglige rutine, vil du merke hvordan det lille (eller store) ubehaget som følge av muskelspenning, vil begynne å forsvinne.

4 øvelser for ryggsmerter og holdningen din

Veggsklie for å forbedre ryggsmerter og holdningen din

Den første øvelsen på denne listen er veldig enkel.

  • Først og fremst, sett ryggen mot veggen og skyv ned til knærne er litt bøyd.
  • Når du glir ned, husk at ryggen din må presses mot veggen.
  • Hold denne posisjonen i ca. 10 sekunder.
  • Deretter skyver du helt tilbake til du står.
  • Gjør om lag 8 til 12 repetisjoner av denne øvelsen.

Kne til bryst

Denne andre øvelsen kan bidra til å lindre dine symptomer på smerter i korsryggen.

  • For å utføre den, må du ligge på gulvet på ryggen.
  • Strekk bena og bøy deretter et kne til brystet mens du holder det andre benet strukket.
  • Hold denne posisjonen i ca. 15 til 30 sekunder. I løpet av denne tiden må du sørge for at ryggen er rett.
  • Deretter går du tilbake til startposisjonen og bytter ben.
  • Gjør 2-4 repetisjoner med hvert ben.

«Uten smerte, ville det ikke være lidelse. Uten lidelse ville vi aldri lære av våre feil. For å gjøre det riktig, er smerte og lidelse nøkkelen til alle vinduer, uten det er det ingen måte å leve på.»

-Angelina Jolie-

Kvinne på gulvet, gjør kne til brystøvelser

Supermann for å forbedre ryggsmerter og holdningen din

Supermann er uten tvil en av våre favorittøvelser for å forbedre holdningen.

  • For å gjøre denne øvelsen må du ligge på magen og, som navnet sier, må du etterligne Supermann når han flyr.
  • Dette betyr at når du er på gulvet, må du løfte armer og ben og strekke dem så mye som mulig. Husk at kroppen din skal være litt buet.
  • Hold denne posisjonen i 20-30 sekunder.
  • Senk sakte ned armer og ben.
  • Gjenta tre ganger.

Kobrastillingen

Denne siste øvelsen er en yogastilling som du ikke trenger noe utstyr for. Alt du trenger å gjøre er å puste riktig og fokusere på kroppen din.

  • For å utføre kobrastillingen, legg deg ned på magen, og bring bena og føttene sammen. Strekk tærne bakover.
  • Under øvelsen, legg hendene på siden, en skulderbredde fra hverandre, og løft brystet.
  • Underarmene og hendene dine bør berøre gulvet i begynnelsen, og du må da løfte overkroppen opp.
Kobra posering

  • Som vi nevnte tidligere, løft sakte opp brystet og fokuser på å puste ordentlig, som om du gjorde en push-up.
  • Hold denne posisjonen i 5 sekunder og gå tilbake til startposisjonen.
  • Ideelt sett bør du gjøre 20 repetisjoner.

Til slutt anbefaler vi at du inkluderer aktiviteter som yoga eller svømming for å ytterligere lindre ryggsmerter. På samme måte som øvelsene vi foreslo her, stimulerer yoga og svømming musklene dine. I tillegg vil senene dine være mer fleksible og leddene dine vil ha flere bevegelsesområder.

Vi håper du synes at denne listen over øvelser er nyttig for å takle og forbedre både ryggsmerter og holdningen din. Husk at du bare vil legge merke til fordelene hvis du gjør en vane ut av disse øvelsene. Du kan imidlertid begynne å føle deg bedre etter å ha gjort dem bare en gang!