Imaginær fare: en utmattende kilde til frykt

· oktober 10, 2018

Problemet er kanskje ikke noen reell fare mot deg. Det kan være at du skaper mer frykt enn situasjonen selv krever. Noen ganger er tankene dine en verre fiende fordi det skaper imaginær fare som virker veldig ekte.

Når frykt oversvømmer kroppen din, aktiverer den en beskyttende krets som forbereder deg på å flykte. For eksempel begynner hjertet ditt å slå raskere hvis du må løpe. Du svetter mer, pusten din akselererer, fordøyelsessystemet ditt og immunsystemet slutter å bruke energi i tilfelle du må kjempe eller flykte. I tillegg vil en stor mengde blod seg i føttene dersom du trenger å løpe vekk.

Alle disse reaksjonene skjer på grunn av vårt overlevelsesinstinkt. Det er et system som er klart for å reagere raskt på fare. Takket være dette instinktet setter frykten oss på vakt og holder oss aktive.

Problemet med frykt i det moderne samfunnet er at mennesker ikke blir jaget av løver lenger. I motsetning til dette er mange av de best tilpassede svarene intellektuelle, eller de krever ikke noen fysisk innsats på en annen måte. Likevel reagerer kroppen din på samme måte som den har gjort i århundrer.

I den forstand er det en fare som du ikke skal kaste bort noe energi på, og det er imaginær fare. Hva vil skje hvis flyet krasjer? Kommer jeg til å miste jobben min på slutten av året? Er det noen som følger meg på gata? Kan barna mine komme seg hjem alene? Kommer han/hun slå opp med meg?

Disse fryktene utløser kretsen vi nevnte tidligere, og holder kroppen din på vakt. Ditt overlevelsesinstinkt forårsaker økninger i blodtrykket som er helt ubrukelige, siden du ikke må løpe bort.

bekymret mann

Unødvendig utmattelse fra imaginær fare

Forskeren Robert Sapolsky forklarer at imaginær fare genererer fysiologisk og mental utmattelse. Årsaken er de ubevisste foreningene som du forsterker når de skjer ofte. Det er interessant at fryktemekanismer hos dyr bare aktiveres når faren er ekte.

Akkurat som fantasien din kan aktivere disse kretsene, kan den også stoppe dem. Hvis du kan forestille deg alle de negative tingene som kan skje med deg, kan du også gjøre det motsatte. Du kan bruke din vilje til å berolige kroppen din ved å forestille deg alle de positive tingene som også kan skje.

Ved å kontrollere dine tanker, har du makt til å stoppe hjertet ditt fra å spinne ut av kontroll. Du kan roe dine spente muskler og svette håndflater. Disse uttrykkene for frykt er ubehagelige, og de hjelper ikke når problemet ditt er intellektuelt.

Frykt kan være et høyt hinder

Følelsen av frykt beskytter deg. Men det gjør det også vanskelig å forlate din komfortsone. Støttet av ditt overlevelsesinstinkt aktiverer hjernen fryktkretsen hver gang den befinner seg i en potensielt farlig situasjon. Hensikten er å beskytte oss mot forventet skade.

På den annen side, hvis du kjenner og forstår din frykt, vil du være oppmerksom på den. På den måten kan du sørge for at den aldri kontrollerer hva du gjør. Du må lytte og forstå følelsene. Ikke bare følg dem blindt. Vurder risikoen for din nye, ukjente situasjon, så vel som hva du kan få ut av dem. Så ofte er risikoen fullstendig verdt det.

Du kan ikke bare gi etter hver gang fryktkretsen din er aktivert. Finn verktøy for å håndtere skremmende situasjoner. Det gir deg mye bedre resultater.

Frykt er en følelse du ikke helt kan fjerne fra livet ditt. Du bør heller ikke gjøre det! Men det er i din makt å identifisere når en fare er ekte, eller når det bare er produktet av fantasien din. Frykt beskytter deg noen ganger. På den annen side, å ignorere det og ta en sjanse er det som holder oss i live og tikkende.