Tre stoiske strategier for å bli lykkeligere

september 10, 2019
Stoisk filosofi fokuserte på å finne lykke. Oppdag tre stoiske strategier som kan hjelpe deg med å bli lykkeligere her!

Selv om du sannsynligvis allerede vet dette, kan mennesker forbedre måten sinnet fungerer på. Mange mennesker har gjort dette til et personlig mål de siste årene. Det er mange verktøy og øvelser som kan hjelpe deg med å oppnå dette. I denne artikkelen vil vi dele noen stoiske strategier for å bli lykkeligere.

Hvem var stoikerne?

Det er morsomt hvordan denne eldgamle greske filosofien, fremdeles etter alle disse århundrene, fremdeles står sterkt.

I denne forbindelse var stoisisme en filosofisk skole grunnlagt i 301 f.Kr. av Zeno av Citium. Ifølge ham var de viktigste tingene i livet selvkontroll og selvbeherskelse. Ifølge stoisisme kommer ting som lidenskap eller fristelse til å overgi seg selv til sine ønsker i veien for lykke.

Stoikerne hadde to grunnleggende verktøy for å hjelpe dem med å nå sine filosofiske mål: fornuft og mot. Slik oppnådde eller prøvde de å oppnå visdom og lykke. De trodde også på å bli kvitt alle materielle eiendeler.

Stoiske strategier for å bli lykkeligere

Nå har du sannsynligvis innsett at bruk av stoiske strategier for å bli lykkeligere betyr å følge i fotsporene til noen av historiens største tenkere. For eksempel har du sannsynligvis hørt om Cicero, Seneca og Marcus Aurelius.

Det er ingen hindringer, bare veier

Denne strategien kan virke vanskelig ved første øyekast, men den er faktisk veldig enkel. Når du støter på et hinder, kan du vurdere det som en mulighet til å lære, vokse og bli sterkere. Bruk hindringer som måter å hjelpe deg med å komme lenger på.

Så når en hindring kommer din vei, ikke fall inn i en syklus av giftige tanker. Prøv med andre ord å ikke miste kontrollen over deg selv. Selv om du ikke kan kontrollere omverdenen, kan du kontrollere din indre verden.

Stoiske strategier: Gjør balanse til et mål

Eksperter sier at Marcus Aurelius brukte denne strategien ofte. Hva betyr det? Den grunnleggende ideen er at når noe får deg ut av balanse, bør en av dine første prioriteringer være å få den tilbake.

Men hvordan gjør du det? Det er enkelt, du må bare gjøre det til målet ditt. Å gjøre det vil få hjernen din til å se det som en konkurranse med deg selv, noe som vil gi deg lyst til å ønske å oppnå det. Når du har oppnådd balanse, slår du på belønningssystemet til hjernen din, som ubevisst vil forsterke din innsats for å finne lykke.

Stoiske strategier for lykke.

Stoiske strategier: Finn et forbilde

Denne strategien er ikke bare en stoisk ting. Noen NLP-eksperter tror også på det. Når du enn føler deg ustabil, bør du finne et forbilde og prøve å etterligne dem.

Tenk deg for eksempel at du har falt av sporet og ikke er på et bra sted. Dette er når du bør spørre deg selv hva personen du ser opp til ville gjort i ditt sted, eller hva den beste versjonen av deg selv ville gjort.

Når du har startet på den veien, er resten enkelt. Alt du trenger å gjøre er å begynne å ta grep i tråd med disse linjene. På den måten kan du kanalisere virkeligheten i samme retning og finne lykke.

Stoikerne var kloke mennesker som fokuserte på å finne den beste versjonen av seg selv for å oppnå lykke og balanse. Prøv ut disse stoiske strategiene for å bli lykkeligere når du føler deg ustabil og gjør om livet ditt!

«Du har makt over hodet – ikke utenfor hendelser. Innse dette, så finner du styrke.»

-Marcus Aurelius-