Domineres du av impulsene dine?

august 20, 2019
Å ta kontroll over impulsene dine er ingen enkel oppgave. Det er som å temme et vilt dyr som lever i den dypeste delen av deg. I denne artikkelen skal vi snakke om hvordan du kan ta kontroll over impulsene dine før de tar kontroll over deg.

Impulser stammer fra den irrasjonelle, primitive siden din. Det er som å prøve å temme et vilt beist. Det kan virke føyelig det meste av tiden, men i visse situasjoner vil det handle av natur. I disse tilfellene, spiller det ingen rolle om det beistet gjør er fordelaktig eller ikke. Kort sagt, setter impulser selvkontrollen din på prøve. Domineres du av impulsene dine? Fortsett å lese for å finne en forklaring på dem og få noen strategier for å lære å kontrollere dem.

Dominante impulser er hovedårsaken til mange psykologiske problemer. Avhengighet er åpenbare eksempler, men ukontrollerte impulser er også karakteristiske for lidelser som bulimi og borderline personlighetsforstyrrelse.

Det er vanlig å være litt impulsiv. Problemet er når impulsiviteten tar over og du mister veien i livet. Impulsene dine tvinger deg til å handle på en måte som ikke sammenfaller med dine verdier, mål og tro.

Problemer med å kontrollere impulser kan forårsake følelsesmessig spenning som det er vanskelig å bli kvitt. Det er bare når du nedsenker deg i impulsen at du kan oppleve lindring fra denne spenningen. Den lindringen du føler styrker impulsen og gjør den enda vanskeligere å kontrollere. Den er også flyktig, og så snart den faller av, etterlates du med dypere og nedslående følelse: skyld og anger.

Med tiden, vil du glemme de forferdige følelsene og gjøre samme feil igjen. Dette ønsket for øyeblikkelig tilfredshet leder etterhvert til at du føler at du ikke er i stand til å motstå impulsene dine. Du føler seg kraftløs mot dem. Dette kan bli en ond sirkel som det er vanskelig å komme seg ut av.

Trist mann ved vinudet

Hvor kommer impulser fra?

Forskere vet ikke akkurat hvor impulser kommer fra, men det å se på folk tilfelle for tilfelle, gir noe informasjon om hvilket scenario som er mest sannsynlig.

Genetikk spiller en betydelig rolle i å bestemme din impuls. Hvis foreldrene dine er impulsive, nevrotiske eller emosjonelle, er det en mye større sannsynlighet for at du arver dette trekket.

Du kan også lære å være impulsiv gjennom imitasjon. Hvis du så foreldrene dine håndtere problemer på en impulsiv og utålmodig måte, vil du gjøre det samme. Den gode nyheten er at du kan lære å endre disse mønstrene.

Studier viser også at en serotoninmangel i hjernen kan predisponere folk til å være impulsive. Som en konsekvens, mener forskere at selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI) kan være effektive for folk med disse lidelsene.

Du må imidlertid ha i bakhodet at effektiviteten til disse medikamentene er begrenset. SSRI-er kan hjelpe til å begynne med, men du vil ikke lære alternativ, funksjonell atferd. Andre problemer du kan utvikle er en toleranse mot medisinene, samt noen bivirkninger.

Det virker som om visse emosjonelle sår fra barndommen også delvis kan være ansvarlig for den impulsive atferden din som voksen. Når forskere ser inn i fortiden til folk som er patologisk impulsive, finner de visse tomrom i oppveksten, som en fraværende forelder eller mangel på hengivenhet eller følelsesmessig regulering. Folk ønsker å fylle disse «tomrommene» så raskt og intenst som mulig.

Det er nettopp i det øyeblikket at det er lett å falle i klørne på følelsesmessig avhengighet, alkohol, gambling, tvangsmessig shopping eller annet, at du begynner å tvile på din egenverdi.

Hvordan kan du håndtere impulsene dine?

Å lære å kontrollere impulsene som dominerer deg er ikke en enkel oppgave. Som vi nevnte tidligere, er impulser som ville dyr, og vi vet alle at det ikke er en enkel sak å temme et vilt dyr. Det krever tålmodighet, vilje og utholdenhet.

Med det sagt, er det urealistisk å tro at du kan kontrollere impulsene dine fullstendig. I stedet bør du feire de små seierne på veien.

