Angst som en alliert, ikke en fiende

22 august, 2020
De fleste anser angst som sin verste fiende, den følelsen de bør flykte fra. Imidlertid bør du lære å vurdere angst som en alliert. Følelsen av angst vil bli mye bedre hvis du slutter fred med den.

Mange mennesker undertrykker og benekter sin angst for å unngå å oppleve den. Dette er fordi ubehaget er så flaut for dem og at de ikke en gang tenker to ganger før de reagerer. I stedet bør de kanskje legge all sin innsats for å bekjempe den. Noe de fleste ikke gjør. Dermed forsvinner den ikke og intensiteten avtar heller ikke. Av den grunn anbefaler eksperter å vurdere angst som en alliert, snarere enn en fiende.

De fleste synes det er vanskelig å tenke på angst som en alliert fordi de ikke er klar over fordelene det kan gi i livet. Også fordi de er redd for forandringer.

“Stol på deg selv. Du har overlevd mye, og du vil overleve det som kommer.”

– Robert Tew –

Fortsett å lese for å finne ut mer om dette interessante emnet.

Kvinne med hodepine.

Angst er velkjent, men ofte misforstått

Begrepet “angst” har blitt ganske populært på relativt kort tid. Dette er et flyktig samfunn fullt av stress, rutiner, forpliktelser og svært rutinemessige vaner som ikke setter deg i kontakt med deg selv.

Du bruker mesteparten av tiden din knyttet til omverdenen. Et skiftende eksteriør, fullt av uforutsette hendelser og usikkerhet, ofte utenfor din kontroll. Denne måten å “løpe” verden rundt på gjør det vanskelig å stoppe og spørre deg selv hva du trenger.

Du blir stående på autopilot uten å stille spørsmål ved noe. I stedet er tankene dine fylt med klager og negative tanker. Du kan til og med tenke at dette ikke er det livet du valgte.

Men ved å unngå og møte denne frykten for usikkerhet, ender du med å slå det til ro i en komfortsone som verken er komfortabel eller sunn fordi du allerede er kjent med den.

Dermed fører den berømte “bedre djevelen du kjenner enn djevelen du ikke kjenner” deg til konformitet og derfor til angst. Dette er fordi du verken gjør eller lever etter dine standarder og er inkonsekvent med deg selv. Dermed er det du tenker, føler og gjør på feil kjøl.

Tro det eller ei, det er noe du kan gjøre med dette. Du har makten til å gjøre endringer, selv om det er skummelt.

Angst som en alliert: Like mislikt som Maleficent

Angst som en alliert.

Angst har et dårlig rykte. Og det er normalt fordi det gir ubehagelige symptomer som takykardi, munntørrhet, trykk i brystet, hodepine, magesmerter og pustevansker, blant andre symptomer.

Som med andre følelser, jo mer du kjemper og anser det som en fiende, jo mer vil angsten henge i hverdagen din. Av den grunn anbefaler eksperter at du prøver å endre forutinntatte forestillinger om det, så vel som betydningen. Prøv å forstå det og anse det som en alliert, som en del av teamet ditt.

Selv om det kan virke umulig med det første, vil du definitivt kunne akseptere angst som en alliert. For å gjøre det, må du sakte endre begrepet om hva angst er.

Hvordan begynne å vurdere angst som en alliert

Tenk på angst som en følelse som advarer deg om at noe er følelsesmessig galt (og at du kan stoppe det og rette det opp). Med andre ord, anse angst som en alarm, et sett med fysiske symptomer som advarer deg og minner deg på at du ikke gjør det du burde gjøre. At det du gjør kanskje er til skade for deg fordi du ikke lytter til deg selv eller heller ikke virkelig lytter oppmerksomt til dine behov. I stedet skader du deg selv.

Du må forstå angst som en advarsel om at du ignorerer deg selv og at du legger for mye vekt på alt annet.

Når du slutter å bekjempe angsten og begynner å lytte til budskapet, vil det slutte å være smertefullt. Det er ikke lenger en heks som er der for å forbanne deg, men den som står ved din side som en påminnelse om at du må ta bedre vare på deg selv.

Her er et eksempel. Hvis du jobber for mange timer og ikke tillater deg å tilbringe kvalitetstid med familie, venner eller til og med ditt eget selskap, kan du kanskje ikke stoppe deg selv. Dette er fordi du setter veldig høye krav til deg selv og føler deg skyldig over at du ikke er “produktiv”.

Kroppen din kommer til å sende deg ubehagelige fysiske signaler for å prøve å stoppe deg når du trenger å sette på bremsene. I dette tilfellet er budskapet at du må lytte til behovene dine og ta vare på deg selv. At du trenger å hvile og ha “meg-tid” for å lade batteriene.

De siste tankene om angst som en alliert

Det er skummelt å stoppe, ikke sant? Du unngår å gjøre det fordi du vet at hvis du kobler deg til deg selv, vil du kunne se at det kanskje er noe du ikke liker i livet ditt, og du må forandre det. Disse beslutningene er ofte vanskelige å ta, siden de innebærer endringer og usikkerhet. Dermed kan det hende du synes det er bedre å ikke se det, for hvis du ikke ser det, eksisterer det ikke.

Maleficent og Aurora.

Hva hvis angsten ikke hadde advart deg? Vel, du ville fortsette å gjøre ting for å unngå å analysere deg selv, og de fysiske og emosjonelle konsekvensene ville være viktigere enn angst. Du ville ikke stoppe opp og skade deg selv enda mer.

Lytt til angsten din for å være realistisk og slutte å lure deg selv. Tenk på det som en alliert. Tillat deg selv å ønske det velkommen og sett pris på fordelene det kan gi. Bare da er du fri.