Hvorfor har du aldri nok tid?

Vi bruker alle uttrykk som "Jeg har ikke tid", "Hvis det bare var flere timer i døgnet". Det ser ut til at tiden vi har aldri er nok til å gjøre alt vi vil. Men hvorfor skjer dette?
Hvorfor har du aldri nok tid?
José Padilla

Skrevet og verifisert av psykologen José Padilla.

Siste oppdatering: 07 oktober, 2022

Er dagen allerede over og du har ikke gjort halvparten av det du hadde planlagt å gjøre? Frustrerer denne situasjonen deg? Selvfølgelig gjør det det! Faktisk opplever du sannsynligvis at timene, dagene og ukene går, og alt er alltid det samme. Du har aldri nok tid.

Som regel skyldes dette fenomenet dårlig organisering. Du drar ikke nytte av hvert eneste øyeblikk fordi du hele tiden er distrahert, og du bruker tid på mål som ikke gir noen verdi til livet ditt, du kan være litt lat, eller du overlater alt til siste minutt (prokrastinering). Da er det neppe overraskende at du lever med den konstante følelsen av å alltid ligge bak.

I dag skal vi gå litt dypere inn i følelsen av mangel på tid.

1. Du sover dårlig

Du har kanskje ikke tid fordi du sover dårlig. Søvn er ikke bare nødvendig for din organiske funksjon, men også for din mentale. Faktisk er fravær av kvalitetshvile assosiert med redusert generelt velvære, ytelse og produktivitet. Tross alt, hvis din kognitive ytelse og produktivitet er redusert, hvordan forventer du å kunne gjøre alt du har planlagt?

En studie har vist at personer som sover i gjennomsnitt syv til åtte timer presterer bedre i kognitive oppgaver med resonnement og problemløsning. På den annen side har de som sover mindre en tendens til å lide av problemer med resonnement, problemløsning og kommunikasjonsevner.

Kvinne våken i sengen
Å ikke sove godt påvirker ytelse, produktivitet og velvære generelt.

2. Du har for vane å jobbe i multitasking-modus

Hvis du er en multitasker, er det forståelig at du ikke har tid, siden multitasking kan hemme produktiviteten din ved å redusere forståelsen, oppmerksomheten og den generelle ytelsen. For dette formål har forskning oppdaget at multitasking påvirker hastigheten og nøyaktigheten i farmasidoktorandstudenters identifisering av reseptfeil.

Selv om du kanskje føler at du jobber raskere når du multitasker, er sannheten at du ikke gjør det. Faktisk jobber du langsommere og mindre effektivt når du utfører multitasking (Cherry, 2021).

Mennesker opplever alvorlige problemer med multitasking, på grunn av måten oppmerksomhet og eksekutivkontroll fungerer på. Når du multitasker, er det du faktisk gjør å bytte mellom en oppgave og en annen, du gjør ikke to samtidig.

3. Du er uorganisert

Rot reduserer produktiviteten og sjansene for å gjøre alt du har planlagt. Men hvis du holder deg organisert, vil ytelsen og produktiviteten forbedres, og du vil ha mer tid til det som betyr noe for deg i livet. Bruk litt tid på å planlegge oppgavene dine og holde det ryddig.

Hvis du ikke disponerer tiden din riktig, har du ikke nok. En studie har funnet at praktisering av tidsstyringsstrategier også bidrar til å forbedre ferdighetene i tidsstyring. Dette betyr at jo mer tid du bruker på å øve på å administrere dagen din, jo bedre blir du på det.

Studien fant også at tidsstyringsatferd er positivt relatert til opplevd tidskontroll, arbeidstilfredshet og helse, og negativt relatert til stress. Derfor, ved å administrere tiden din, vil du ikke bare ha mer av den, men også mindre stress.

4. Du har en timeplan, men du ignorerer den

Hvis du ikke gjennomgår timeplanene og planene dine, kan du ende opp med å kaste bort tid og energi på ting som ikke lenger er nyttige eller nødvendige. Til syvende og sist vil dette få deg til å føle deg som om du ikke har nok tid. Det er fordi prioriteringene dine har endret seg, men du fortsatt gjør den samme gamle tingen, men forventer andre resultater.

