Slik er personer med god selvfølelse

Mennesker med god selvfølelse vet hvor viktig det er for deres verdighet og helse. Det er derfor de trener denne psykiske muskelen hver dag og gjør det med bevissthet, verdi, respekt og resiliens.
Slik er personer med god selvfølelse
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 16 november, 2022

Personer med god selvfølelse har en tendens til å dele noen atferdstrekk som lar dem leve sunnere liv. De er ikke skapt annerledes enn noen andre, de er bare menn og kvinner som bestemmer seg på et tidspunkt, med vilje eller ikke, for å styrke verdiene sine og ta en nærende tilnærming til sitt eget velvære.

Mange vil nok synes det er en overdrivelse å si at selvfølelse er nøkkelen til å overleve. Men det er det ikke.

Carl Rogers beskrev selvfølelse som personlighetens kjerne. Psykoterapeuter og anerkjente eksperter på området, som Nathaniel Branden, anser det som en menneskelig nødvendighet som bidrar til utviklingen din på alle stadier av livet ditt.

Positiv selvfølelse gir deg tilbake kontrollen over livet ditt. Hvis selvfølelsen din blir skadet, påvirker det humøret, selvsikkerheten og identiteten din. Du ender opp på nåde av livets utfordringer uten noen måte å møte dem på.

Du vet sikkert hva som skjer når du neglisjerer denne psykiske “muskelen”. Den gode nyheten er at det aldri er for sent å trene og styrke selvfølelsen. Det spiller ingen rolle hvor gammel du er eller hvilken fase du er i; det er alltid et godt tidspunkt å fokusere på å utvikle den indre muskelen som motiverer deg og får deg fremover.

“Det beste i verden er å vite hvordan man kan tilhøre seg selv.”

– Michel de Montaigne –

En fyr med lukkede øyne.

Hvordan er personer med god selvfølelse?

For bare noen måneder siden gjennomførte institutt for psykologi ved Michigan State University en interessant studie om selvfølelse. Lederen for studien, Dr. Brent Dollentan, oppdaget at personer med god selvfølelse har en tendens til å ha en spesielt god livskvalitet når de når høy alder. De har en tendens til å ha lykkeligere forhold, ha bedre helse og finne mer glede i jobben og fritiden.

Forskere fant også at i gjennomsnitt har personer over 60 en tendens til å ha høyere selvfølelse enn yngre mennesker.

Eksperter på området ønsker å gjøre oppmerksom på det faktum at våre tenåringer og unge voksne sliter med selvfølelsen sin, noe som kan ha alvorlige konsekvenser for deres velvære. La oss se på noen av tingene som folk med god selvfølelse ser ut til å ha til felles.

Personer med god selvfølelse har en ydmyk holdning

Dette er et viktig faktum fordi mange mennesker har en partisk idé om hva det vil si å ha en sunn selvfølelse. Det handler egentlig ikke om å utvikle høy, intens selvfølelse. Det kan føre deg ned på en helt annen (og uønsket) vei. Personer med veldig høy selvfølelse engasjerer seg ofte i narsissistisk oppførsel.

Sunn selvfølelse er å vite hvordan man skal være ydmyk. Det er å bruke en sunn, fleksibel holdning som vet hvordan man oppfører seg enkelt og på en grei måte. Folk med god selvfølelse setter pris på enkle ting og tar hensyn til det som virkelig betyr noe.

De føler seg kompetente

Albert Bandura, en kjent sosialpsykolog, definerte et begrep som vi kunne bruke i vårt daglige liv: mestringstro. Å føle at du er kompetent i de tingene du gjør og føler deg i stand til å lære av dine feil for å overvinne utfordringer er en øvelse i visdom og personlig vekst.

Mestringstro støtter og styrker selvfølelsen. Det motiverer deg til å prøve ting, riste av deg kritikken og ignorere de som ikke sier og din negative selvprat.

En kvinne som tenker på arbeidet sitt.

De er ikke redde

Mennesker med god selvfølelse har gitt slipp på frykten som begrenser deres ønsker og handlinger. Vi vet at frykt er en viktig følelse som garanterer menneskelig overlevelse, men den er overdreven. Den blir en hindring for et fullverdig liv. Du begynner å legge unødig vekt på nytteløs og grunnløs frykt. Å ha god selvfølelse betyr blant annet å bruke følgende tilnærming i ditt personlige liv:

  • Ikke vær redd for å fortelle sannheten når du trenger det, selv om du vil skuffe andre.
  • Prøv å rasjonalisere frykten som holder deg tilbake fra å være deg selv. Bruk det du vil ha på deg, vær autentisk, gjør hobbyene du liker, og bygg et liv for deg selv som gjenspeiler hvem du virkelig er. Alle disse tingene vil hjelpe deg å forlate frykten din.

Mennesker med god selvfølelse tar ansvar for hva de sier og gjør

En annen ting som vil hjelpe deg på veien til selvrealisering er å være konsekvent i det du sier og gjør. Ta ansvar for dine handlinger og deres potensielle konsekvenser.

Personer med god selvfølelse har også en tendens til å ha økt ansvarsfølelse. De forstår at de er eneeiere av sin skjebne og virkelighet. Hver feil de gjør er på dem. Deres triumfer og prestasjoner er resultatet av deres innsats.

Fortiden er borte, fremtiden er ikke her ennå. Nåtiden er alt vi har.

For å trene selvfølelsesmuskelen må du fokusere på her og nå. Daniel Goleman oppfordrer i sin bok Focus folk til å praktisere mindfulness. Hvis du gjør det, vil du kunne identifisere hva som er virkelig viktig i hvert øyeblikk. Dette er nøkkelen til å utvikle denne psykiske verdien. Hvis du ikke gjør det, vil du bli fast i gårsdagens smerte og feil eller lammet av angst for fremtiden.

En kvinne som går i en mark med god selvfølelse.

Avslutningsvis, hvis du vil være sterk, må du være en aktiv del av øyeblikket. Du må bevege deg gjennom livet og vite hvor du skal og hva du vil. Folk med god selvfølelse er ikke følgere. De tillater ikke andre å diktere deres vei eller overbevise dem om noe som ikke stemmer overens med deres verdier. I stedet tenker og bestemmer de fryktløst selv. Folk med god selvfølelse vet at for å være lykkelig, må du noen ganger ta avgjørelser som andre mennesker ikke liker.

Det kan interessere deg ...
Fem enkle måter å styrke selvfølelsen din på
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Fem enkle måter å styrke selvfølelsen din på

Du må vite hvordan du kan styrke selvfølelsen din fordi det er et viktig element i hverdagen din. Her er fem tips for å hjelpe deg.