Sånn fortsetter du å nyte livet i den nåværende økonomiske krisen

Den progressive økningen i prisene kveler oss. Er det mulig å finne lykke eller enkel nytelse midt i denne skiftende konteksten? Svaret er ja. Faktisk er det noen enkle strategier som kan hjelpe.
Sånn fortsetter du å nyte livet i den nåværende økonomiske krisen
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 29 oktober, 2022

Inflasjonen stiger. Prisen på alt går opp, men lønningene har holdt seg, og å få endene til å møtes for en god del av samfunnet er virkelig en utfordring, sammen med tilhørende kvaler. Selv om behovene våre har vært de samme, reduseres ressursene vi har for å dekke dem gradvis. Dette forårsaker følelser av trussel og angst.

Mat, drivstoff, klær og tjenester. Det nåværende scenariet innebærer ikke bare en kontinuerlig økning i prisene, men også en økonomisk resesjon. Imidlertid er vi fortsatt på vei ut av tunnelen av ustabilitet som pandemien utsatte oss for, og vi ser oss nå overfor en ny, like usikker horisont. Hvor ligger vår mentale helse midt i denne kompleksiteten?

Det er klart at det er ekstremt vanskelig for øyeblikket å holde seg rolig og redusere støyen fra våre negative tanker. Tross alt forventer sinnet vårt alltid det verste, og tenner angstens ild. Kan vi virkelig være lykkelige under slike omstendigheter? Naturligvis har vi alle våre egne individuelle situasjoner å håndtere, noen bedre og noen verre, men bekymringen er global.

La oss se på noen grunnleggende strategier for å hjelpe deg å fortsette å nyte livet i den nåværende økonomiske krisen.

“Rikdom består ikke i å ha store eiendeler, men i å ha få ønsker.”

– Epiktet –

Kvinne som bekymrer seg for impulsivitetens nevrobiologi
I krisetider må vi utvikle åpne, fleksible og resliente mentaliteter for å være klar over faktorene som omgir oss, tilpasse oss dem og leve så godt vi kan.

Hvordan fortsette å nyte livet i den nåværende økonomiske krisen

Det ville vært flott om penger ikke var så viktig i livene våre, men sannheten er at vi trenger dem for å dekke våre mest grunnleggende behov. Abraham Maslow inkluderte disse i de to første trinnene i sin berømte pyramide. For mange definerer økonomi også deres status, så vel som deres integrering i deres sosiale gruppe ved å føre den samme livsstilen og tilegne seg de samme verktøyene som de andre medlemmene.

Ta for eksempel personen som til tross for middels eller lav lønn investerer en god del av sparepengene sine i å skaffe seg en mobiltelefon i toppklasse. Penger lar oss ikke bare dekke viktige aspekter som mat eller bolig, men gjør det også lettere for oss å bygge en viss sosial identitet. Når det er sagt, nå, med vår økonomiske frihet begrenset, blir mange av målene våre endret.

Å begrense utgiftene våre til fritid, materielle ressurser og til og med visse matprodukter påvirker også vår mentale helse. Forskning utført av Universitetet i Pisa (Italia) hevder at i sammenhenger med begrensning og økonomisk krise, øker forekomsten av depresjon blant middelaldrende menn.

Med dette i bakhodet kan følgende spørsmål virke som en selvmotsigelse og til og med ironi, men hvordan kan du fortsette å nyte livet i den nåværende økonomiske krisen når alt er dyrere? Hva slags mental tilnærming bør du bruke for å håndtere denne typen situasjoner mer adekvat? Egentlig bør du utvikle tre typer mentale tilnærminger.

Til tross for inflasjon og økonomisk begrensning, må vi ikke gi opp nytelse. Vi må ganske enkelt omformulere våre kilder til velvære. Hvis vi fokuserer på de mest grunnleggende og enkle tingene i livet, vil vi føle oss bedre.

1. Den nøysomme tankegangen: når mindre er mer

Den nøysomme tankegangen definerer mennesker som i tillegg til å spare penger vet hvordan de skal investere tiden sin og ta vare på livsstilsvanene sine. Mange forbinder denne oppførselen med gjerrighet. Imidlertid tar de helt feil. Faktisk er nøysomme mennesker gode optimaliserere av sine egne ressurser og tid. De er preget av enkelhet.

