Syv tips for å hjelpe deg med å bli mindre negativ

Alle mennesker kan forandre seg, og dette inkluderer å endre måten du ser på livet ditt på. Det første trinnet er å begynne å verdsette det gode i livet ditt og begynne å relativisere.
Syv tips for å hjelpe deg med å bli mindre negativ

Siste oppdatering: 23 oktober, 2021

Anser du deg selv som en person som bare ser det dårlige i alt som skjer med deg? Å være negativ er en holdning som får deg til å fokusere på det negative fremfor det positive. På denne måten er all din oppmerksomhet rettet mot det som “ikke gikk bra”. Det innebærer også å miste håpet (håpløshet) eller tro at ting ikke kan forandre seg og at de ikke er avhengige av deg (lært hjelpeløshet).

I denne artikkelen gir vi deg noen ideer for å bevege deg bort fra denne typen negativitet, og derfor være en mindre negativ person totalt sett. Det betyr ikke at du trenger å fremme naiv positivisme, men bare balansere vektskålene litt. Med andre ord, å bekrefte at i alt dårlig kan du også finne noe godt.

Syv tips for å være mindre negativ

Hvordan kan du være mindre negativ? Her er syv retningslinjer for deg å begynne å jobbe med.

1. Sett pris på noe godt hver dag

Prøv å finne noe godt hver dag og verdsett det. Dette trenger ikke å være en “big deal”. Det kan være det faktum at du har møtt noen på gaten som du ikke har sett på lenge, snakket med søsteren din, sett et vakkert landskap, følt deg tryggere, lest et avsnitt i din favorittbok … Det betyr å verdsette dagligdagse handlinger for å rømme, litt etter litt, fra negativitet.

Glad kvinne smilende

2. Skriv ned hva du liker ved deg selv

Skriv ned hva du liker og verdsetter ved deg selv. Hva er du for eksempel god til?

Dette er en måte å injisere litt mer positivt språk i din daglige rutine. Faktisk handler det ikke bare om tingene du liker med deg selv, men ordene du bruker for å beskrive dem.

3. Bruk yin og yang

Yin og yang er et symbol pakket inn i to begreper om taoismen og brukes til å representere dualitet. Denne filosofien beskriver de to motsatte og komplementære grunnleggende kreftene som finnes i alle ting (det vil si alt det gode og alt det dårlige).

Prøv denne øvelsen. Når du føler at negativitet tar overhånd, kan du prøve å finne det positive i det som har skjedd med deg. Selv om det noen ganger kan være vanskelig å finne eller være ekstremt minimalt, er det alltid der. Faktisk involverer det positive noen ganger det du har lært av opplevelsen.

4. Ikke bli offer

Det er en god idé å praktisere selvmedfølelse i å akseptere dine smerter og negative følelser. Imidlertid er det ikke så gunstig å gå fra selvmedfølelse til offer. Videre er det en veldig tynn linje mellom de to.

Selvmedfølelse er imidlertid ikke det samme som å synes synd på deg selv. Selvmedfølelse betyr å lytte til deg selv, forstå deg selv og la deg ta feil. På den annen side betyr det å være et offer at du hengir deg til lidelsen og søker å skylde på noe eller noen. Av denne grunn, hvis du vil være mindre negativ, må du ikke være et offer.

5. Ikke vær ekstremist

Bak mange negative tanker er ekstremisme ofte skjult. Med andre ord har du en tendens til å vurdere alt på en ekstrem måte. Men hvorfor må alt være svart eller hvitt?

Prøv å være mindre ekstrem i tankene og handlingene dine. Prøv å relativisere når du tenker på hva som har skjedd med deg. Spør deg selv, er det virkelig så ille? Prøv å bevege deg bort fra din ekstreme posisjon og plasser deg selv på et midtpunkt i stedet. Prøv det, og du vil merke forskjellen!

6. Vær kreativ

Det kan høres ganske rart ut, å være kreativ for å være mer positiv. Likevel er sannheten at kreative ideer lar deg komme deg ut av komfortsonen, åpne sinnet og bli mer fleksibel. Dette er alle kvaliteter i positivisme.

Derfor vil det å tenke kreativt tillate deg å åpne dørene for nye perspektiver. Videre er det muligheten for at de ikke vil være så negative som du opprinnelig trodde.

“Når en person står overfor motgang eller et stort problem, løser han det ved å tilnærme seg det kreativt.”

– Albert Ellis –

Mann som tenker hvordan man skal være en mindre negativ person

7. Omgi deg med positive mennesker

Omgivelsene dine påvirker hva du føler og hva du tenker. Av denne grunn, hvis du vil være litt mer positiv, må du omgi deg med mennesker som også er positive. Eller som i det minste ikke er negative, og absolutt ikke giftige.

Test det ut. Omgi deg med mennesker som gir gode vibber og fremfor alt som ikke kontinuerlig klager. Du vil snart se, litt etter litt, at energien din har endret seg.

Å være mindre negativ handler ikke om å se alt gjennom rosefargede briller eller å være blindt optimistisk. Imidlertid betyr det å endre holdning, relativisere og se utover negativiteten. Denne typen holdning kommer ofte fra frykt for endring eller mistroiskhet. Husk at hvis du endrer måten du ser ting på, endres tingene du ser.

Det kan interessere deg ...
Hvordan bryte negative tankerekker
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan bryte negative tankerekker

Tankene dine leder deg. Derfor er det viktig å lære å håndtere dem for ditt velvære. Lær mer om negative tankerekker her.



  • Emmons, R. A. y Stern, R. (2013). Gratitude as a Psychotherapeutic Intervention. Journal of clinical psychology: in sesion. 69(8): 846–855.
  • García-Alandete, Joaquín; Gallego-Pérez, José Francisco; Pérez-Delgado, Esteban. (2009). Sentido de la vida y desesperanza: un estudio empírico
    Universitas Psychologica, 8(2): 447-454.