Åtte nøkler til å håndtere avsky og slippe taket

september 27, 2019
Å holde på vrede kan være dårlig for din psykiske helse. Oppdag effektive og praktiske måter å si farvel til avsky og fortsette med livet ditt på i denne artikkelen!

Merriam-Webster-ordboken definerer avsky som «en følelse av indignert misnøye eller vedvarende dårlig vilje mot noe som anses som en feil, fornærmelse eller skade». Det er en negativ følelse som du føler når noen skader deg med vilje eller ikke forsøkte å unngå å gjøre det. Avsky er også det som motiverer hevn. Hovedårsaken til at det er å håndtere avsky er så viktig, er ikke bare å unngå å skade andre mennesker, men også å ta vare på din egen psykiske helse.

Enn så fristende som det virker noen ganger, er det å dvele ved smertefulle opplevelser dårlig for ditt velvære. Til syvende og sist, er det du virkelig gjør å forgifte deg selv. Det er enkelt å rettferdiggjøre å gjøre det ved å si at du bare lufter og uttrykker dine følelser for å få deg til å føle deg bedre.

Åtte nøkler for å håndtere avsky

Det er nyttig å ha noen verktøy for å håndtere din avsky. Her har vi samlet noen råd om hvordan man skal håndtere slike situasjoner. Hvis du følger disse retningslinjene, kan du identifisere årsaken til problemet og analysere det på en måte som ikke gjør det verre. Derfor kan du unngå å bli revet med av følelsene som truer med å kontrollere din oppførsel.

En fyr med øynene lukket prøver å håndtere avsky

Ta avsky med roten

Hvis du vil håndtere avsky er det beste å analysere grunnårsaken på den mest objektive måten. Prøv å finne en velbegrunnet forklaring som motvirker dine negative følelser. For eksempel bør du akseptere at en personlig eller profesjonell situasjon ikke alltid vil tilpasse seg dine behov eller ønsker.

Ikke mat negative tanker

Å snu og vende på et problem om og om igjen i hodet ditt, vil ikke gjøre deg noe bra. Du vil bare ende opp med å bli sur på deg selv, noe som gjør det vanskelig å håndtere avsky. I stedet, prøv å glemme problemet. Godta at du ikke kan endre hva som skjedde og begynn å jobbe med å lete etter løsninger.

Sett pris på tilgivelse for å håndtere avsky

Dette kan være en av de mest kompliserte rådene. Det er fordi det å tilgi en annen person ikke vanligvis er en enkel oppgave. Dermed er et godt alternativ å prøve å huske hendelsene eller omstendighetene som motiverer deg til å tilgi. Å holde disse i tankene krever mer innsats fordi følelsene som gjør tilgivelse vanskelig er vanligvis allerede i tankene dine.

Det er en enkel aktivitet som kan hjelpe deg med å gjøre dette. Lag to kolonner på et stykke papir, og skriv ned de positive og negative aspektene av forholdet ditt med den aktuelle personen i hver av dem. Du kan til og med gi en numerisk verdi til hver enkelt. På den måten håndterer du den avskyen du føler på en mer objektiv måte. Det vil hjelpe deg å få perspektiv på situasjonen og evaluere det gode sammen med det dårlige.

Trekk konklusjoner for å håndtere avsky

Dette trinnet er en god oppfølging av det forrige. Når du har analysert de positive og negative aspektene av forholdet til personen som har skadet deg, kan du trekke konklusjoner om verdien av forholdet. På den måten vil du vite om du vil gå utover tilgivelse og prøve å redde forholdet eller ikke.

Luft dine følelser

Når du håndterer din avsky, er det viktig å ikke holde problemet for deg selv. Snakk om det med noen som kan hjelpe deg med å se ting fra en annen vinkel. De kan gi deg ideer eller innsikt som du ikke hadde før.

Ikke handle uten å tenke

Å la deg bli båret med av dine følelser er motsetningen til å håndtere din avsky. Så vanskelig som det kan virke, er det beste å ta et skritt tilbake og ikke prøve å ha en diskusjon i heten av øyeblikket. Vent til du har roet deg ned og kan se ting rasjonelt.

En kvinne som sitter på en sofa

Selektivt minne

Hjernen din har en overlevelsesmekanisme som hjelper deg å glemme ting som forårsaker smerte. Dette er ikke en idiotsikker løsning, men det kan hjelpe deg med å håndtere din avsky på en sunnere måte.

Hvis noen sårer deg på en eller annen måte, ikke gå gjennom livet og vent på at det skjer igjen. Prøv i stedet å overbevise deg selv om at det var en isolert hendelse. Når det er sagt, er det viktig å vite hvordan man gjenkjenner folks karakter. Du kan prøve å være oppmerksom på noen som kan skade deg igjen i fremtiden. Bare ikke bli besatt av den ideen.

Distanser deg selv for å håndtere avsky

Til slutt, hvis du har å gjøre med en situasjon som forårsaker konstant stress, er det noen ganger det beste å distansere deg selv. Dette kan være et godt råd for et brudd, så du kan unngå situasjoner som åpner gamle sår. Til slutt vil tid og rom hjelpe deg med å se tingene tydeligere og legge avskyen bak deg.

Menahem, S., & Love, M. (2013). Forgiveness in psychotherapy: The key to healing. Journal of Clinical Psychology. https://doi.org/10.1002/jclp.22018