Zen-læren om frykt – De tre typene

· februar 1, 2019
Alle fryktene mennesker opplever har sine røtter i to spesifikke ting: tilknytning og uvitenhet. Tilknytning gjør deg sårbar fordi det innebærer å fiksere tankene, følelsene og ønskene dine på noe eksternt.

Zen-læren om frykt er også leksjoner om egoet. Mestere innen denne bestemte filosofiske disiplinen sier at hvis egoet var en motor, ville frykt være dens drivstoff. De tror at det egentlig er bare tre typer frykt, og at de er alle knyttet til det vi kaller egoet.

Fra dette perspektivet har all frykten mennesker opplever sine røtter i to spesifikke ting: tilknytning og uvitenhet. Tilknytning gjør deg sårbar fordi det innebærer å fiksere tankene, følelsene og ønskene dine på noe eksternt. Dette gir vei til den første typen frykt: å miste det du er knyttet til.

Uvitenhet, derimot, setter deg i en tilstand av usikkerhet og tvil. I den tilstanden er det lett å være redd. Å ikke være i stand til å nøyaktig gjenkjenne fare eller risiko og ikke vite hvordan du skal møte det, gjør at du føler deg usikker og redd. Zen-læren om frykt forteller oss at det er tre frykter som oppstår fra disse to kildene.

«Kilden til all vår frykt kommer fra vårt eget ukontrollerte sinn eller vrangforestillinger.»

– Buddha –

Zen-læren om frykt

1. Å holde seg i live

En Zen-lære om frykt sier at de mest grunnleggende fryktene mennesker har, er å miste livet. Vi identifiserer tap av liv som tap av kroppen. Mennesker er fysiske vesener, og kroppene våre er vår mest elementære virkelighet. Vi bebor kroppene våre og frykten for å miste kroppen vår er frykten for å ikke lenger være.

Denne frykten er den samme som å være redd for å dø. Men døden er ikke bare slutten på kroppslige funksjoner. Det er også andre stadier av kroppslig tap på veien mot døden. Du kan miste evner, ungdommen, selvbildet eller kroppens normale funksjon.

Zen-læren om frykt viser oss at du kan bruke kroppen din til å få disse fryktene til å forsvinne. Denne frykten er fysisk. Hvis du utviser frykten din fra kroppen din, vil den også forlate tankene dine. Det du bør gjøre, er være oppmerksom på de fysiske følelsene av frykt. Deretter bør du puste dypt, roe ned din hurtige hjerterytme og slappe av i musklene dine.

Et bilde av en kvinne som er redd

2. Tap av selvfølelse

Frykt for å miste deg selv kan også kalles frykt for endring. Du begynner å tenke at du er det du pleide å være. Dermed føler du at ditt vesen er sammensatt av aktivitetene du gjør hver dag, rommene du opptar, og de menneskene du ser regelmessig, blant andre.

Du blir så vant til å se deg selv på denne måten at du frykter forandring. Du er redd for hva som kan skje hvis konteksten endres, og du er utsatt for noe nytt. Det er da frykten for å miste deg selv oppstår. Du føler også frykten for ikke å vite hva du skal gjøre eller hvordan du skal handle. Det er en slags frykt for å løses opp, å ikke være.

Zen-lærer om frykt hevder at du kan kvitte deg med disse fryktene med dype pusteøvelser. Fra dette synspunktet er magen en kilde til styrke. De sier at magen er kilden til vår fred og styrke. De anbefaler dyp pusting (eller å puste med magen) når du føler denne typen frykt.

En Zen-mester med en sirkel på hodet

3. Frykt for lidelse

Generelt er lidelse alt som forårsaker slitasje på nervesystemet. Det gir en ubehagelig og anstrengende følelse. Lidelse er relatert til begrensninger, frustrasjoner og utilfredsstilte ønsker. Det kan være veldig intenst og lammende.

Veien til å overvinne frykten for lidelse, ifølge Zen-læren, er å jobbe for åndelig vekst. Når du begynner å se alt som skjer med deg som en mulighet til å vokse, vil frykt for lidelse forsvinne litt etter litt. Du må begynne å se fysisk og emosjonell smerte som noe flyktig som hjelper deg til å bli en bedre person.

Zen-mestere forteller oss at lidelse er et mentalt fenomen. Det skjer når folk gir en positiv eller negativ betydning til sine erfaringer. Som sådan er hvor mye hver av oss er villige til å lide, avhengig av oss. Vi bestemmer og kontrollerer vår frykt for lidelse.

All denne Zen-læren om frykt minner oss om at vi er de som mater vår frykt eller jobber for å kvitte oss med den. Den beste måten å mate frykten på, er å la fantasien løpe vilt uten å ha konkret informasjon. Motstand mot forandring og livets naturlige sykluser gir også frykt. Noen situasjoner er imidlertid uunngåelige. Uansett hvor hardt du prøver å unngå dem, og så mye som du frykter dem, vil de likevel nå deg igjen.