Frykt maskert som latskap – Ikke gå i fellen

juni 23, 2018 i Følelser 0 delt
Frykt Maskert Som Latskap

Jeg er sikker på at du på et tidspunkt i livet ditt har følt deg så lat at du bare ikke kunne bry deg om å møte venner eller dra til et kurs du hadde meldt deg på så entusiastisk. En del av deg ønsker å gå, men når tiden kommer, eller kanskje noen dager før, vender latskap sitt stygge hode. Men, hva om det egentlig ikke er latskap? Hva om det faktisk er frykt? Frykt maskert som latskap…

Mange av våre emosjoner gjemmer seg bak hverandre og forvirrer oss. Det er som om de kler seg ut for å hindre oss i å se dem og for å miste oss i en emosjonell labyrint. Hvis vi oppdager dem og går oss vill i labyrinten, er det fordi vi ikke kjenner oss selv. Vi har fortsatt en lang vei å gå til emosjonell modenhet.

Hvorfor føler vi oss late?

Latskap er bare en måte å beskytte oss på og å unngå ting vi ikke ønsker å gjøre. Når dagen vi har planlagt å møte vennene våre, eller kurset vi meldte oss på skal begynne, kommer opp på kalenderen, blir vi sløve. Våre tanker går rundt og rundt til vi kommer til den konklusjonen at vi sa ja til noe som vi egentlig ikke ønsket å gjøre.

Du må være veldig forsiktig hvis en slik situasjon oppstår. Hvis dine første tanker om hva du bestemte deg for å gjøre, var positive, men for så å bli endret av latskap, så er det ikke at du ikke vil gjøre det. Faktum er at du løper vekk fra noe. Er du komfortabel med vennene dine? Har det skjedd noe med dem? Er du redd for å snakke offentlig eller å møte nye mennesker?

Kvinne i vann med haier

Frykt maskert som latskap er et tegn på fare

Frykt maskert som latskap, kan varsle oss om mulig fare. Det minner oss om noe vi ikke ønsker å møte. Noe vi hadde ikke tenkt på mye før situasjonen var i ferd med å bli en realitet.

Så når tiden er inne, går en alarm av i hodet vårt. Hva er den beste ressursen vi har, til å ikke møte noe som skremmer oss og som vil at vi skal gå ut av vår komfortsone? I et ord, latskap.

Latskap kan være en stor felle når du prøver å skjule en stor frykt. Å si ting som «Jeg føler virkelig ikke for å gjøre det», «Jeg må lære å si nei» eller «Jeg burde være mer selvsikker», kan være deg, som virkelig skjuler deg for noe som skremmer deg, frykten maskert som latskap.

Latskap blir en livredder. Det er en defensiv reaksjon for å gjemme oss fra de tingene vi er redde for. Men vi bør ikke falle i fellen av å tro at vi faktisk burde være mer selvsikker med vennene våre og si «nei.» I stedet er det bare noe vi ikke har lyst til å takle. Det er en frykt dypt inne i oss som ved hjelp av latskap som en unnskyldning holder oss trygge hjemme.

Ta av masken av frykt

Frykt har mange kostymer, og noen av dem er veldig subtile. Men hvis vi lærer å identifisere og kontrollere våre følelser, så vil vi kunne ta av forkledningene. La oss se hva vi kan gjøre med det.

Gutt i skogen

Tenk deg at du har hatt mislykkede forhold som har avsluttet virkelig dårlig, slik at du nesten har blitt traumatisert. Du er nå alene, prøver å takle ensomheten din. Dine venner vil fortsatt møte deg, men de vil også ta med seg sine partnere. Når tiden kommer til å gå ut med dem, slår latskap og sløvhet til. Disse to fiendene oppfordrer oss til å bli hjemme.

I denne situasjonen kan du tro at du ikke virkelig vil møte vennene dine. Det er imidlertid ikke sikkert at et er tilfelle. For eksempel kan det gjøre vondt for deg å se vennene dine lykkelige med sine partnere, mens du ikke har noen andre enn dine tap og feil.

Isolasjon for å unngå lidelse

Selv om du virkelig liker dine venners selskap, har du blitt offer for frykten din. Det er frukten av erfaringer som du ennå ikke har lært av. Hva denne frykten forteller deg er at du bare vil gjøre de samme feilene igjen og igjen. Så dermed isolerer du deg selv, slik at du ikke trenger å føle den ubehagelige følelsen igjen.

Frykt maskert som latskap

Frykt maskert som latskap er ment som en beskyttelse. Men den samme beskyttelsen hindrer deg fra å vokse og utvikle deg. Hva skal du gjøre da? Til å begynne med, må du jobbe med å forstå dine emosjoner. Det er lettere å håndtere frykt når du vet hvor den kommer fra. Vær villig til å be om hjelp.

Du må bli kvitt frykten. Hvis du lar den fortsette å få det som den vil, vil den alltid begrense ditt liv, av den enkle grunn at den er helt uforenlig med velvære og lykke.

FRA NETTET