Hvorfor er det så nødvendig å sove?

juni 29, 2019
Generelt sett er søvn nødvendig for grunnleggende menneskelig funksjon. Kroppen krever en periode med hvile og fornyelse for å revitalisere og helbrede seg selv. Dette er grunnen til at det er så viktig å sove.

Forskjellige argumenter tyder på at dette ikke er den fulle forklaringen på hvorfor det er viktig å sove. For eksempel sover de fleste mellom åtte og ni timer hver natt. Andre mennesker sover mye mer eller mye mindre enn det. For eksempel trenger noen mennesker bare tre timers søvn.

Våre søvnkrav endres også gjennom hele livet. Når vi blir eldre trenger vi vanligvis mindre søvn. Hvis det å sove bare eksisterte for å gjenopprette kroppene vår, er det litt vanskelig å forstå hvorfor eldre trenger mindre søvn enn yngre mennesker.

I tillegg har ikke personer som har lidd av søvnmangel vist langvarige effekter fra eksperimentet. Disse forsøkene består i å holde deltakerne våkne i opptil 200 sammenhengende timer. Folk som var involvert i disse forsøkene viste tretthet, mangel på konsentrasjon, irritabilitet, nedsatt aktivitet, og de hadde en tendens til å lide av skjelving. Men da de gikk tilbake til sine normale søvnmønstre, forsvant symptomene deres.

Å sove gjennom natten.

Å sove er en biologisk nødvendighet

Å sove er en biologisk nødvendighet som gjør at kroppene våre kan gjenopprette de fysiske og psykologiske funksjonene som er avgjørende for riktig ytelse. Søvn og våkenhet er hjernefunksjoner og er underlagt endringer i nervesystemet.

Under søvn forekommer hormonelle, biokjemiske, metabolske og temperaturendringer. Alle disse endringene er nødvendige for riktig funksjon i løpet av dagen.

Forskere har oppdaget at søvn er viktig for læring og at det er nært knyttet til helsa vår. Faktisk er det en kritisk del av helsen. Likeledes kan det å sove kobles til konsolidering og vedlikehold av hukommelsen. Når vi sover, reparerer hjernen «seg selv». Det er som om når vi sover, tar vi hjernen til et verksted for å få gjort vedlikehold.

Hvorfor sover vi?

Det er to mekanismer eller prosesser som er ansvarlige for søvn. En persons tidligere søvn- og våkenhetshistorikk bestemmer «S»-prosessen. Dette skjer når personen har økt sannsynlighet for å sove etter søvnmangel. Det er som å bygge opp gjeld.

Vår endogene biologiske klokke styrer «C»-prosessen. Denne prosessen er uavhengig av personens tidligere søvn- og våkenhetshistorie. Vi har en tendens til å sove mens kroppstemperaturen faller (første del av natten). Vi våkner når kroppstemperaturen øker i den andre delen av natten.

Mann som sover.

Hva skjer hvis vi ikke sover?

Kroppene våre krever lys og dyp søvn for å holde seg friske. Søvnmangel har en stor innvirkning. Det påvirker ikke bare vår fysiske helse, men også vår psykologiske helse. Noen av effektene av å gå uten søvn er:

  • Endringer i hukommelsen
  • Irritabilitet
  • Angst
  • Depresjon
  • Symptomer som ligner på mangel på oppmerksomhet
  • Redusert reaksjonstid og nøyaktighet
  • Mangel på motorisk styring
  • Skjelving
  • Fare for fedme
  • Økt hjertefrekvens
  • Fare for hjerteinfarkt
  • Neurologiske endringer
  • Slag
  • Undertrykkelse av vekst

Som vi kan se, er det åpenbart nødvendig å sove. I det minste er det klart at hvis vi ikke sover, vil vi oppleve mange alvorlige problemer.

Fordelene med å sove

Foruten å være en stor glede for mange mennesker, har det å sove godt positive effekter på kroppen vår. Noen spesialister sier at det er seks hovedfordeler ved å få en god natts søvn.

  • Søvn hjelper hukommelsen. Ifølge mange studier bidrar en nittiminutters lur til å forbedre hukommelse og bevegelse.
  • Søvn beskytter hjertet og reduserer risikoen for depresjon. Når vi sover, slapper vi av. Dette letter produksjonen av serotonin som motvirker effektene av stresshormoner. Å sove hjelper oss til å bli lykkeligere.
  • Når vi sover, er vi sunnere. Søvn regenererer immunsystemet. På denne måten kan vi bekjempe giftstoffer og overvinne infeksjoner.
  • Å sove hjelper deg med å miste vekt. Mangel på søvn fører til at fettcellene frigjør mindre leptin, som er et appetittundertrykkende hormon.
  • Søvn forbedrer kreativiteten din. Hvis hjernen hviler, fungerer hukommelsen vår perfekt. Dette gjør vår fantasifulle evne større, noe som hjelper kreativiteten.
Kvinne som sover i sengen.

Som vi tydelig kan se, gir en god natts søvn mange fordeler. Å ikke sove har mange negative konsekvenser som kan påvirke oss i lang tid.

«Hvis du ikke planlegger ditt eget liv, er sjansen stor for at du bare blir en del av en annens plan. Og kan du gjette hva de har planlagt for deg? Ikke mye.»

-J. Rohn-