Hva forårsaker tap av interesse?

Du mister ofte interessen for jobber, mennesker og relasjoner. Dette er imidlertid ikke alltid en normal og irreversibel prosess. Du kan ta grep.
Hva forårsaker tap av interesse?

Siste oppdatering: 26 desember, 2021

Du har utvilsomt opplevd tap av interesse for et bestemt område av livet ditt på et bestemt tidspunkt. Når dette skjer, oppdager du at en jobb, et vennskap eller et romantisk forhold som før genererte eufori og følelser av stor tilfredsstillelse i deg, slutter å interessere deg. Men hva skjedde? Tok du en feil avgjørelse i utgangspunktet? Har du lagt vekt på de positive egenskapene til personen eller situasjonen? Eller kan det være noe annet?

Når du mister interessen for noe eller noen, kan du føle deg skyldig, frustrert og være usikker på hvordan du bør opptre. Hvis du er i denne posisjonen, må du finne ut av opprinnelsen til den manglende interessen din, slik at du kan ta de nødvendige tiltakene.

Hva forårsaker tap av interesse?

Det er flere årsaker til at det kan oppstå tap av interesse. De vanligste er følgende:

Habituering

Habituering er en av de mest primitive og vanlige læringsprosessene som finnes. Det består av en reduksjon i responsen på en stimulus som oppstår gjentatte ganger. Med andre ord, det er prosessen der du slutter å respondere på noe som ikke lenger er en nyhet for deg.

Det er mange eksempler på dette fenomenet i dagliglivet. For eksempel slutter støyen fra et elektrisk apparat å skremme deg når du hører det på daglig basis. Eller du legger ikke merke til reklamen på siden av veien på vei til jobb. På samme måte slutter et barn å lytte til en forelder som alltid sier det samme til dem.

Når du blir vant til en stimulans, mister den kraften til å fremkalle en respons i deg. Derfor forsvinner effekten på deg fra den ene dagen til den andre. Videre begynner du å finne tusen-og-én defekt i den tingen du opprinnelig anså for å være nesten perfekt.

Når det gjelder romantiske forhold, stabiliseres nivåene av forskjellige nevrotransmittere over tid. Faktisk gir forelskelse plass til en langsiktig partnerkjærlighet der innledende eufori erstattes av høyere nivåer av intimitet og forpliktelse.

Mann med tap av interesse arbeider

Overmot

Andre ganger kan du miste interessen fordi du tar det du har for gitt. Faktisk, når noe er utfordrende, satser du på å jobbe for det. Å ha et mål driver deg til å mobilisere ressursene og ferdighetene dine. Videre er tilfredsheten din med å oppnå det høy.

På den annen side, når det allerede er ditt, er det vanlig at du slapper av og legger deg til rette i en rutine. Faktisk mister gleden din over det du har oppnådd sin intensitet. For eksempel, når du har fast jobb, eller når folk viser deg overdreven oppmerksomhet, føler du at det ikke lenger er behov for å gjøre en innsats. I realiteten forsvinner elementet av utfordring.

Det som er vanlig i begge disse tilfellene er at du på en eller annen måte slutter å verdsette situasjonene eller menneskene rundt deg. Videre, enten det er av vane eller overmot, tror du ikke at du noen gang virkelig vil miste det du har.

Skaden som kan forårsakes av denne situasjonen er klar. Arbeidsprestasjonen din vil avta, dine sosiale relasjoner vil miste kvalitet fordi du ikke tar vare på dem, og partneren din kan gå fordi de ikke lenger føler seg verdsatt.

Kvinne bekymret for partnerens tap av interesse

Tap av interesse kan unngås

Mange tror at tap av interesse er uunngåelig, at det hele er en del av livets normale prosess. Dermed inntar de en passiv holdning og setter seg inn i situasjoner som ikke lenger gjør dem virkelig lykkelige. Eller tvert imot, de hopper fra en situasjon til en annen, i håp om at de ved neste anledning ikke blir så uinteresserte.

Du bør vite at interessen opprettholdes gjennom dine daglige handlinger. Hvis du føler apati for alt rundt deg, er det sannsynligvis fordi du har sluttet å verdsette det. Dette kommer fra måten du tenker på. Du har sannsynligvis for vane å overse de gode tingene som utgjør livet ditt, og derfor fratar du deg selv muligheten til å kose deg.

Derfor bør du ta en vane med å være bevisst hver dag på alt du har og fullt ut føle lykken det bringer. Arbeid med takknemligheten din og lær sinnet ditt å ikke ta noe for gitt. Husk hvor mye du lengtet etter det du nå har og dediker deg aktivt til å nyte dets tilstedeværelse i livet ditt.

Hvis du har et takknemlig og positivt fokusert sinn, vil du oppleve mye høyere nivåer av lykke og tilfredshet. I tillegg vil du ta vare på dine relasjoner og omstendigheter, og gi det beste av deg selv i hver av dem. Faktisk, handle på denne måten, og du kan være trygg på at du ikke lenger vil oppleve tap av interesse for livet ditt.

Anhedoni: den kliniske betegnelsen for tap av interesse

Til slutt bør vi nevne at tap av interesse kan være et karakteristisk symptom ved ulike psykiske lidelser. For eksempel depresjon eller schizofreni.

I disse tilfellene er den kliniske termen som brukes for å beskrive denne holdningen anhedoni. Dette refererer til manglende evne til å oppleve nytelse, samt mangel på interesse eller tilfredshet i nesten alle aspekter av livet. Imidlertid kan det også manifestere seg i spesifikke elementer. For eksempel mat, sex eller fritidsaktiviteter som tidligere ble likt.

Det er grader av anhedoni. Følgelig vil noen mennesker lide av en total manglende evne til å nyte og få glede av noe, mens andre kan bare oppleve en reduksjon i denne evnen.

Det er viktig å være oppmerksom på denne typen manifestasjoner. Hvis et tap av interesse vedvarer over tid, er det best å spørre en psykisk helsepersonell om hjelp. Faktisk, med terapi, kan årsakene til anhedoni og hvordan man behandler dem identifiseres.

This might interest you...
Hva du kan gjøre om du føler at livet ikke har mening
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hva du kan gjøre om du føler at livet ikke har mening

"Livet mitt har ikke mening. Jeg føler at jeg driver rundt uten retning. Jeg vet ikke hva jeg vil ha, ingenting motiverer meg nok."



  • Manrique Muñante, R. (2013). El amor: hay (bio)química entre nosotros. Revista De Química27(1-2), 29-32. Recuperado a partir de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/
  • Almendros, J. G. (1983). Claves internas y externas en la habituación a largo plazo. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, (28), 47-58.