Hva er forskjellen mellom humøret og emosjonene dine?

Ville du vite hvordan du skiller mellom humøret ditt og emosjonene dine? De virker like, men det er de ikke. Faktisk sporer begge forskjellige særtrekk som definerer hvordan du føler deg.
Hva er forskjellen mellom humøret og emosjonene dine?

Siste oppdatering: 14 april, 2022

De ser like ut, men det er de ikke. Faktisk sporer humøret og emosjonene dine to liknende, men likevel forskjellige fenomener. Det spesielle som begrenser hver dimensjon gjør at du bedre kan forstå din atferd, mentale tilstand og måten å samhandle med miljøet på. Tross alt er det du føler alt.

Vi kan si at hovedforskjellen mellom humøret og emosjonene gjelder tid. Emosjonene tilhører kroppen din og er de første som dukker opp; de gjør det ekstremt raskt. Senere kommer den mentale representasjonen av dem, følelsene dine. Til slutt oppstår en mer kompleks fase der mange av disse følelsene kan kombineres, og etterlater deg med preg av en spesifikk sinnstilstand.

Det er en sofistikert prosess som oppmuntrer deg til å gå i en eller annen retning. Mens følelser starter fra psykofysiologiske reaksjoner på spesifikke stimuli, er humør mer generaliserte og avhenger av flere faktorer som ikke alltid kan identifiseres. For eksempel kan du føle deg irritabel i noen dager og egentlig ikke vite hvorfor.

Å forstå forskjellen mellom dine emosjoner og humør vil gjøre det lettere for deg å håndtere dem bedre.

“Som vi har lært, velger vi ikke emosjonene vi opplever.”

– Paul Ekman –

kvinne som opplever humør og følelser

Forskjeller mellom humøret og emosjonene dine

Hvordan har du følt deg i det siste? Nedstemt, uten særlig lyst til noe og trist, kanskje? Ved å svare på dette enkle spørsmålet vil du allerede snakke om sinnstilstanden din. Emosjonene farger livet ditt, men sinnstilstanden gir en mer stabil og vedvarende tone. Faktisk er emosjoner en kortsiktig følelse som vanligvis er rettet mot en kilde.

Psykologen, Paul Ekman, forklarte de grunnleggende forskjellene mellom disse to dimensjonene i sin bok, The Nature Of Emotion. Han hevdet at dårlig forståelse og håndtering av dem kan spille oss et puss.

Som Daniel Goleman sa, emosjonell selvkontroll er grunnlaget for all prestasjon. Derfor vil det å forstå hva som skjer med deg og hvorfor tillate deg å regulere din selvkontroll for å få det du vil til enhver tid. La oss nå ta en titt på forskjellene mellom humøret og emosjonene dine.

Emosjonene er en del av reguleringsprosessen som hjelper deg til å tilpasse deg mye bedre til miljøet ditt.

1. De ulike formålene til humøret og emosjonene dine

Hva er humør og emosjoner til for? Vi vet at begge bestemmer ditt velvære eller psykiske ubehag. Men hver enkelt oppfyller også et spesifikt formål:

  • Emosjonene er ment å lette din tilpasning til hendelser (stimuli) i ditt miljø. De definerer en umiddelbar psykofysiologisk respons på en spesifikk stimulus, og de gjør det ved å frigjøre en rekke nevrotransmittere.
  • Humør er en blanding av emosjoner og følelser samlet over flere dager. Med andre ord, humøret ditt er tilstander der ditt mentale, emosjonelle og fysiske ubehag eller velvære kombineres. Disse multifaktorielle erfaringene har ingen formål. De er en midlertidig reaksjon på en opphopning av psyko-emosjonelle opplevelser.

2. Varighet: Emosjonene er raskere og mer flyktige

Paul Ekman påpeker at emosjonene er intense, men korte sansinger som kan vare noen sekunder eller noen minutter. Men humøret er med deg i timevis eller til og med dager. Det er de gangene du enten føler deg spesielt nedfor eller motivert og full av energi.

