Hva gjør forutsatt angst med oss?

21 februar, 2018
 

Forutsatt angst er en prosess som utføres på mentalt nivå. Vi forestiller oss det verste som muligens kan skje i en gitt situasjon som forårsaker stress eller angst. For eksempel, før du møter til et jobbintervju, kan du tenke deg at de spør deg ubehagelige spørsmål som du ikke vet hvordan du skal svare på. Så vet du ikke hva du skal si, og får ikke jobben du søkte på.

En av de umiddelbare konsekvensene av denne typen angst er at vi slutter å fokusere på nåtiden. Vi begynner å projisere svarte skyer i fremtiden som vi ikke kan spre utover igjen, bare fordi vi ikke kan nå inn i fremtiden og berøre disse hendelsene. Forventningen er relatert til katastrofale fremtidige tanker. Det er som om vi stadig lever på randen av fare, og vi må beskytte oss mot mulige fremtidige trusler.

«Bekymringer eliminerer ikke smerten i morgen, men de eliminerer styrken i dag»

-Corrie Ten Boom-

Negative tanker gir forutsatt angst

Selv om vi ikke vil at de skal det, kan negative tanker ofte invadere og kontrollere vårt sinn og få oss til å føle oss engstelige. Når det vi tenker ​​får oss til å føle oss dårlige, kaller vi dette forvrengte tanker eller kognitive forstyrrelser. Disse tankene får oss til å se verden gjennom et forutinntatt syn av realiteten. Det er som om vi har på oss mørke briller som skyer for dagens lys.

Kvinne med forutsatt angst
 

Tenk deg at du er foran et publikum, og du må gi et foredrag. Hvis du har forutsatt angst, så kan det dukke opp katastrofale tanker av typen «Jeg kommer ikke til å klare det», «Jeg kommer til å glemme hva jeg skulle si», eller «De kommer til å le av meg». Dette vil gjøre det vanskelig for deg å tenke klart om situasjoner du oppfatter som truende. Hvis vi fortsetter å ha slike tanker, kan de ende opp med å bli virkelighet. Psykologer kaller dette denne selvoppfyllende profetien.

Den selvoppfyllende profetien genererer en negativ forventning som former vår oppførsel helt til det vi hadde forestilt oss, faktisk blir oppfylt. Hvis vi tror at vi kommer til å få jernteppe når vi gir en presentasjon, kan vi godt skape omstendighetene for at dette faktisk vil skje, og dermed bekrefte vår negative prediksjon.

«Enten du tror du kan, eller du tror at du ikke kan, har du alltid rett»

-Henry Ford-

Forutsatt angst prøver å forutsi fremtiden og gjør den verre

Angst hjelper oss å mobilisere kroppen vår mot en mulig trussel eller en reell fare. Det er ikke dårlig i seg selv; Tvert imot gir det oss informasjon om mulige nært forestående farer. På den annen side forsøker fortsatt angst å forutsi konsekvensene av en fremtidig begivenhet. Det forsøker å forhindre en fare som ennå ikke har skjedd. Dette kan være nyttig ved noen anledninger, og kan bidra til å beskytte oss, men andre ganger vil det gjøre veien vår betydelig vanskeligere.

For eksempel, hvis du tenker på at du vil ha en ulykke når du kjører, er sannsynligvis det første du vil gjøre når du kommer ut til bilen din, å ta på deg sikkerhetsbeltet. Denne typen respons kan beskytte deg ved en ulykke. Men ikke alle reaksjonene fra forutsatt angst vil hjelpe. For å bruke det samme eksempelet om å være redd for å ha en ulykke, kan du bestemme deg for å bli hjemme og ikke ta bilen. Angsten din vil øke på grunn av dette, og du vil ikke bli kvitt den.

 

Noen symptomer som forutsatt angst kan forårsake, er: svimmelhet, takykardi, svette, brystsmerter og stamming, blant mange andre. I tillegg kan det være en følelse av at emosjoner tar over oss og at vi mister kontrollen over situasjonen. Disse symptomene skyldes mangel på toleranse for hva vi ikke kan kontrollere. Vi finner det ofte vanskelig å håndtere følelser av usikkerhet, og vi blir stresset når vi ikke kan kontrollere alt som skjer rundt oss.

«Angstens intensitet er proporsjonal med den betydningen som situasjonen har for den berørte personen»

-Karen Horney-

Jente tenker

Noen tips for å redusere forutsatt angst

For å overvinne forutsatt angst trenger du ofte en psykologisk avtale, i noen tilfeller supplert med en farmakologisk en. Noen råd er: Stopp de negative tankene, fokuser på pusten din, praktiser mindfulness, tren, og øv deg selv på situasjoner som gjør at du får panikk. La oss ta dem en etter en.

Å stoppe eller forsinke dine negative tanker

Tenk deg at du kan snakke med dine negative tanker og fortelle dem at du ikke vil at de skal tråkke på deg lenger. Fortell dem at de må slutte å plage deg og at du vil gi oppmerksomhet til dem senere når du er ferdig med å fokusere på andre viktige saker. Hvis vi forsinker våre tanker, er det lettere for våre følelser å bli mindre påvirket og for oss å føle oss mer trygge.

 

Denne vanen med å forsinke det å tenke på en bestemt idé fungerer best når vi setter en dag og et tidspunkt til å vurdere det. Ved å gjøre dette, utsetter vi det ikke på ubestemt tid.

Øv deg på å møte situasjonene som skremmer deg

Hvis du regelmessig utsetter deg selv for ting du er redd for, vil angsten din gradvis avta. Løsningen er ikke å unngå det du frykter, men å møte små utfordringer som kan hjelpe deg med å overvinne din dypeste frykt. For eksempel, hvis du er redd for å fly, kan et første positivt skritt være å gå og plukke opp noen fra flyplassen og se hvordan flyene tar av og lander.

Tren på kunsten av å leve i nåtiden

Angst oppstår fordi du tenker for langt inn i fremtiden til livet ditt. Derfor, hvis du trener deg selv til å leve i nåtiden, vil du føle deg mye roligere. Å praktisere ting som mindfulness eller meditasjon kan hjelpe deg å overvinne forutsatt angst. Hvis du for eksempel fokuserer på å puste i løpet av de siste minuttene før en presentasjon, kan dine negative tanker forsvinne eller i det minste bli redusert.

Jente med åpne armer

Gjør litt trening som gjør at du føler deg bra

 

Å trene kan hjelpe deg med å etterlate angsten bak deg en gang for alle. Ikke bare vil du ta vare på kroppen din, men du vil også hjelpe din mentale helse. For å forvandle det å trene til en vane, er det viktig at du introduserer det gradvis. Hvis du binger på med det, er det eneste du vil oppleve bare stivhet, muligens en skade, og du vil ikke gjøre noe mer av det før det har gått svært lang tid.

Trening frigjør endorfiner og hjelper oss også til å sove bedre og passere gjennom livet på en mer avslappet måte

Hvis vi bruker forutsatt angst-energi som en impuls for å forbedre oss og lære av oss selv, så bruker vi den positive siden. Vi kan lære å møte den og vise en sunn grad av skepsis rundt det den forutsier.

For å gjøre dette, er det nyttig å lære å avdramatisere og å se at til syvende og sist er det verste som kan skje, bare en sannsynlighet. Resten av livet vårt skjer her og nå, rett foran våre neser, og vi har muligheten til å gripe det, vokse og leve fullt ut i nåtiden.