Hvordan meditasjon kan forbedre hverdagen din

· mars 19, 2019
Hvis du fortsatt har tvil om fordelene med meditasjon, er denne artikkelen for deg. Oppdag de positive resultatene av å praktisere meditasjon hver dag.

Meditasjon har blitt ganske populært. Nå for tiden praktiserer mange mennesker det regelmessig og nyter fordelene. Tallrike studier viser at meditasjon bidrar til å redusere stress, forbedre søvnmønstre, redusere kortisolnivåer, og til og med forbedre hukommelse og læring. Det har kraften til å forbedre hverdagen din og hjelpe deg å føle deg oppfylt og glad.

Resultatene fra en studie utført av University of California, Santa Barbara støtter disse påstandene. Forskere fant at bare noen få uker med meditasjon forbedret deltakerens arbeidsminnekapasitet og GRE-testprestasjoner.

Til tross for alle vitenskapelige fremskritt og forskning om meditasjon, tviler mange mennesker fortsatt på effektiviteten eller nøler med å prøve det. Det er utbredte myter om meditasjon som ikke nødvendigvis er sanne. La oss ta en titt på noen av måtene som meditasjon kan forbedre hverdagen din på.

En kvinne mediterer i gresset

Fordeler med meditasjon

  • Meditering er enkelt. Det kan være vanskelig til å begynne med, så vi anbefaler at du følger noen form for veiledede pusteøvelser. Det er mange ressurser på nett for å hjelpe deg med å komme i gang. Noen veiledede meditasjoner hjelper deg med å fokusere på pusten din, mens andre gjør at du gjentar mantraer.
  • Målet er ikke å slå av tankene helt. I stedet er målet å finne fred i dine tanker. Når du mediterer, observerer du bare tankene dine når de kommer og lar dem så gå. Hvis du frigjør deg fra dine tanker, vil du føle deg mer i ro. Du vil kunne åpne deg for nye muligheter og bare nyte det som er rundt deg.
  • Du ser fordeler etter bare noen få uker. Vitenskapelige studier viser at personer som praktiserer meditasjon, føler seg mindre engstelige og mer fredelige etter bare åtte uker. Forskning viser at meditasjon stimulerer hjernens områder relatert til hukommelse, empati, selvbevissthet og stressregulering. Folk som praktiserer meditasjon, sover også bedre, er i stand til å konsentrere seg og senker blodtrykk, stress og angst.
  • Det forbedrer til og med immunforsvaret ditt. I 2011 viste Dr. Sara Lazars forskningsteam ved Harvard University at mindfulness faktisk kan endre strukturen i hjernen. Etter et 8-ukers MBSR-program (mindfulness-based stress reduction) så forskerne at hippocampus økte i størrelse. Hippocampus er en hjernestruktur som er viktig for læring og hukommelse. Ikke bare det, men områder som regulerer følelser og selvreflekterende prosesser vokste også.
  • Meditasjon hjelper deg å være til stede. Meditasjon betyr gjenoppkobling med ditt sanne selv. Det er det motsatte av eskapisme.
En kvinne som mediterer på et fjell

Hvordan kan jeg meditere?

  • Du trenger bare å investere litt tid for å se resultatene. Meditering gir deg tid til å stoppe opp. I det korte pusterommet fra livets kjas og mas kan du roe ned tankene før du handler.
  • Det er mange måter å meditere på. Du kan meditere mens du står, går, gjør yoga, etc. Du kan bruke noen veiledede mindfulnessøvelser eller du kan lytte til en meditasjons-podcast. Det viktigste er å finne det som passer for deg.
  • Hva skjer hvis jeg ikke kan slutte å tenke? Folk har over 300 tanker på 30 minutter. Det er for mye for en person. Imidlertid er de fleste av oss veldig vant til å gå videre med full fart. Dermed kan det kreve trening og tålmodighet for å roe sinnet.
  • Vær oppmerksom på fordelene. Stol på prosessen. Det tar tid og øvelse. Nyt fremgangen din, uansett hvor langsom den måtte være, og nyt gleden av meditasjon.
  • Finn en måte å få det til å fungere for deg. Det er bedre å meditere i bare ti minutter enn å prøve å gjøre det i en time, bare fordi folk sier at det er bedre. Du vil bare ende opp med å bli sint fordi du ikke får det til. Juster i stedet praksisen til dine behov.

Meditasjon er for alle og kan forbedre hverdagen vår

Du kan begynne å nyte noen av fordelene ved meditasjon i ditt daglige liv ved å følge noen enkle trinn:

  • Ikke vær hard mot deg selv.
  • Ikke ha noen forventninger. Bare nyt det nåværende øyeblikket.
  • Hvis du ikke klarer å oppnå den indre roen, ta en pause.
  • Mediter alene på et fredelig sted.
En mann nyter meditasjon for å forbedre hverdagen

Som du kan se, kan meditasjon forbedre hverdagen din på mange måter. Det er så mange fordeler med å inkorporere denne enkle praksisen i rutinen din. Det hjelper deg med å stoppe opp og være klar over hva du lever i her og nå. Meditasjon gir deg muligheten til å koble deg til deg selv og bli i øyeblikket.

«Mindfulness handler om å være helt våken i våre liv. Det handler om å oppleve den utsøkte livaktigheten til hvert øyeblikk. Vi føler oss mer levende. Vi får også umiddelbar tilgang til våre egne kraftfulle indre ressurser for innsikt, transformasjon og helbredelse.»

– Jon Kabat-Zinn –

  • Mrazek, M. D., Franklin, M. S., Phillips, D. T., Baird, B., & Schooler, J. W. (2013). Mindfulness Training Improves Working Memory Capacity and GRE Performance While Reducing Mind Wandering. Psychological Science. https://doi.org/10.1177/0956797612459659
  • Denninger, J., Lazar, S., & Vago, D. (2016). How mindfulness can change your brain and improve your health. Harvard Now and Zen Reading Materials. https://hms.harvard.edu/sites/default/files/assets/Harvard%20Now%20and%20Zen%20Reading%20Materials.pdf