Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen mer utholdelig

21 mai, 2020
Premacks prinsipp kan gjøre hverdagen vår mer utholdelig i løpet av isoleringstiden. Les videre for å lære mer!
 

Det er flere årsaker til at Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen mer utholdelig. Først og fremst fordi det er et ideelt psykologisk verktøy for å forbedre produktivitet og etablere bedre atferdsmønstre. Videre fordi det kan brukes på utallige områder av livet ditt.

I denne eksepsjonelle situasjonen prøver mange å gjøre en innsats for å få gjort mange forskjellige ting hver dag. På sosiale medier ser du sannsynligvis at venner, bekjente og influensere trener, lager mat, eller studerer, blant andre aktiviteter.

Det er klart at alle av oss håndterer isoleringstiden på forskjellige måter. Alle bruker tiden sin slik de vil. Hver dag, er det like tillatt å ta en lur som å pusse opp hjemme hos deg.

I løpet av denne isoleringsperioden er imidlertid Premacks prinsipp både interessant og nyttig. Les videre for å finne ut hvorfor!

Et hjerte og balanse

Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen mer utholdelig

Før vi dykker dypere inn i hva som er årsakene til at Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen mer utholdelig, må vi gjøre det klart hva denne teorien handler om og hvor den har sin opprinnelse. Denne tilnærmingen ble inspirert av psykologen B. F. Skinners instrumentelle (operant) betinging.

 

Ideene er basert på en enkel forutsetning: mennesker og dyr gjør ting eller slutter å gjøre dem basert på en psykisk dimensjon som enten motiverer dem eller får atferden til å forsvinne.

Her er et eksempel på dette: “Jeg sluttet å studere tysk fordi det var kjedelig. Nå bruker jeg mer og mer tid på ulike streamingplattformer fordi jeg elsker TV-serier“.

Vel, en ting Premacks prinsipp har som mål å gjøre, er å få vår motiverte atferd til å fungere som en impuls slik at vi kan få mindre interessante ting til å skje. Med andre ord, kunne jeg bruke forkjærligheten min for serier som en belønningsmekanisme for å studere tysk hver dag. Denne teknikken brukes ofte til å endre atferd og selv for å behandle avhengighet eller fobier.

Nedenfor vil du oppdage hvordan Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen mer utholdelig.

Premacks prinsipp for å organisere tiden og opprette rutiner

En av anbefalingene for å håndtere tiden i hjemmeisolering bedre, er å skape rutiner. Du bør prøve å organisere tiden din for å sørge for at du har nok til både forpliktelsene dine og fritidsaktivitetene dine.

  • Premacks prinsipp kan gjøre isoleringstiden mer utholdelig dersom du organiserer timeplanen din ved å blande motiverende og positive oppgaver med andre som du ikke liker så godt.
  • For eksempel kan du føle deg apatisk hver morgen når du våkner. Når dette skjer, har du kanskje ikke lyst til å gjøre husarbeid.
  • I dette tilfellet, ifølge Premacks teori, vil det være ideelt å begynne med en oppgave du ikke føler for å gjøre med viten om at dersom du bruker en halvannen time på den oppgaven, kan du se neste episode av TV-serien du er hekta på.
 

Det samme gjelder dersom du arbeider hjemme. Selv om du må begynne dagen med arbeid, kan du love deg selv at du skal ta en kort pause om et par timer for å gjøre noe hyggeligere.

Premacks prinsipp og spising

I løpet av COVID-19-krisa er det større sannsynlighet for at du begynner å småspise usunn mat og at du ikke følger med på hva du spiser. Du begynner å spise usunn snacks som bidrar til å lindre angsten din.

Premack-prinsippet kan imidlertid også være svært nyttig når det gjelder spisevanene dine. Her er et eksempel:

  • Hver gang du føler deg sulten eller har lyst til å spise snacks, gjør følgende. Ta et eple og den andre godbiten du hadde lyst på.
  • Først spiser du det som er minst appetittvekkende (eplet), og deretter den andre godbiten. I dette tilfellet, hvis vi tar med i beregningen at epler kan være ganske mettende, er det sannsynlig at du ikke kommer til å føle for å spise den andre godbiten lenger.
Epler og bananer

Premack-prinsippet kan gjøre isoleringstiden med barn mer utholdelig

Premacks prinsipp kan gjøre hjemmeisoleringen med barna våre mer utholdelig fordi det kan hjelpe dem med å få ferdig mer av skolearbeidet sitt. Slik fungerer det:

 
  • Barn har et oppmerksomhetsspenn på omtrent 40 til 45 minutter.
  • Det mest ideelle er å begynne dagen med de oppgavene de misliker mest eller de som de synes at er vanskeligst (f.eks. matte). De kan imidlertid gjøre dem med viten om at etter 45 minutter, vil de kunne ta en pause og fokusere på noe morsomt i et par minutter. Det er best å fokusere på skolerelaterte aktiviteter om morgenen og fritidsaktiviteter om ettermiddagen.

Mellom timene med skolearbeid om morgenen kan du imidlertid la dem gjøre korte aktiviteter som de liker å drive med.

Som du har sett, er denne strategien basert på at man bruker positiv forsterkning. I løpet av hjemmeisoleringen, kan dette være akkurat det vi trenger. Prøv den i dag!