Hvordan konsolideres emosjonelle minner i hjernen?

Vitenskapen hevder at søvn, nærmere bestemt REM-fasen, er avgjørende for å konsolidere minner med en viss emosjonell ladning i hjernen. Faktisk er hukommelse, følelser og nattesøvn nært beslektet.
Hvordan konsolideres emosjonelle minner i hjernen?

Siste oppdatering: 17 september, 2022

Hvorfor er traumatiske og svært smertefulle opplevelser så vanskelige å glemme? Å forstå hvordan emosjonelle minner er konsolidert i hjernen har lenge vært et mysterium for forskere. Minner gjennomsyret av hele paletten av vårt univers av følelser definerer delvis hvem vi er. Det er en del som det vitenskapelige feltet ønsker å forstå bedre.

Det er ulike teorier som forsøker å avsløre hvordan vi kodifiserer og fremkaller hvert faktum, nyanse, situasjon og levd erfaring. Noe som er iboende med å være menneske, er at alt som forårsaker oss håp, frykt, overraskelse, tristhet eller angst fester seg mye mer i hukommelsen. Det er som om noen har skulpturert det i dypet av hjernen vår.

De smarteste og mest lærde ekspertene innen nevrovitenskap hevder at bak denne særegenheten ligger nevrotransmitterne. De formidler konsolideringen av langtidshukommelsen og også det emosjonelle innholdet. Imidlertid er det et annet fascinerende element som ligger i denne lagringsprosessen.

Faktisk ser det ut til at det er søvn som er nøkkelen til maskineriet der emosjonelle minner varer evig.

Det hevdes at både hippocampus og amygdala er avgjørende for å etablere emosjonell hukommelse.

sovende kvinne som representerer hvordan emosjonell hukommelse er konsolidert i hjernen
Bølgene i søvnsyklusene er avgjørende for å aktivere emosjonelle minner og konsolidere dem i løpet av natten.

Hvordan emosjonelle minner blir konsolidert i hjernen

En undersøkelse utført av Huazhong University of Science and Technology (Kina) hevdet at personer med søvnløshet har økt risiko for depresjon. Dette sammenfaller med en hypotese som mange nevrovitenskapspersoner har vurdert i lang tid.

De hevder at søvnbegrensninger ikke bare påvirker hukommelsen vår, men også vårt emosjonelle velvære. Videre antyder de at pasienter med kroniske søvnforstyrrelser har opptil 90 prosent risiko for å utvikle alvorlig depresjon. Dette antyder at en god natts søvn ikke bare er nøkkelen for å etablere minner, men også for bedre regulering av følelser.

Betydningen av REM-søvn i dannelsen av nøytrale og emosjonelle minner

Universitetet i Notre Dame (Frankrike) utførte forskning med en gruppe pasienter i deres søvnenhet. De hevdet at REM-søvn favoriserer både bearbeiding og konsolidering av emosjonelle minner. På en eller annen måte artikulerer det siste stadiet av søvn den endelige etableringen av denne typen informasjon i hjernen.

Vi vet alle at en god natts søvn er avgjørende for riktig utførelse av hjernefunksjonene våre. I disse timene med søvn fjerner hjernen cellulært avfall, slik at vi opprettholder sunne kognitive systemer. I tillegg favoriserer den nye nevrale forbindelser, organiserer informasjonen som er lært, og forkaster det den anser som uviktig.

Imidlertid administrerer og etablerer den ikke bare nøytrale minner, men konsoliderer også langsiktige emosjonelle minner i hippocampus og i ulike neokortikale områder.

Hippocampus og amygdala: promoterere og voktere av følelser

Forståelsen av hukommelsesmekanismen har forbedret seg bemerkelsesverdig de siste årene, takket være nevroavbildningsteknikker. Faktisk har magnetisk resonansavbildning gjort det mulig å forstå hvordan emosjonelle minner er konsolidert i hjernen.

Både hippocampus og amygdala favoriserer opplevelser som traumer, lykke, kjærlighet eller frykt. De blir da, (på godt og vondt) varige minner. Søvn er koblingen som fremmer og favoriserer dannelsen deres.

Både kortbølgesykluser og de som følger med REM-søvn reaktiverer hippocampale hukommelsesspor. Dette settet med bølger og deres frekvenser er avgjørende for reaktivering av minner, koding og konsolidering av dem. Det er en fascinerende prosess.

Søvnmangel påvirker ikke bare kvaliteten på hukommelsen vår, men negative valensfølelser er forhøyet. En god natts søvn harmoniserer hjernefunksjoner og konsoliderer nøytrale minner så vel som emosjonelle.

Hjernebølger som symboliserer hvordan emosjonell hukommelse er konsolidert i hjernen
REM-fasen er det fjerde søvnstadiet som kan hjelpe oss å huske emosjonelle opplevelser bedre.

Måten emosjonelle minner blir konsolidert på i hjernen avhenger av nattesøvnen

Alt det ovennevnte kan stille spørsmålet, hva ville skje hvis en person ble utsatt for vedvarende søvnmangel? Ville de slutte å huske de mest intense og emosjonelle opplevelsene? Ikke helt. Det som ville skje er at hukommelsen deres, generelt, ville bli dårligere og depressive symptomer ville dukke opp. Faktisk har mangel på søvn en stor innvirkning på hjernen.

Det ville være interessant å bedre forstå mulige sammenhenger mellom kroniske søvnforstyrrelser og endringer i emosjonell hukommelse under ulike psykiatriske tilstander. Faktisk vil fremgang i denne forbindelse tillate oss å utvikle mer innovative og effektive intervensjoner.

Å ta hånd om, ivareta og fremme god søvnhygiene er avgjørende for helsen vår generelt, inkludert den psykiske helsen.

Minnene våre, både de ulykkelige og de mindre snille, utgjør hvem vi er. De former oss og former oss i en konstant prosess som aldri stopper. Videre gir de oss mulighet til å forme lysere og snillere opplevelser som kan motvirke for eksempel barndomstraumer.

Det kan interessere deg ...
Nevrotensin: Nevrotransmitteren som gir verdi til minner
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Nevrotensin: Nevrotransmitteren som gir verdi til minner

En gruppe forskere har oppdaget at nevrotensin spiller en grunnleggende rolle i å gi verdi til minner.



  • Cunningham, T. J., & Payne, J. D. (2017). Emotional memory consolidation during sleep. In N. Axmacher & B. Rasch (Eds.), Cognitive neuroscience of memory consolidation (pp. 133–159). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45066-7_9
  • Tyng CM, Amin HU, Saad MNM, Malik AS. The Influences of Emotion on Learning and Memory. Front Psychol. 2017 Aug 24;8:1454. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01454. PMID: 28883804; PMCID: PMC5573739.
  • Wagner, U., Gais, S., and Born, J. (2001). Emotional memory formation is enhanced across sleep intervals with high amounts of rapid eye movement sleep. Learn. Mem. 8, 112–119. doi: 10.1101/lm.36801