Hjernen din vil takke deg for å spise sunt

· juli 16, 2018

Den største forbindelsen mellom kroppen din og maten du spiser er ikke fordøyelsessystemet ditt, men hjernen din. Kostholdet ditt påvirker den direkte. På den ene siden er hjernen ansvarlig for sult, metthetsfølelse og matlyst, og på den andre siden får den sin energi fra mat.

For at hjernen skal fungere optimalt, må du ernære den riktig. Avhengig av hva vi spiser, vil en rekke metabolske prosesser finne sted som vil forvandle de næringsstoffene til drivstoffet hjernen din trenger.

Hvor får hjernen sin energi fra?

Hjernen hviler ikke. Den er kontinuerlig aktiv og funksjonell, selv når du ikke er klar over det. Derfor er ernæring så viktig, fordi den eneste måten å gi hjernen energi på er å spise en rekke matvarer.

Karbohydrater hjelper hjernen til å være det mest effektive den kan være. Og blant karbohydratene er sukker eller sukrose det viktigste for optimal hjernefunksjon. Ja, sukker er ikke så dårlig.

Sukker er løselig i vann og kroppen kan fordøye det lett. Kjemisk sett er det en disakkarid dannet av to molekyler: en av glukose og en annen av fruktose. Disse er vanligvis betraktet som de to hovedtypene av sukker.

Glukose og fruktose har imidlertid motsatte effekter på hjernen din. Den førstnevnte aktiverer signalet knyttet til metthetsfølelsen. Fruktose utfører den motsatte oppgaven: den aktiverer hjernebanene som øker interessen for mat. Den ene reduserer og den andre stimulerer ønsket om å fortsette å spise mat. Interessant, ikke sant?

Glukose er hjernens yndlingsmat

Men mellom begge typer sukker har hjernen en favoritt: glukose. Det er cellenes «yndlingsmat» og hjernens viktigste energikilde. Den er essensiell.

Faktisk, til tross for at hjernens vekt er bare 2% av din totale kroppsvekt, krever den nesten en femtedel av den totale glukosen som sirkulerer i blodet. I tillegg krever den 10 ganger mer blod enn muskelvevet. Hvorfor? I motsetning til muskler og andre organer, kan hjernen ikke lagre glukose til senere bruk.

Dessuten har hjernen en annen ulempe: dens celler er ikke i stand til å forvandle fett eller proteiner til glukose. Den kan bare bruke det som kommer fra vårt daglige sukkerinntak.

Kanskje nå forstår du bedre at å spise sunt er en beslutning som påvirker deg utover din vekt. Noen matvarer rike på glukose er grønnsaker (gulrøtter, rødbeter), meieriprodukter, korn (mais, hvete, brun ris) og brød.

For mye eller for lite er skadelig

Men vær oppmerksom! Bare fordi sukker er nødvendig for at hjernen din skal fungere skikkelig, betyr det ikke at du stadig skal spise bakverk og søppelmat. Husk at sukker er naturlig tilstede i maten du spiser daglig, og at denne mengden er nok.

For høyt eller for lavt nivå av glukose hindrer kroppen i å fungere normalt. Hvis blodsukkeret ditt er lavt, som når kostholdet er for restriktivt, kan det svekke hukommelsen, konsentrasjonen og læringsevnen. Hvis det er for høyt, kan kroniske sykdommer oppstå, som epilepsi.

Andre matvarer som er bra for hjernen din

Stivelse er en annen type kompleks karbohydrat dannet av glukosemolekyler, og det er veldig nyttig for god hjernefunksjon. Derfor er det viktig å også ha stivelsesholdige matvarer i kostholdet ditt som poteter, ris og pasta.

Proteiner er essensielle for produksjon av nevrotransmittere. Disse er i sin tur ansvarlig for strømmen av informasjon mellom hjernen og resten av kroppen. Eksempler på gode proteinkilder er fisk (tunfisk, sardiner, laks), kjøtt og egg.

Nøtter øker blodsirkulasjonen og oksygenfordelingen i hele kroppen. I tillegg er nøtter fullpakket av antioksidanter og antiinflammatoriske midler på grunn av deres høye innhold av omega 3-fettsyrer, vitaminer og mineraler.

Hvordan blir mat forvandlet til energi for hjernen?

Når vi spiser bryter enzymene i fordøyelsessystemet vårt ned maten ned i ulike deler. Karbohydrater er oppdelt i enkle sukkerarter, proteiner er oppdelt i aminosyrer og fett i fettsyrer.

Disse forbindelsene beveger seg gjennom blodet til de forskjellige cellene som utgjør menneskekroppen. Noen, som glukose, går direkte til hjernens blodårer. Andre, som fettsyrer, er strukturelle elementer for cellemembraner.

Vaner som ødelegger hjernens funksjon

Å hoppe over frokost betyr mindre ernæring for hjernen, som fører til dårligere funksjon tidlig om morgenen. På samme måte påvirker forbruket av for lite eller for mye sukker hjernekapasiteten med en gang.

Mangel på fysisk trening eller søvn, røyking, drikking eller bruk av andre narkotika kan til og med endre hjernens struktur siden de påvirker sentralnervesystemet på en alvorlig måte. For få gode vennskap, vold og stress reduserer også mental kapasitet.

Vi blir ikke mer eller mindre intelligente avhengig av kostholdet vårt. Men det påvirker vår mental ytelse og effektivitet på en daglig basis. Vi har allerede sett at selv om glukose er grunnlaget, er den beste måten å sikre at hjernen vår er fullt ernært, å spise et sunt, balansert kosthold.

Ved å introdusere små endringer i kostholdet ser du kanskje overraskende resultater i daglige oppgaver, for eksempel matte, resonnement og hukommelse. Hvorfor prøver du ikke det?