7 nøkler til sunn aldring – en personlig opplevelse

· februar 20, 2019
Aldring er en personlig opplevelse som påvirkes av eksterne og interne faktorer. Disse faktorene forutsetter vår livsstil og bestemmer hvor grasiøst vi blir eldre.

Statistikk viser at flere mennesker nå til dags fyller 100 år eller mer. Dette betyr at det er viktig å stille oss selv følgende spørsmål: Hva kan vi gjøre for å unngå helseproblemer etter hvert som vi blir eldre? Kort sagt, hva er nøklene til sunn aldring?

Det er forskjellige faktorer som bidrar til å svare på dette spørsmålet: våre gener, vaner og sosiale miljøer.

7 nøkler til sunn aldring

I dag lever vi mye lengre enn våre forfedre gjorde. Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) øker vår forventede levetid. Dette skyldes våre personlige vaner, levekår og medisinske og farmakologiske fremskritt.

Sunn aldring

Betydningen av genetikk

Å ha gode gener er en avgjørende faktor når det gjelder sykdomsresistens. En familiehistorie med sykdom spiller en stor rolle. Hvis familien din ikke har noen historie om arvelige sykdommer og dine forfedre levde lange og sunne liv, vil genetikk trolig være på din side.

En god genetisk historie øker muligheten for et lengre liv, bedre beinstruktur, mykere hud og enda større kontroll over våre følelser. Denne følelsesmessige kontrollen kan påvirke vår atferd på en positiv måte.

Ikke alle aldres i samme hastighet

Biologisk alder faller ikke alltid sammen med kronologisk alder. For eksempel, hvis du skulle gå til en gjenforening for tidligere elever ved en høyskole, vil noen mennesker, selv om de er på samme alder, se mye eldre eller yngre ut enn andre. Tid er noen ganger mer snill mot noen enn andre.

Aldring er en personlig opplevelse som påvirkes av eksterne og interne faktorer. Disse faktorene forutsetter vår livsstil og bestemmer hvor grasiøst vi blir eldre. Resultatet av disse faktorene er ofte merkbart i vårt fysiske utseende, så vel som vår følelsesmessige tilstand.

Sunn ernæring og andre ernæringsmessige behov

Et sunt og balansert kosthold er viktig gjennom hele livet, men spesielt når vi blir eldre. Med mindre en lege forbyr mat, anbefales det å spise en rekke matvarer, for eksempel rikelig med frisk frukt og grønnsaker, karbohydrater (frokostblandinger, brød, pasta eller ris), meieriprodukter og fisk. Det er en god ide å unngå fett, søtsaker og masseproduserte matvarer.

Sunn aldring

Trening: Kom deg opp og rør deg!

Det er aldri for sent å begynne å trene. Trening er viktig for å unngå en stillesittende livsstil. De tre søylene i fysisk helse er styrke, fleksibilitet og balanse. Ved å jobbe med dem øker vi sjansene for sunn aldring.

Å gå, danse eller trene en bestemt sport hjelper oss med å opprettholde en passende kroppsvekt. Det reduserer også risikoen for sykdommer som diabetes eller hypertensjon. I tillegg styrker det selvtillit og øker følelsen av personlig velvære.

Hygiene og fysisk utseende

Tilstrekkelig personlig hygiene er avgjørende for sunn aldring. Riktige hygienevaner og hydrering er svært viktig. Daglig dusjing, børsting av håret, pussing av tennene og utseendet på klærne våre påvirker vårt selvbilde og hvordan andre ser oss.

Å ta vare på deg selv og ditt fysiske utseende er viktig. Det øker selvtillit og forsterker ideen om at du skal ta vare på kroppen din på alle måter. Ikke glem at ditt utseende er det første du viser ved deg selv til andre!

Sosialt liv: Kom deg ut av huset!

Pensjon, barn som flytter ut eller venner og familiemedlemmer som dør kan føre til mye ensomhet hos eldre mennesker. Derfor er det viktig å unngå sosial isolasjon når vi blir eldre.

Å holde seg aktiv, registrere seg for workshops eller kurs, bli med i grupper eller å gå på møter bidrar til å skape en følelse av sammenheng og trivsel. Det forbedrer også selvtilliten og sjansene for sunn aldring.

Sunn aldring

Mentale aktiviteter

Tallspill, kryssord og hukommelsestester er enkle måter å trene hjernen på. Denne typen aktiviteter eller lignende kan hjelpe hjernene våre med å holde seg skarpe ettersom vi blir eldre. Å bli eldre betyr ikke at vi må slutte å lære. Å engasjere seg i intellektuelle aktiviteter kan holde tankene våre sterke til vi når en svært gammel alder.

Det er viktig å trene hjernen som om den var en muskel. Å holde våre kognitive evner i god form er en viktig faktor for sunn aldring.

«Alderdom er som å klatre et fjell. Du klatrer fra hylle til hylle. Jo høyere du kommer, jo mer sliten og andpusten blir du, men dine synspunkter blir mer omfattende.»

-Ingmar Bergman-