Når mangelen på kjærlighet er forkledd som sult

Føler du deg sulten til alle døgnets tider? I så fall kan det hende at kroppen din prøver å få et slags næringsstoff som den mangler. Et næringsstoff som ikke har noe med kostholdet ditt å gjøre, men med følelsene dine.
Når mangelen på kjærlighet er forkledd som sult

Siste oppdatering: 23 september, 2022

Noen tror de er sultne hele tiden. Denne følelsen er imidlertid ikke alltid tilfredsstilt med mat, siden den ikke har noe med ekte sult å gjøre. Faktisk er et glupsk og uforholdsmessig inntak av mat ofte forbundet med emosjonelle mangler, for eksempel mangelen på kjærlighet fra andre eller til deg selv.

Å skaffe næringsstoffer er ikke den eneste grunnen til at folk spiser. Det er mange andre gyldige grunner, selv om ikke alle er like sunne. Som mennesker spiser vi åpenbart for å tilfredsstille det grunnleggende behovet for sult, men også for å roe visse følelser og intensivere andre.

For eksempel kan du spise for å feire, si farvel til noen eller ta slutt på et bestemt stadium i livet ditt. Du spiser når du er glad, trist, redd, engstelig og lei. Du spiser fordi partneren din ikke svarer på en melding på WhatsApp eller fordi du ikke har følt varmen fra en klem på lenge. Videre spiser du fordi du ikke kan se deg selv med medlidenhet i speilet. Din kjærlighet og sult ser ut til å gå hånd i hånd.

Kvinne veldig sulten til enhver tid
Noen ganger kan mangelen på kjærlighet oversettes til et overdrevent inntak av mat.

Tegn på kjærlighet

Da du ble født, fikk du næring og kjærlighet gjennom det samme: mat. På den tiden betydde det faktum at omsorgspersonen din ga deg mat også et tegn på kjærlighet, støtte og beskyttelse. Du ble næret organisk og følelsesmessig fra morsmelk eller en flaske, som ofte ble ledsaget av kjærtegn, visse lukter, kjærlige ord og myke melodier.

Å gi mat til en baby er en av de mest oppriktige kjærlighetshandlingene. De som mottar det føler seg beskyttet og trygge. Hvis dine fysiologiske og symbolske behov ble tilfredsstilt som spedbarn, i voksen alder, vil du være i stand til å gi kjærlighet til andre mennesker og til deg selv. På den annen side, hvis du ikke var elsket nok som barn, kan du prøve å fylle det gapet med noe som får deg til å føle deg umiddelbart beskyttet: mat.

Du tror kanskje at følelsen av tristhet og angst vil forsvinne ved å spise. Men det som virkelig skjer er at de bare blir bedøvet et øyeblikk. Så, som du kan se, er ikke ideen om å forvirre kjærlighetssulten for langsøkt i det hele tatt.

Spiser du følelsene dine?

Sult er ikke synonymt med mangel på kjærlighet, men de to har en tendens til å nærme seg. Faktisk oversettes mangelen på kjærlighet ofte til et overdrevent inntak av mat. Husker du den gangen du raidet pantryet klokken tre om morgenen på jakt etter noe søtt? Kanskje det du virkelig trengte var en klem. Eller den overstadig spiseøkten etter en dårlig dag på jobben skjedde sannsynligvis fordi du bare trengte noen til å lytte til deg. I slike tilfeller demper du følelsen av ensomhet ved å spise store mengder mat.

Tvangsmessig spising er en atferd som kan bli en vane. Videre kan det bli et alvorlig problem som en spiseforstyrrelse. Det kan også være en advarsel om ubehagelige og dysfunksjonelle emosjonelle tilstander. Tvangen til å spise oppstår faktisk ofte som svar på å føle seg desperat alene, misforstått eller forlatt.

I virkeligheten har det skjedd oss alle på et tidspunkt, og søker velvære på feil sted. Tross alt kan ikke mat skade oss, sette grenser for oss, avvise oss eller bli sint på oss, slik folk kan.

“Kompulsivitet er fortvilelse på det emosjonelle nivået. Stoffene, menneskene eller aktivitetene som vi blir tvangsmessige for er de vi tror er i stand til å ta vår fortvilelse bort.”

– Geneen Roth –

Kjærlighet finnes ikke i kjøleskapet

Hvordan kan du vite om du finner noe i kjøleskapet for å stille sulten? Svaret ligger i å skille ditt behov for mat fra ditt behov for kjærlighet. Du må med andre ord vite forskjellen mellom fysiologisk sult og emosjonell sult.

Fysiologisk sult reguleres av ditt homeostatiske system, som er ansvarlig for å holde kroppens energi og næringsstoffer balansert. Emosjonell sult reguleres av det hedoniske systemet. Det er assosiert med gjentakelse av visse atferder som et middel til å oppnå glede. I tillegg er det noen differensielle egenskaper som kan hjelpe deg å skille mellom fysiologisk og emosjonell sult.

Når du har oppdaget at sulten din er knyttet til følelsesverdenen din, kan du prøve å tilfredsstille den på en intelligent måte. Emosjonell sult skjuler ofte en dypere mening: behovet for å akseptere deg selv. Det betyr at du må elske og behandle deg selv med vennlighet.

Disse følelsene av tomhet og personlig misnøye bærer ofte dekke av sult. Det er da du velger å spise raskt og ubevisst, og tror at det vil få deg til å føle deg bedre.

Hungeren etter egenkjærlighet påvirker ikke bare kostholdet ditt, men også din sosiale holdning. Derfor, hvis du føler deg misfornøyd med den du er, kan du ha en tendens til å kreve av andre den kjærligheten du føler du mangler. Hvis dette skjer, nærmer du deg de rundt deg fra behov og ikke fra valg.

Trist kvinne som tenker at jeg ikke er god til noe
Mangel på egenkjærlighet gir en følelse av tomhet som noen ganger er forkledd som sult.

Viktigheten av å se på seg selv

Så mye som de rundt deg vil prøve å “helbrede” din mangel på selvaksept, vil de ikke være i stand til det. Faktisk vil deres forsøk på å fylle dine mangler ikke være nok, fordi tomheten bare tilhører deg. Du bærer det inne i deg selv. Faktisk vil ingen mengde mat være nok til å roe ditt overdrevne ønske om å bli elsket.

Hvis du føler at du mangler kjærlighet, start med å se på deg selv med andre øyne. Selv om mellommenneskelige bånd representerer en grunnleggende del av ditt velvære, er egenkjærlighet avgjørende. Begynn å dyrke det nå.

Det kan interessere deg ...
Hvordan endre dine dårlige vaner smertefritt
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan endre dine dårlige vaner smertefritt

Det er mulig å endre dine dårlige vaner smertefritt. Du må bare møte prosessen som en handling av egenkjærlighet og ikke en forpliktelse.



  • Roth, Geneen. (1991). Cuando la comida sustituye al amor. La relación entre las
    carencias afectivas y nuestra actitud ante la comida.
    Barcelona, (2014). Ediciones Urano, S.A.
  • Palomino-Pérez, Ana María. (2020). Rol de la emoción en la conducta alimentaria. Revista chilena de nutrición.