De forskjellige effektene av et adrenalinkick

19 august, 2020
Les videre for å finne ut hvordan et adrenalinkick kan veilede deg i farlige situasjoner!

Et adrenalinkick oppstår når binyrene produserer mye adrenalin. Dette rushet kan manifestere seg på grunn av stress eller angst.

Adrenalin er adrenerge aminer. Disse stoffene stimulerer det sympatiske nervesystemet (SNS). Adrenalin er spesifikt en katekolamin. Binyrene produserer adrenalin, og når det frigjøres kan det påvirke kroppen din.

Denne frigjøringen er ikke frivillig. Visse stimuli eller spesifikke omstendigheter kan utløse et adrenalinkick, som kan ha ganske intense effekter. Disse effektene kan være ubehagelige og kan føles som et panikkanfall.

Formel over adrenalin.

Effekten av et adrenalinkick på kroppen din

Adrenalin er bare ett element i en lang metabolsk kjede av nevrotransmittere. Nevrotransmittere er kroppens budbringere. De er lagret i nevronene og overfører stimuli. Adrenalin kan fungere som en nevrotransmitter, men det er fremdeles ikke helt kjent hvordan adrenalin frigjøres i nervesystemet.

Dette er de vanligste effektene av adrenalin:

  • Det får hjertet til å slå raskere, en tilstand også kjent som takykardi.
  • Det utvider blodårene dine. Du ser først blek ut og deretter blir huden rød.
  • Først stopper pusten. Deretter begynner du å puste raskere.
  • Det utvider pupillene dine.
  • Det endrer stoffskiftet. Gjennom karbohydrater og fett øker det blodsukkernivået, noe som kan føre til mer energi.
  • Adrenalin bremser fordøyelsen fordi det bremser fordøyelseskanalens vegger.

Et plutselig adrenalinkick kan føre til angst, irritabilitet, uro og stress. Effektene det har på sentralnervesystemet ser ut til å være sekundære for de kardiovaskulære effektene, fordi adrenalin ikke når hjernen.

Et adrenalinkick fra redsel.

Et adrenalinkick er ikke tilfeldig

Et adrenalinkick kan oppstå brått når du er redd. Hvis du er under stress kan det ha en kontinuerlig effekt. I begge tilfeller vekkes det sympatiske nervesystemet og setter hele systemet ditt under “kjemp-eller-flykt” -respons.

Ved siden av adrenalin frigjør binyrene kortikosteroider og andre katekolaminer, for eksempel noradrenalin. Alt dette aktiverer forsvarssystemene dine. Det hjelper deg med å bli klar i tilfelle noe skulle skje.

Et adrenalinkick kan øke blodtrykket ditt, redusere fordøyelsesaktiviteten og øke produksjonen av svette. Til å begynne med er dette veldig nyttig fordi det hjelper deg med å kontrollere kroppsbevegelsene dine. For mye adrenalin kan imidlertid endre koordinasjonen din.

Et adrenalinkick er assosiert med virkelige eller imaginære trusler. Det kan oppstå fordi noe skremte deg, noen som plutselig snek seg inn på deg, eller kanskje fordi læreren bare ba deg snakke til klassen!

Yoga og meditasjon.

Adrenalinrushet er ikke farlig

Et adrenalinkick er ikke en dårlig ting, men det kan være skremmende. Hvis du imidlertid er i et stressende miljø kan det ha noen dårlige bivirkninger. Det kan svekke systemene dine og etterlate deg i en tilstand av kronisk tretthet.

Hvis du er utsatt for et adrenalinrush kan du prøve å bruke meditasjonsteknikker eller endre livsstilen din, slik at du kan redusere frekvensen og intensiteten. Noen fysiologiske deaktiveringsteknikker som diafragmatisk pust eller progressiv muskelavslapping kan også hjelpe deg.

Schmidt, K. T., & Weinshenker, D. (2014). Adrenaline Rush: The Role of Adrenergic Receptors in Stimulant-Induced Behaviors. Molecular Pharmacology. https://doi.org/10.1124/mol.113.090118