Vanskelige mennesker og å ikke miste seg selv

15 februar, 2020
Du må spare på energien din når det gjelder å takle vanskelige mennesker. Dette innebærer å ikke ha et sammenbrudd, å opprettholde din gode selvtillit og å kontrollere følelsene dine slik at sinne og frustrasjon ikke tar over.

Vanskelige mennesker liker argumenter, kritikk, utpressing og rett og slett negativitet i miljøet. Vår mentale helse står i fare når vi blir tvunget til å takle dem på daglig basis. Dette er fordi det ikke alltid er mulig å opprettholde en sunn avstand fra dem. Det som er verre, er at det å be dem om å endre holdningen sin er helt nytteløst. Hva bør du gjøre hvis du må jobbe eller bo sammen med et slikt menneske?

Det aller viktigste er å ta vare på seg selv. Hovedsakelig fordi mennesker er designet for selvforsvar og for å bygge opp fort og tenke på strategier for å ta igjen eller bare å overleve. Vi glemmer imidlertid velferden vår, som er den mest grunnleggende delen for oss. Når vi forsømmer det, går vi tom får vår egen mentale og emosjonelle energi. Ikke bare det, men vi ender også opp med å bli sårbare.

Noe som er ganske bemerkelsesverdig med dette emnet er verdt å vurdere. Sosiolog Shira Offer fra Bar-Ilan-universitetet i Israel forteller oss at mange av de menneskene som vi anser som “vanskelige” er veldig nær oss. Dermed kan du ha svært krevende barn, foreldre eller søsken.

Selvfølgelig vil vi alle at ting bare skal flyte og at vårt daglige liv med dem skal være mer givende. Dette er imidlertid ikke alltid mulig, og det er grunnen til at du ikke bare skal sitte der og godta det.

“Ingen gift kan drepe en positiv tenker, og ingen medisiner kan redde en negativ tenker.”

-Buddha-

Hvordan håndtere vanskelige mennesker?

To kvinner som krangler

Vanskelige mennesker kan demonstrere kompleksiteten i deres karakter på mange forskjellige måter. Noen krangler om absolutt alt. Noen unngår all form for ansvar og nekter å samarbeide. Andre sprer rykter eller ønsker å «male alt sammen svart». Utover deres personlighet er det det de gjør, eller ikke gjør, som virkelig påvirker de rundt seg.

For eksempel er det noen som ikke har noe problem med den pirkete kollegaen som du alltid prøver å unngå. Dette er fordi alle har en grense og en måte å håndtere menneskelig kompleksitet på. Før du blir for opptatt av andre menneskers negative egenskaper, må du finne ut hva det er med dem som plager deg. Er det deres mangel på respekt? Er det holdningen deres? Er dette noe som utløser noe i deg av en bestemt grunn?

Når det gjelder dette emnet, gjennomførte legen som vi nevnte tidligere, Shira Offer, en studie for å bevise noen ting. En av disse tingene er at vi stresser når vi har å gjøre med vanskelige mennesker. Vi begynner gradvis å oppleve ubehag overfor dem til vi når punktet der vi ikke tolererer mer. Vi har en tendens til å glemme hva det er vi misliker ved dem fordi vi unngår dem for enhver pris.

Det er imidlertid ikke alltid mulig å stikke av fra dem. Dette er fordi vi for det meste blir tvunget til å jobbe eller bo sammen med vanskelige mennesker.

Egenpleie og “smittet” stress

To mennesker som krangler på arbeidsplassen

Forskerne Howard Friedman og Ronald Riggio fra University of California gjennomførte en studie der de snakket om virkningen av smittet stress. Hva betyr det, og hva har dette å gjøre med vanskelige mennesker? Vi skal fortelle deg det om et øyeblikk. Kompleks, ugunstig, kritisk og krevende atferd vil alltid påvirke oss når vi blir tvunget til å samhandle med slike mennesker på daglig basis.

Dermed vil handlingen av å se noen være i en tilstand av stress, enten det er en kollega du ikke tåler eller et familiemedlem som er kranglete, ende opp med å påvirke ditt eget nervesystem. Det er dette smittet stress handler om, og det påvirker helsen din.

Dermed bør egenomsorg være din prioritet når du må takle vanskelige mennesker. Dette er en form for daglig trening for å styrke den mentale muskelen som vil beskytte deg mot slik atferd. Derfor bør du bruke tid og krefter på følgende øvelser:

  • Lær noen teknikker for å håndtere stress som dyp pusting, Jacobsons avslapningsteknikk, mindfulness, osv.

Egenomsorg for å huske hva som fortjener din oppmerksomhet og hva som ikke gjør det

Noen sier at “ting påvirker deg bare så mye som du lar dem gjøre det”. Det ligger mye sannhet i den setningen. Det er imidlertid ikke alltid like lett å sette dette i praksis i vår umiddelbare virkelighet. Vi ønsker alle at ting ikke skal påvirke oss så mye, men det er vanskelig å opprettholde den sinnsroen når mennesker med mer komplekse karakterer krenker våre rettigheter og vår frihet.

Vi må også praktisere egenomsorg i disse tilfellene. Dette er fordi trivsel også handler om å sette grenser og å vite hvordan vi skal beskytte oss selv, og til og med forsvare oss selv hvis vi må. Trivsel handler om å vite hvordan vi kan kontrollere følelsene våre og bare gi viktighet til det som virkelig er viktig. Det handler om å ikke gi for mye av vår dyrebare oppmerksomhet til ting som ikke fortjener det.

Å ha en klar følelse av oss selv, huske hva våre verdier og behov er, holde oss rolig og utvikle passende emosjonelle intelligensferdigheter kan hjelpe oss med å styre mange av disse frustrerende situasjonene bedre.

Når alt kommer til alt, så har alle minst én vanskelig person i livet sitt. Derfor bør du lære å håndtere forholdene dine til dem på riktig måte for å gjøre livet ditt enklere.

  • Shira Offer, Claude S. Fischer. Difficult People: Who Is Perceived to Be Demanding in Personal Networks and Why Are They There? American Sociological Review, 2017; 000312241773795 DOI: 10.1177/0003122417737951