Seks peptalks du bør gi deg selv i dag

Hvordan du snakker til deg selv påvirker selvfølelsen og humøret ditt. Ta en titt på noen foreslåtte peptalks du bør gi deg selv nedenfor!
Seks peptalks du bør gi deg selv i dag

Siste oppdatering: 06 august, 2021

Hvor mange ganger har du ventet på at noen andre skal godkjenne, anerkjenne og forstå deg, bare for å bli skuffet fordi de egentlige peptalkene du forventet aldri ble til noe? Du kan ikke stole på andre for å få deg til å føle deg bra. Det er nettopp derfor du bør gi deg selv peptalks. Du er tross alt den viktigste personen i livet ditt.

Å dyrke et forhold til deg selv er en viktig prosess. Dette er fordi det innebærer å endre måten du ser på, snakker til og behandler deg selv. Du kan ha skadet, dømt og forrådt deg selv ved flere anledninger gjennom årene. Imidlertid er det fortsatt tid til å reparere skaden. De følgende peptalkene er et utgangspunkt hvis du ikke vet hvor du skal begynne.

“Ekte optimisme er ikke den peptalken du gir deg selv. Det er opptjent fra arbeidet som er involvert i emosjonell opprydding.”

– Augusten Burroughs –

Seks peptalks du bør gi deg selv

En kvinne som koser seg.

Si unnskyld

Si at du er lei deg for alle gangene du har skadet deg selv med tankene, ordene og handlingene dine. For å være din mest utilgivelige dommer og hardeste kritiker. For alle gangene du har sett deg i speilet og bare kritisert og avvist deg selv.

Si at du er lei deg for dårlige vaner som skader kroppen og sinnet ditt og for å prioritere andre mennesker og glemme dine egne behov, ønsker og preferanser. Du bør også si unnskyld for å tie mens noen disrespekterte deg og for å leve i skadelige miljøer og forhold.

De viktigste peptalkene du gi deg selv: selvtilgivelse

Tilgi deg selv for alle feilene du har gjort, og innse at du gjorde det beste du kunne. Dermed bør du innse at du kanskje ikke hadde kunnskapen eller verktøyene du har nå, at du ikke kunne se situasjoner slik du ser dem nå. Tilgi deg selv fordi du vet at du ikke er skyldig i det som skjedde. Så frigjør deg fra disse byrdene og prøv å gå videre.

Si takk

Takk for at du har kommet så langt, for å være den du er i dag. Takk for at du overvinner smerte, frykt og tristhet og for å gå videre, gi det beste av deg. For din utholdenhet, mot og styrke. Gjør det for å anerkjenne og verdsette hver av dine gode gjerninger, selv om ingen andre oppfattet eller belønnet dem. Du så dem og ser dem fremdeles. Så takk deg selv for all godhet, medfølelse og sjenerøsitet du har gitt gjennom årene.

Du kan klare det

Ja, du kan, fordi du er en verdifull og dyktig person og har kvaliteter og besluttsomhet for å oppnå det du satte deg fore å gjøre. Du kan prøve selv om du noen ganger er redd og usikker. Hvis du gjør feil, kan du godta og forbedre dem. Du er like gyldig som alle andre og har alt du trenger for å jobbe med målene dine og nå dem.

Du støtter deg selv

Ja, du er avhengig av andre mennesker, men du er også autonom på mange nivåer. Du liker, verdsetter og setter pris på selskapet og kjærligheten andre kan gi deg, men du trenger det ikke fordi du er betingelsesløs for deg selv. Dermed er du der i hver suksess og hver fiasko. Du feirer i dine glade øyeblikk og omfavner deg selv på dine triste dager. Videre forstår du deg selv når du er humørsyk. Dette er fordi du er din beste venn, din største støtte og din sikre havn. Du kan alltid stole på deg selv.

Gi deg selv selvaksept

Du aksepterer deg selv som du er, med alle dine dyder og mangler, kan se deg selv uten filtre, og tenke på lysene og skyggene dine, og disse hindrer deg ikke i å akseptere deg selv. Du estimerer faktisk verdien din her og nå. I tillegg er du forsiktig med ordene du bruker for å ta for deg selv fordi du respekterer deg selv.

En kvinne som gir en peptalk til seg selv.

Bruk disse peptalkene for å forbedre forholdet til deg selv

Alle disse peptalkene kan hjelpe deg med å forbedre selvfølelsen din og ha en direkte og positiv innvirkning på livet ditt. Du trenger bare å bruke noen få av dem en gang. For eksempel trenger du ikke huske hver feil du har gjort, gjenkjenn dem, tilgi deg selv og gå videre hver dag.

Selvfølgelig kan andre oppmuntre deg i bestemte øyeblikk. Du trenger å høre at du kan konfrontere en ny eller truende situasjon og huske at du er der for å trøste deg selv når du er trist.

Andre peptalks kan imidlertid bli et mantra for livet ditt. Å føle takknemlighet for den du er, akseptere deg selv og være takknemlig for de heldige avbrekkene kan føre til en betydelig endring i holdning og humør. Snakk til deg selv når du trenger det!

Det kan interessere deg ...
Forholdet mellom selvmishandling og selvfølelse
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Forholdet mellom selvmishandling og selvfølelse

Selvmishandling og selvfølelse er to rake motsetninger og selvmishandling er mye mer vanlig enn vi skulle tro. Les mer om dette!



  • Hay, L. L. (1990). Ámate a ti mismo: cambiarás tu vida. Urano.
  • Prieto-Ursúa, M., & Echegoyen, I. (2015). ¿ Perdón a uno mismo, autoaceptación o restauración intrapersonal? Cuestiones abiertas en Psicología del perdón. Papeles del psicólogo36(3), 230-237.
  • Branden, N. (1995). Los seis pilares de la autoestima (Vol. 2). Barcelona: Paidós.