IQ-nivåene våre blir lavere av noen vaner

februar 5, 2019
Husk at IQ er et "mål av intelligens" oppnådd ved bruk av psykometriske tester. Selv om ikke alle er enige med denne metriske målingen eller implikasjonene som kan bli avledet av den, er det tydelig at de som har visse vaner får lavere poengsum.

Det er noen vaner som senker IQ-nivåene våre som trolig er en del av din daglige rutineDu tror kanskje ikke at vaner har noe å gjøre med IQ-en å gjøre. Vitenskapen har imidlertid bevist at de avgjort påvirker måten hjernen din fungerer på.

Disse vanene som reduserer IQ-nivåene våre har å gjøre med måten du spiser på og din livsstil generelt. Undersøkelser fant at visse aktiviteter du gjør kan systematisk påvirke kognitive evner.

Husk at IQ er et «mål av intelligens» oppnådd ved bruk av psykometriske tester. Selv om ikke alle er enige med denne metriske målingen eller implikasjonene som kan bli avledet av den, er det tydelig at de som har visse vaner får lavere poengsum.

Vanene som senker IQ-nivåene våre

Å spise mye mettet fett

Mange måltider vi spiser hver dag, kan inkludere en høy prosentandel av mettet fett. Vi finner dem i meieriprodukter, fett kjøtt og pølser. Vitenskapen har oppdaget at slike matvarer påvirker det kardiovaskulære systemet fordi de øker «dårlig kolesterol», noe som skader funksjonen av sirkulasjonssystemet.

Kvinne spiser en burger

Som en konsekvens er det lavere blodtrykk, noe som resulterer i at mindre oksygen når hjernen og den svekkes. I tillegg skader det mange av prosessene som den sentrale ledelsen griper inn i og endrer vår sinnstilstand, noe som resulterer i en økning av negative følelser som tristhet.

Multitasking

Nevrolog Earl Miller gjennomførte en studie ved Massachusetts Institute of Technology. Forskningen fokuserte på effekten av å arbeide med en delt oppmerksomhet, slik som multitasking. Resultatene var klare.

Denne undersøkelsen indikerte at hjernen ikke er utviklet for multitaskingFolk skaper illusjonen om at de gjør mange ting på en gang. Men i virkeligheten, og fra et kognitivt synspunkt, slutter ikke prosessen å være sekvensiell. På samme måte er kostnaden høy når det gjelder god intellektuell funksjonalitet.

Å se for mye TV

Hjernen ser for mye på tv

Å se på TV er en veldig vanlig måte å underholde oss på. Det er utvilsomt en av de billigste og enkleste formene for distraksjon. Det får oss til å føle oss avslappet fordi vi ikke virkelig trenger fysisk eller mental innsats, vi sitter bare der og ser hva som skjer.

Men prisen kan være veldig høy. Å se for mye TV er en av vanene som senker IQ-nivåene våre. Det er ikke bare at det gjør deg passiv, men det nummer også hjernen din på en eller annen måte.

Å ikke få kvalitetssøvn

Å få god søvn er en av de beste vanene for å ta vare på vår mentale funksjon. En god natts søvn får oss til å føle oss revitalisert, energisk og klar til å ta på oss en ny dag.

Studier hevder at personer som ikke får nok søvn eller de som ikke får søvn av god kvalitet, kjeder seg lett, gjør flere feil, og er mer følelsesmessig ustabile. I tillegg er de definitivt mer irritable, noe som betyr at noe kan gjøre dem opprørt veldig enkelt (og de forblir opprørt i lange perioder).

Tilsvarende viser enkelte studier at det å få en god natts søvn gjør at vi lærer lettere. Når vi er godt rustet, er det lettere for oss å være oppmerksom og beholde informasjon.

Å spise for mye sukker

Store mengder sukker tillater heller ikke at hjernen fungerer som den skal. En UCLA-undersøkelse fant at hvis en person får i seg store mengder sukker i 6 uker på rad, vil de ha problemer med å lære og memorere informasjon. Det faktum at demens har en høyere forekomst hos personer med diabetes er ikke bare en tilfeldighet.

Sukkerbiter i et glass

Videre viste den samme studien at frukt med for mye fruktose kan forårsake den samme effekten. Det er viktig å påpeke at forbruket av sukker i seg selv ikke er det som er galt. Sukker er faktisk blant hovedmaten for hjernen vår. Et overdrevent forbruk av sukker er det virkelige problemet.

Dette er alle vaner som senker IQ-en. Derfor er det smarteste å holde dem under kontroll. Det er greit at de er sporadiske handlinger, bare husk at for mye av alt er dårlig. Ta vare på deg selv, slik at du kan ha et sunnere og tilfredsstillende liv.