Det er på tide å tenke

Det første skrittet å ta for å frigjøre deg fra impulsene dine, er å distansere deg selv fra enhver situasjon som gjør at de oppstår. Når du tar et skritt tilbake, selv bare for et øyeblikk, bremser du ned impulsiviteten din.

Impulser varer ikke så lenge, selv om de kan være intense. Dette er noe som kan være til din fordel hvis du er oppmerksom på det. Jo lenger du kan motstå å handle på en impuls, jo større sjans er det for at du vil løse problemet på riktig måte.

Merk impulsene dine

Det er viktig at du setter et merke på impulsen og gjenkjenner akkurat hva den er. Si til deg selv: «Det er bare enda en impuls, jeg er ikke nødt til å gjøre det den vil at jeg skal gjøre». Det viktige er å skille den fra hvem du er. Se impulsen som en fiende som angriper deg i stedet for noe som er en del av deg.

Fokuser de fem sansene dine på noe annet

Mens du venter på at det intense følelsesmessige øyeblikket skal avta, prøv å gjøre andre aktiviteter for å distrahere tankene dine. Du kan for eksempel dra å kjøpe noe som ikke er relatert til impulsene dine.

Dette vil tvinge deg til å fokusere på det du skal kjøpe, hva du skal si til personen bak kassa, hvor mye penger du trenger, osv. Disse er enkle ting som hjelper deg med å konsentrere deg og få tiden til å gå. Du må imidlertid sørge for at du ikke bare bytter ut en impuls med en annen. Å dra fra en situasjon med høy konflikt for å for eksempel dra og røyke eller drikke, er ikke sunt.

Tenk på målene dine og konsekvensene

Hvis jeg følger denne impulsen, hva kommer til å skje? Kommer jeg til å føle meg bedre? Hvor lenge vil denne lindringen vare? Kommer jeg til å være en av dem som er ute av stand til å kontrollere seg selv? Passer dette sammen med min tro og mine verdier? Hvis du er klar på hva målene og verdiene i livet ditt er, men du oppdager at du gjør noe du ikke bør gjøre, skaper du en kognitiv dissonans.

Denne dissonansen er en ukomfortabel mental tilstand, en slags «Jeg vil, men jeg bør ikke» som du bør prøve å unngå. Prøv å sørge for at alt du gjør gir mening for hvem du er og målene du har satt deg.

Løs problemet (hvis det finnes et)

Hvis problemet har en løsning, er det ikke en dårlig idé å utforske alternativene du kan ta i bruk for å løse det. For å gjøre det, kan du være nødt til å bruke noen problemløsningsteknikker. Hvis problemet kommer fra tankene dine og ikke har en løsning, merk det som sådan i tankene dine og prøv å ignorere det.

Domineres du av impulsene dine?

Tolerer ubehag for å kontrollere impulsene dine

Å kontrollere impulsene dine involverer utvilsomt å ta hånd om en viss mengde spenning som er ubehagelig til å begynne med. Dette ubehaget er ofte årsaken til at folk lar impulsene sine kontrollere dem.

Det viktige er å kontrollere impulsene dine, selv om det gjør vondt og forårsaker angst. Angst, eller emosjonell nød, er bare følelser forårsaket av kjemiske reaksjoner i hjernen. De vil imidlertid ikke ta livet av deg eller utløse katastrofer. Når du lærer å tolerere dem, vil du se hvor raskt de mister intensiteten sin.

Når impulsene dine dominerer deg, er det enkelt å falle ned i fellen deres. Å være oppmerksom på hvordan det hele fungerer, er imidlertid et stort skritt mot å kontrollere følelsene dine. Så snart du vet hva som skjer og hva du bør gjøre, vil det vanskeligste være å holde på denne kontrollen. Med mye tålmodighet og aksept, vil du være i stand til å ta kontrollen over livet ditt og ikke lenger bli dominert av impulsene dine.

  • Chico, E. (2000). Relación entre la impulsividad funcional y disfuncional y los rasgos de personalidad de Eysenck. Anuario de Psicología, 31(1), 79-87.
  • Clark, L., Iversen, S. D., & Goodwin, G. M. (2001). A neuropsychological investigation of prefrontal cortex involvement in acute mania. American Journal of Psychiatry; 158, 1605–1611.