5. Du har problemer med å prioritere

Hvis du ikke har tid til noe, er det høyst sannsynlig at du har et aktivitetsprioriteringsproblem. Dette betyr at du ikke vet hvordan du skal klassifisere oppgavene dine etter grad av betydning eller at du ikke dedikerer til dem den tiden de fortjener.

Prøv å ikke starte på noe uten først å spørre deg selv: “Må jeg virkelig gjøre det nå?” Hvis svaret ditt er nei, så ikke gjør det. Gjør de viktigste og prioriterte oppgavene først. Gå deretter videre til de andre tingene. Prioritering sikrer at du bruker tiden din effektivt.

6. Du søker å glede andre

Hvis du aldri har tid til det som er viktig, er det kanskje fordi du fyller timeplanen din med aktiviteter eller oppgaver som møter andres behov og ikke dine egne.

For eksempel, kanskje du foretrekker å være hjemme på sofaen og lese den romanen du nettopp har kjøpt eller se filmen som er blitt anbefalt til deg, men du kan ikke fordi du ikke har tid, siden du har en tusen flere forpliktelser å oppfylle samt oppgaver som er forfalt. Det er fordi du har brukt for mye tid på å glede andre.

7. Du vet ikke hvordan du skal si nei

Du vet ikke hvordan du skal si nei til en plan, en forpliktelse eller andres forespørsel. Denne mangelen på selvhevdelse ender opp med å ta fra deg tiden du kanskje har hatt til andre viktige ting du ønsker å gjøre. Faktisk bør det å finne tid for deg selv alltid være din høyeste prioritet. Så sørg for at du prioriterer deg selv og ditt velvære fremfor andres.

Venner snakker på gaten
Å vite hvordan man sier nei betyr ikke å være egoistisk.

8. Du er redd for å være alene

Ved å fylle arbeidsplanen din og okkupere all din tid og mentale plass på å gjøre ting, har du ikke sjansen til å tenke på din egen eksistens. Dermed fungerer “Jeg har ikke tid” som en mekanisme for å ikke se det å være alene med deg selv og alle de spørsmålene og eksistensielle kvalene som plager deg når du tar en pause.

Din mangel på tid hjelper deg å bli kvitt ubehagelige spørsmål som “Er dette virkelig livet jeg ønsker å leve?” Støyen fra aktivitetene lar deg unngå et slikt spørsmål. Men en dag må du stå ansikt til ansikt med deg selv.

“En dag, et sted – hvor som helst, vil du usvikelig finne deg selv, og det, og bare det kan være den lykkeligste eller bitreste timen i livet ditt.”

– Pablo Neruda –

Neste gang du oppfatter eller tror at du aldri har tid til å gjøre alt du har planlagt, husk at tiden, som en fysisk dimensjon, ikke er noe du kan kontrollere. Fokuser i stedet på hva du kan gjøre. Konsentrer deg om hvordan du kan administrere timeplanene, aktivitetene, tankene og overbevisningene dine for å bli mer produktiv i ditt daglige liv.

Det kan interessere deg ...
Seks måter å få mest mulig ut av tiden din på
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Seks måter å få mest mulig ut av tiden din på

Å vite hvordan du får mest mulig ut av tiden din er utfordrende. Fordi miljøet ditt inneholder millioner av stimuli som konkurrerer om oppmerksomhe...



  • Cherry, K. (2021, 30 de julio). How multitasking affects productivity and brain health. https://www.verywellmind.com/multitasking-2795003
  • Claessens, B. J., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2007). A review of the time management literature. Personnel review.
  • Enz, S., Hall, A. C., & Williams, K. K. (2021). The Myth of Multitasking and What It Means for Future Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education85(10).
  • Madore, K. P., & Wagner, A. D. (2019). Multicosts of multitasking. In Cerebrum: the dana forum on brain science(Vol. 2019). Dana Foundation.
  • Magnavita, N., & Garbarino, S. (2017). Sleep, health and wellness at work: a scoping review. International journal of environmental research and public health14(11), 1347.
  • Miralles, F. (2020, 23 de agosto). ¿Por qué nunca tengo tiempo? El país. https://elpais.com/elpais/2020/08/17/eps/1597678357_478707.html
  • Wild, C. J., Nichols, E. S., Battista, M. E., Stojanoski, B., & Owen, A. M. (2018). Dissociable effects of self-reported daily sleep duration on high-level cognitive abilities. Sleep41(12), zsy182.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.