Situasjonsbevissthet, en strategi for bedre motstandskraft

Forstå hva som skjer rundt deg. Forstå truslene og mulighetene du står overfor. Å se ting i perspektiv uten stress eller frykt. Alle disse evnene innebærer en viss type kompetanse som har innvirkning på din evne til å takle ting. Situasjonsbevissthet er en strategi for bedre motstandskraft.
Situasjonsbevissthet, en strategi for bedre motstandskraft

Siste oppdatering: 30 mai, 2021

Situasjonsbevissthet er definert som en eksepsjonell kapasitet for overlevelse, forbedring og motstandskraft. Det består av å visualisere et tankekart for å forstå hvor du er, hva som omgir deg og hvilke utfordringer som ligger foran deg. Fremfor alt lar denne strategien deg vite nøyaktig hva som skjer rundt deg, slik at du kan komme med en mestringsstrategi for bedre motstandskraft.

Denne typen evner knyttes gjerne til en superhelt eller speider. Men selv om du kanskje synes det er bemerkelsesverdig, kan du også utvikle dette slående settet med kognitive evner. Psykologien anerkjenner at mennesker er i stand til fantastiske prosesser. Videre kan du trene disse evnene for å ta smartere beslutninger og takle krisetider bedre.

I tillegg er “oppvåkning” av situasjonsbevissthet en veldig verdifull strategi i tiden vi lever i. I disse komplekse tidene med mange forandringer og utfordringer i horisonten, trenger hjernen å vite hvordan den skal handle når den står overfor usikkerhet og dilemmaer.

Kvinne i fjellet.

Situasjonsbevissthet, hva er det og hvordan kan du utvikle det?

Når du har å gjøre med stressende situasjoner skjer det noe bemerkelsesverdig. Å takle stress har en tendens til å redusere oppfatningen din, og du fokuserer på frykt. Enda verre, du fokuserer all energi på disse spesielle bekymringene. Dermed er du forminsket til en liten øy midt i et hav av angst, nesten uten å engang vite det. Og du kan ikke se noen ende på denne spesielle komplekse situasjonen.

Situasjonsbevissthet lar deg ta et skritt tilbake der du kan se alt rundt deg. Du kan løfte hodet, la brisen kjøle deg ned, se hva som ligger foran deg, og sortere gjennom mulighetene du har. Denne holdningen, som er en nødvendig del av situasjonsbevisstheten, gir deg muligheten til å tilegne deg nye overlevelsesferdigheter gjennom motgang.

For tiden brukes mye av begrepet situasjonsbevissthet på det militære feltet, og mer spesifikt i luftfarten. En av de mest bemerkelsesverdige personene innen dette feltet er spansklærer María Gabriela López García. Hun er en pioner innen bruk av nevro-feedback for å undervise i denne kognitive teknikken. Imidlertid har denne ressursen også vekket interesse på det psykologiske feltet.

Situasjonsbevissthet gir bedre motstandskraft: Øve på situasjonsbevissthet

Åpne alle sansene dine, se deg rundt, og legg merke til alt rundt deg

Det første trinnet mot å aktivere situasjonsbevissthet er å vite hvor du er. I psykologi betyr dette imidlertid ikke en plassering du kan finne på et kart. I stedet betyr det her og nå.

For å gjennomføre det, still deg selv følgende spørsmål:

  • Hvordan har du det akkurat nå?
  • Hva utløste denne stemningen?
  • Hva synes du om det du er i? Vil du like å føle deg annerledes?
  • Hva slags miljø er du i? Er det gunstig, eller er det noen trusler? Er det noen lovende eller oppmuntrende aspekter?
  • Hvilke typer mennesker er rundt deg? Gjør de deg lykkelig?

Situasjonsbevissthet gir bedre motstandskraft: Mental representasjon og anerkjennelse av mønstre

Det neste elementet du skal trene er din mentale representasjon. Dette består i å tegne et slags tankekart som lar deg se på ting fra et bedre perspektiv. Hvordan? Ved å sammenligne din nåværende livserfaring med fortiden din, takket være kunnskapen du har fått i løpet av livet ditt så langt.

Hjernen fungerer ofte i mønstre. Din tidligere kunnskap og erfaringer hjelper deg å svare på dagens utfordringer. Vi har alle en personlig reise, en fortid som kartlegger den vi er i dag. Følgende aspekter kan hjelpe deg med å definere den mentale representasjonen:

  • Hva er verdiene dine? Lever du livet ditt i henhold til dem akkurat nå?
  • Hva er grunnen hvis du går gjennom en dårlig situasjon?

Et av mønstrene som definerer deg er personlighet, samt holdning og mestringsevner. Passer de til din nåværende situasjon? Har de fungert for deg tidligere? Bør du endre noe som passer dine nåværende omstendigheter?

Kvinne som ser ut mot havet.

Situasjonsbevissthet gir bedre motstandskraft: Prognosen

Situasjonsbevissthet starter fra et sentralt element: antagelsen om at nåtiden er full av utfordringer og at du må holde deg oppdatert. Forberedelse i dag vil tillate deg å møte fremtiden bedre. Videre må tankene dine håndtere dine tidligere erfaringer. I tillegg må du være oppmerksom på her og nå, samtidig som du ser på fremtidige utfordringer.

Du må kombinere indre ro med intuisjon. Videre må du roe ned frykten og håndtere bekymringene dine slik at du kan se på livet fra et bredere perspektiv og kartlegge morgendagens mål. Imidlertid tar det tid å utvikle denne typen oppmerksomme, men avslappede innstillingen, for noen ganger kan usikkerhet og aktuelle problemer dempe både humøret og håpet.

Ingenting er imidlertid like viktig som å plassere deg selv der du kan oppnå det du vil i samsvar med dine verdier, samt forbedre deg selv hver dag. Fremtiden er en ukjent som blir definert etter hvert som du trygt beveger deg fremover med et godt kalibrert indre kompass.

Å vite hvor du er og hvor du vil, er alltid det beste utgangspunktet.

Det kan interessere deg ...
Hvordan takle sceneskrekk og frykten for å feile
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Hvordan takle sceneskrekk og frykten for å feile

Frykten for å feile og sceneskrekk er normale opplevelser som dukker opp i situasjoner der du kan bli utsatt for andres bedømmelse.



  • Endsley, M. R. (2000). «Theoretical underpinnings of situation awareness: A critical review.» En M. R. Endsley & D. J. Garland (coords.), Situation Awareness Analysis And Measurement. Mahwah, NJ: LEA
  • López García, Mª G. (2011). «Entrenamiento de la Conciencia Situacional mediante neurofeedback.» Colegio Oficial de Pilotos de la Aviación Comercial. Aviador, número 61 julio-agosto-septiembre 2011.