På den annen side, hvis du føler deg apatisk eller håpløs i flere uker eller måneder, vil dette etter all sannsynlighet være en affektiv lidelse. For eksempel sesongbetinget affektiv lidelse eller en depressiv lidelse som dystymi.

Humøret ditt kan påvirkes av miljøet ditt, din mentale tilstand og også av kroppen din. I tillegg modulerer kosthold og fysisk trening hvordan du føler deg.

3. Triggere: Hva forårsaker humør og emosjoner?

Forskere ved Canterbury Christ Church University (UK) utførte en studie for å forstå forskjellen mellom humør og emosjoner. De hevdet at utbruddet deres bestemmes av forskjellige triggere. James-Lange-teorien, for eksempel, foreslår at opprinnelsen til emosjoner er relatert til fysiologiske reaksjoner på stimuli.

Tenk deg for eksempel at når du kommer på jobb, oppdager du at datamaskinen du jobber på ikke starter. Din emosjonelle reaksjon er anspenthet, og bak den ligger sinne eller frustrasjon fordi tiltakene du tar ikke fungerer. Triggeren som former humøret ditt er imidlertid kompleks og dukker opp over tid; det skjer ikke umiddelbart. I den kombineres en spesifikk mental tilstand på grunn av en rekke akkumulerte emosjoner som du føler dag etter dag. Din fysiske tilstand påvirkes også. Noen ganger kan faktorer som stress på jobben, bekymring, mangel på trening og dårlig kosthold skissere en håpløs og negativ sinnstilstand. Faktisk opplever alle denne typen virkelighet på et eller annet tidspunkt.

kvinne som føler stemningen og følelsene

4. Hvordan er de regulert?

Som vi nevnte tidligere, er emosjonene psykofysiologiske reaksjoner. De endrer tankene dine, skygger for oppmerksomheten din, genererer muskelspenninger eller magesmerter osv. Alle disse reaksjonene skjer ekstremt raskt, men problemet er at du kan bli revet med av dem og gi en ubalansert respons. For eksempel å si noe respektløst når du blir sint.

For å regulere en bestemt emosjon er det første du må gjøre å ikke la deg instinktivt bli revet med av den uten først å ha analysert den og tatt kontakt med den for å forstå den. Faktisk er formålet enkelt: Å hjelpe deg bedre å tilpasse deg miljøet ditt. Hvis du er sint, må du løse den urettferdige situasjonen og ikke la deg rive med av den.

Humøret krever mer følsomt, dyptgående og vedvarende psykologisk arbeid. Det er som en flaske fylt med mange ingredienser som du må analysere før de renner over. For eksempel, hvis du føler deg håpløs, må du forstå hva som ligger bak den tilstanden. Kanskje du er overdrevent bekymret eller har visse livsvaner som du bør endre? Det du trenger å gjøre er å se inn i deg selv for å forstå, gjøre endringer, bli bedre kjent med deg selv og gi deg selv det du trenger.

Det kan interessere deg ...
Emosjonell intelligens kan være nyttig for å håndtere stress
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Emosjonell intelligens kan være nyttig for å håndtere stress

Emosjonell intelligens kan være nyttig for å håndtere stress. I denne artikkelen gir vi deg fem tips for å hjelpe deg med å utvikle denne kapasitet...



    • Ekman, P. (1992). Are there basic emotions? Psychological Review, 99(3), 550–553.
    • Ekman, P. (2003). Emotions revealed: Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. New York, NY: Times Books/Henry Holt and Co.
    • Lane, Andrew & Beedie, Christopher & Terry, Peter. (2005). Distinctions between Emotion and Mood. Cognition and Emotion. 19. 10.1080/02699930541000057.
    • Thagard, P. (2018). Brain-mind: From neurons to consciousness and creativity. Oxford: Oxford University Press. Fall publication.
    • Thagard, P., & Schröder, T. (2014). Emotions as semantic pointers: Constructive neural mechanisms. In L. F. Barrett & J. A. Russell (Eds.), The psychological construction of emotions (pp. 144-167). New York: Guilford.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.