Løping er en utmerket form for meditasjon

januar 25, 2018

Med dagens livsstil må vi absolutt ta vare på kropp og sinn. Av alle former for fysisk trening er løping en av de mest populære og også en av de sunneste.

Det gjelder selvfølgelig om din fysiske tilstand tillater det, og du gjør det på en smart måte.

Og så er det meditasjon: meditasjon har blitt en akseptert og elsket måte å ta vare på vårt mentale og følelsesmessige selv på.

Løping er så bra for deg. Løpinger bra for hjertet – og hjernen også. Det er ikke uvanlig at våre tanker vandrer når vi løper, enten vi tenker på det at vi løper eller noe helt annet.

Du kan si at god trening er når kroppen og hodet er i synk, selv om de gjør forskjellige ting. Denne tilstanden er hvor meditasjonen finner et hjem, en mening.

«Hvis du trener hodet ditt for å løpe, vil alt annet være enkelt.»

– Amby Burfoot –

Magien med meditasjon

Praksisen av meditasjon består i å fokusere oppmerksomheten din med det formål å rydde i sinnet og redusere angst. Det lærer deg å koble fra de bekymringene som snikende kryper seg inn i tankestrømmene dine.

Det er derfor løping kan være en fin måte å frigjøre tankene og frigjøre spenning fra kroppen din på. Faktisk forvandler det spenningen til bevegelse.

Meditasjon gir ikke bare fred, det har også andre fordeler for dem som praktiserer det. Det har vist seg å bidra til å redusere stress og stimulere hormoner som beskytter oss mot depresjon.

Meditasjon er også relatert til oppmerksomhet, og kan hjelpe oss med å håndtere smerte. Det kan til og med ha en positiv innvirkning på hjernens arkitektur, og forsterker viktige synaptiske forbindelser.

Det er mange måter å utvikle en praksis av meditasjon og midfulness på. For dette trenger vi ikke å tenne lys, brenne røkelse eller sitte på en spesiell pute i en bestemt stilling.

Faktisk, når du er dypt oppslukt i hvilen som helst aktivitet, kan du ta en meditativ holdning. Løping er en av disse aktivitetene, fordi når det gjøres riktig, tillater det flyt.

løping er meditasjon

Løping er medisin for sinnet

Løpere snakker ofte om å løpe som medisin, som en måte å navigere gjennom livets problemer på. Det er en måte å unnslippe fra negativitet og overvinne dine personlige demoner.

Det går utover behovet for fysisk trening. Det er også et behov for å bli «sprek» følelsesmessig. «Hvis jeg kan komme meg gjennom denne løpeturen, kan jeg klare alt».

Løping er en rytmisk, naturlig bevegelse som gjør at energi kan strømme gjennom kroppen og bli til bevegelse. Istedenfor å bruke energien til negative tanker og følelser, blir den et drivstoff for en aktivitet som stimulerer våre nerve- og endokrine systemer.

Således, når vi er befridd fra negative følelser, blir det mye lettere å jobbe med dem. Vi kan lære av dem og fortsette.

Det viser seg at når løpingen stimulerer til meditasjon, blir både sinn og kropp sterkere.

Videre viste en studie fra 2016, publisert i Translational Psychiatry, at rettet meditasjon i kombinasjon med en aktivitet som å gå eller løpe reduserte symptomene på depresjon med 40% for deltakere som hadde blitt diagnostisert med depresjon før studien.

Nøkkelen til alt dette er at løping hjelper oss med å fokusere, spesielt når vi har løpt en stund og våre bevegelser blir mer automatiserte. Det hjelper også når vi ikke lenger trenger å jobbe så hardt for å løpe.

Vi beveger oss fra å «slepe» kroppen vår med oss til å «følge» kroppen vår. Dette fører til den typen aktiv meditasjon som kan være veldig beroligende.

Løping får sinnet ditt til å sakke ned

Løping er noe som får tankerekkene våre til å senke farten. Det gir oss et nytt perspektiv, et nytt humør.

Hvis du aldri har løpt eller bare gjort det litt, her er noe du definitivt har opplevd: hvor mange ganger har du hatt et stort problem om kvelden, og på en måte føles det mindre om morgenen?

Hvorfor skjer dette? Fordi vår tenkemåte er veldig forskjellig på forskjellige tidspunkter hver dag.

Vel, løping gir samme effekt. Det gir en annen måte å tenke på. Bevegelsene fra å løpe lar oss å se på et problem uten å føle angsten som vi gjør om kvelden.

På den annen side, hvis vårt sinn ikke ønsker å jobbe med problemet, kan vi la det fare og frigjøre vårt sinn for å fokusere på stimuliene rundt oss. Dette gjør at vårt sinn kan jobbe stille.

Selv når vi ikke vil, tvinger løping våre sinn til å sakke ned. Den intense stormen av tanker og bekymringer avtar gradvis.

en løper hopper opp på en ås ved vannet

Løping setter oss i nåtiden

Store deler av tiden er vi helt ubevisste på nåtiden. Vårt sinn går fra fortiden til fremtiden uten å stoppe i nåtiden, så vi behandler ikke en stor del av informasjonen våre sanser tar inn.

Når vi tenker, har vi begrensede ressurser, så hvis vi bestemmer at fortid og fremtid er viktigere å tenke på, vil vi ikke gi nåtiden veldig mye oppmerksomhet.

Hovedformålet med meditativ praksis er å hjelpe oss med å ta hensyn til nåtiden. For å hjelpe oss å forstå at vi må stoppe i nåtiden for at fortiden og fremtiden skal ha kontinuitet.

Mental konsentrasjon er en fundamental del av all meditativ praksis, med sikte på å bringe oss til en tilstand av bevissthet uten å miste perspektiv. Med meditasjon er vi dermed i stand til å se trærne uten å miste vår plass i den skogen vi befinner oss i.

Løping hjelper oss med å gjøre akkurat dette: være mer bevisst på dagens øyeblikk og takle problemer som oppstår.

Det kobler oss også til nåtiden fordi det hjelper oss å kommunisere med kroppen vår, en nesten perfekt «maskin» som vi har en tendens til å ignorere med mindre den roper høyt av smerte.