La oss se på pilarene som nøysomhet står på:

  • Nøysomme mennesker er tydelige på prioriteringene sine. For å nyte livet når alt er dyrere, må du avklare hva som er det viktigste i hverdagen. Det finnes alltid overflødige utgifter du kan klare deg uten. Å spare betyr å sette det som er mest avgjørende for ditt velvære først.
  • Tiden din er verdifull. I krisetider kan du bli tvunget til å legge til flere timer i arbeidsdagen din. Imidlertid er det ofte bedre å leve med mindre penger, men nyte kvalitetstid med dine kjære.
  • Spar og unngå å sette deg i gjeld. Dette er muligens den mest relevante strategien og den første du tenker på når vanskelige tider kommer.
  • Resirkuler for å unngå ubrukelig forbruk. Resirkulering, fra klær til teknologi, lar deg ikke bare spare penger, men hjelper deg også med å redde planeten.

Noen ganger, i stedet for å være besatt av hva fremtiden kan bringe deg, er det verdt å ta et skritt tilbake og bli i nuet, her og nå. Å sette pris på det som omgir deg og det du allerede har, kan gi deg lykke.

2. Akseptmentaliteten: å tilpasse seg virkeligheten

Inflasjonen har endret virkeligheten vår. Men hvis du ikke aksepterer det, vil du bare slå hodet mot en vegg av frustrasjon. Mange mennesker hadde utallige målsetninger å nå da pandemien gikk over til normalitet. Men med inntreden av krisen har mange av disse nå falmet eller blitt satt på vent.

Tankegangen om aksept lar deg bedre navigere i motgang og usikkerhet. Å akseptere det som ikke kan endres betyr at du ikke lenger bruker magisk tenkning (“Hvis jeg vil ha det hardt nok, får jeg det”), noe som ofte kan resultere i negative emosjonelle tilstander. Faktisk fremhever en studie utført av Universitetet i Warszawa (Polen) at aksept fungerer som en god emosjonell regulator. Det får oss til å føle oss bedre.

familie som prøver å nyte livet når alt er dyrere
Noen opplevelser koster ikke noe og gjør oss likevel lykkelige, som å tilbringe tid med våre kjære.

3. Tankegangen om takknemlighet: å sette pris på det enkle i det som omgir deg

Hvis du vil vite hvordan du kan nyte livet i vanskelige økonomiske tider, må du trene øynene og hjertet ditt. Begynn å ta hensyn til de enkleste, men likevel mest betydningsfulle og vakre virkelighetene som omgir deg. Gjenopprett kapasiteten til undring og entusiasme for alt som skjer og dukker opp i hverdagen, uansett hvor liten.

Det finnes noen virkelig grunnleggende opplevelser som ikke koster noe, men som gjør deg glad. Noen ganger, når situasjonen din endrer seg på grunn av økonomiske problemer, blir forventningene dine enklere og mer realistiske. Dette er en god ting. Det betyr å senke blikket og sette pris på det du har rundt deg.

Ved å ta i bruk takknemlighetsmentaliteten kan du nyte øyeblikk med menneskene du elsker, gå en tur på stranden eller lese en bok.

Husk at vanskelige tider ikke varer evig

Gjennom vår historie som sivilisasjon har kriser vært vanlig. Livet er syklisk og det er øyeblikk med mørke, øyeblikk med lys og øyeblikk av balanse og ro. Disse vanskelige tidene, selv om de ofte kan virke dystopiske, dominert som de er av høye priser, pandemier og ekko av kriger og stor usikkerhet vil ta slutt på et tidspunkt.

Vi vet selvsagt ikke når de tar slutt, men i mellomtiden bør vi unngå å behandle dagene våre med filtre av negativitet og katastrofe. Prøv å ta en dag av gangen. Sett pris på øyeblikket og prøv å tilpasse deg omstendighetene rundt deg. Husk dine essensielle verdier og ikke mist håpet. Ikke nøl med å be om spesialisert hjelp hvis du trenger det.

Det kan interessere deg ...
Forholdet mellom psykisk helse og økonomisk stress
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Forholdet mellom psykisk helse og økonomisk stress

Hva er egentlig økonomisk stress og hvordan er det relatert til psykisk helse? Les denne artikkelen for å lære mer om dette!



  • Frasquilho, D., Matos, M., Salonna, F. et al. Mental health outcomes in times of economic recession: a systematic literature review. BMC Public Health 16, 115 (2015). https://doi.org/10.1186/s12889-016-2720-y

  • Marazziti D, Avella MT, Mucci N, Della Vecchia A, Ivaldi T, Palermo S, Mucci F. Impact of economic crisis on mental health: a 10-year challenge. CNS Spectr. 2021 Feb;26(1):7-13. doi: 10.1017/S1092852920000140. Epub 2020 Apr 7. PMID: 32252843.

  • Wojnarowska A, Kobylinska D, Lewczuk K. Acceptance as an Emotion Regulation Strategy in Experimental Psychological Research: What We Know and How We Can Improve That Knowledge. Front Psychol. 2020 Feb 27;11:242. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00242. PMID: 32180748; PMCID: PMC7057396.