Fem råd som hjelper deg med å bekjempe akademisk stress

juli 23, 2019
Selv om disse tingene kan virke vanskelige i begynnelsen, vil du med øvelse se at det å bekjempe akademisk stress er enklere enn du hadde forestilt deg.

Når eksamener er like rundt hjørnet, ønsker alle studentene å få karakterene sine til å bevise det harde arbeidet de har lagt ned. Deres personlige utfordring er å bestå alle eksamenene med gode karakterer. Siden elevene pleier å stresse på grunn av dette, bør både foreldre og barn være oppmerksomme på en rekke nøkler som kan hjelpe dem med å bekjempe akademisk stress.

I dag er stress et problem som kan bli kronisk hvis det ikke håndteres i tide. Det første skrittet for å redusere stressnivået, er å forstå årsakene som fører til det.

Planlegg tiden din for å bekjempe akademisk stress

Manglende planlegging fører til akademisk stress. Å ikke planlegge fremover kan få oss til å tro at vi har kastet bort tiden vår. Organiser hver dag i uken med ansvar som å gjennomgå bestemte emner og studere. Dette hjelper ikke bare med å internalisere informasjon, men det bidrar også til å redusere rastløshet, nervøsitet og gjør det lettere å bekjempe akademisk stress.

Du kan begynne med å lage en ukentlig plan. Å være realistisk og vurdere tiden du har er viktig, slik at du kan sette riktige prioriteringer. Ikke glem å ta hensyn til andre aspekter som kan være gunstige for deg, som distraksjoner og hvile.

Under eksamener har vi en tendens til å sove mindre slik at vi kan studere mer. Søvn og studering går imidlertid hånd i hånd, og er like viktige. Søvn hjelper hjernen med å behandle det den lærte i løpet av dagen.

Fem nøkler som hjelper med å håndtere akademisk stress

Unngå distraksjoner

Å tilbringe lange timer med fokus på å lære forskjellige fag er ikke en lett oppgave. Derfor må vi unngå distraksjoner. Ikke nøl med å fjerne alt som kan prøve å få oppmerksomheten din og distrahere deg fra det du gjør.

Først av alt, velg et passende sted å studere på. Du bør føle deg komfortabel på dette stedet og ha alt du trenger for hånden, for eksempel notater, datamaskin, bøker og penner, blant annet. Der må du skape et hyggelig, tiltalende og distraheringsfritt klima for deg selv.

Unngå støyende steder, putt telefonen på stillemodus og unngå de varslene som prøver å få oppmerksomheten din. Fokuser på ditt eget ansvar. Husk at du allerede har etablert en tid for distraksjoner – en tid du vil nyte mer når du er ferdig med alt.

Ta pauser

Det er viktig å dele opp studietiden din. Du trenger ikke å studere i flere timer uten å hvile. Å ta en pause er nødvendig slik at du kan tømme tankene dine for en liten stund. Dra nytte av denne tiden for å hvile øynene og strekke musklene som pleier å spenne seg når du sitter. Å bekjempe akademisk stress blir mer sannsynlig når du tillater deg selv pauser til å slappe av.

Du kan ta disse pausene i henhold til studieperioder som du oppretter. For eksempel noen få minutter etter at du har fullført et emne som krevde intens konsentrasjon. Under disse rekreasjonsøyeblikkene anbefales det å gjøre en aktivitet som har en begynnelse og en slutt. Dette betyr at det bør være en kort fysisk aktivitet som å henge opp klær eller organisere rommet ditt.

Fysisk aktivitet

Trening

Den mentale innsatsen vi må ha mens vi studerer, kan få oss til å føle oss veldig slitne og stresset. Å bekjempe akademisk stress er viktig fordi akkumulert utmattelse kan ha negative effekter. I denne forbindelse kan trening hjelpe deg med å bryte rutinen og distrahere deg fra studiene. I tillegg frigjør det endorfiner, bidrar til å stimulere hukommelsen og får oss til å føle oss bedre generelt.

Derfor, hvis du vanligvis utøver en sport, må du ikke stoppe under eksamener fordi det er da du trenger å trene mest. Prøv å gå eller jogge i en park eller i skogen fordi det å være i kontakt med naturen vil hjelpe deg med å slappe av og koble fra.

Avslapningsteknikker for å bekjempe akademisk stress

Du kan ty til avslapningsteknikker for å bekjempe akademisk stress. I dag er mindfulness-teknikker ganske populære siden de tillater oss å være mer oppmerksomme på de tingene vi gjør og på å kjenne oss selv på et dypere nivå. De fremmer vårt velvære, forbedrer vår selvtillit og reduserer blodtrykket og muskelspenning. Her er noen eksempler:

  • Lytt til musikk: Det vil forbedre humøret ditt, stimulere hjernen din og hjelpe deg med å koble fra.
  • Dyp eller diafragmatisk pustLegg deg ned, legg en hånd på magen og fokuser på pustingen din.
  • Guidede tanker: Utfør diafragmatisk pusting og lukk øynene dine og fokuser tankene dine på en imaginær scene som gir en følelse av fred, ro og stillhet.

Selv om disse tingene kan virke vanskelige i begynnelsen, vil du med øvelse se at det å bekjempe akademisk stress er enklere enn du hadde forestilt deg. Tidligere snarere enn senere begynner du å gjøre disse tingene automatisk og enkelt. Ikke bare vil disse nøklene hjelpe deg under eksamener, men de er også gjeldende for andre områder.