Hvordan kan man bekjempe emosjonell utmattelse?

desember 25, 2018
Når vi føler at tiden ikke strekker til og vi har for mange baller i luften på en gang, kan det slite oss ut. På sikt blir vi emosjonelt utmattet.

Mange av oss føler at døgnet ikke har nok timer til å gjøre det vi trenger å gjøre. Dine daglige oppgaver tar for mye tid, og du må hele tiden utsette ting. Nøkkelen til å kvitte seg med denne følelsen er imidlertid ikke nødvendigvis bare å ha mer tid. Du må også bekjempe emosjonell utmattelse.

På grunn av det hektiske tempoet i den moderne verden, lever de fleste av oss i en evig tilstand av utmattelse. Stress, bekymringer og multitasking fører til et sinn som ikke hviler selv for et sekund.

Det å bekjempe emosjonell utmattelse kan derfor være en fin måte å gjøre dagen mer produktiv på. Denne artikkelen vil vise deg flere måter å bekjempe emosjonell utmattelse på. Det vil også gi deg en bedre forståelse av hva det er.

Hva er emosjonell utmattelse?

Fysisk utmattelse er ikke den eneste typen utmattelse som finnes. Selv om kroppen hviler, er det mulig at tankene dine rett og slett ikke orker mer. Men noen ganger er det vanskelig å gjenkjenne dette. Derfor, hvis du vil bekjempe emosjonell utmattelse, må du først vite hvordan du identifiserer det. La oss se på noen av de vanligste symptomene.

  • Mangel på oppmerksomhet og hukommelsestap. Emosjonell utmattelse kan gjøre deg ute av stand til å legge merke til omgivelsene dine. Derfor blir det vanskeligere å huske ting og konsentrere seg om alle oppgavene.
  • Overfølsomhet. Når vi har fått nok emosjonelt, er det lett å overreagere i visse situasjoner. Personer med emosjonell utmattelse vil lettere bli triste, sinte eller deprimerte.
  • Apati. Vanligvis gir emosjonell utmattelse negative tanker og mangel på motivasjon til å gjøre noe. Av den grunn krever det å bekjempe emosjonell utmattelse en mer positiv tilnærming.
  • Fysisk tretthet. Ekstrem emosjonell utmattelse kan også føre til en følelse av kronisk tretthet. Folk på dette stadiet kan sove i 10 timer og fortsatt våkne og føle seg sliten. Uansett hvor mye de hviler, blir batteriet aldri 100% ladet opp.
Trøtt kvinne som prøver å bekjempe emosjonell utmattelse

Hvis du lider av de fleste av disse symptomene, er det sannsynlig at du har en viss emosjonell utmattelse. Men hvorfor skjer dette? Hvordan havner du i en slik uønsket tilstand?

Hvorfor skjer dette?

Ifølge den nyeste forskningen kommer emosjonell utmattelse av overdreven og konstant bekymring. Derfor er det nært relatert til utbrenthetssyndrom. Begge oppstår på grunn av stresset fra å hoppe fra en bekymring til den neste.

Emosjonell utmattelse oppstår ofte når du blir besatt av målene dine, og deretter straffer deg selv for å gjøre feil. Dette er fullstendig kontraproduktivt. Ved å torturere deg selv som dette, blir du overveldet, noe som gjør det svært vanskelig å gjøre det du vil gjøre.

Hvordan bekjempe emosjonell utmattelse

Hvis du viser symptomene på emosjonell utmattelse, er det flere ting du kan gjøre for å bekjempe det:

1. Gi deg selv tillatelse til å slappe av

Det viktigste du kan gjøre for å unngå emosjonell utmattelse er uten tvil å finne litt sinnsro. Det spiller ingen rolle hvor mye du må gjøre den dagen. Du bør ta minst en halv time hver dag for å gjøre det du vil gjøre.

Hvis du har problemer med å koble fra bekymringene dine, er meditasjon en god praksis. Meditasjon øker evnen din til å kontrollere tankene og følelsene dine. På et mer kognitivt nivå er det også en god måte å få mental klarhet på.

2. Unngå overstimulering

Vi lever i en hypertilkoblet, hyperstimulert verden. Vi blir stadig bombardert med store mengder sensorisk informasjon. Dette betyr at det er praktisk talt umulig å ikke gi oppmerksomheten til mange ting samtidig. Dette går hånd i hånd med tankenes tendens til å hoppe fra en ting til en annen. Derfor er det stadig vanskeligere for oss å konsentrere oss.

Hvis du vil bekjempe emosjonell utmattelse, prøv å ikke la alt få oppmerksomheten din. Hvis du jobber, slå av alle varsler på mobiltelefonen din. Prøv også å unngå å bli distrahert av dine kolleger. Og når du ikke jobber, slapp av og ikke tenk på arbeid. Hver aktivitet har sin egen tid. Det er viktig at de ikke overlapper.

avslappet mann

3. Vær realistisk

En ting som gir mest angst, er å legge lista høyere enn du faktisk kan nå. Når du har mye å gjøre, blir du overveldet og prøver å gjøre tusen ting samtidig. Dette gjør faktisk din produktivitet dårligere i stedet for å forbedre den.

Derfor må du kjenne deg selv. Hvis du skjønner at du ikke kan gjøre alt du skal gjøre, ikke bekymre deg for det. Prioriter og fullfør de viktigste oppgavene. Tross alt, å bekymre seg kommer ikke til å få deg til å bli noe raskere og kan gjøre det motsatte.

For å oppsummere er emosjonell utmattelse noe som kan påvirke oss alle. Vi kan imidlertid kjempe mot det. Hvis du tror at du lider av emosjonell utmattelse, kan du prøve å bruke disse tipsene til ditt daglige liv. Symptomene dine vil snart ligge bak deg.

Pedersen, A. F., Andersen, C. M., Olesen, F., & Vedsted, P. (2014). Stress og udbrændthed hosalment praktiserende læger er stigende. Ugeskrift for Laeger.