5 teknikker for visualiseringsmeditasjon

mars 4, 2019
Ved hjelp av visualiseringsmeditasjon kan vi bekjempe angst og finne en indre ro.

Å la tankene ta en pause har utallige fordeler, både for vår fysiske og psykiske helse. Det gjør at vi kan gjenvinne vår indre balanse ved å lytte til oss selv og finne harmoni mellom kropp og sjel. Hva om vi kunne høste disse fordelene gjennom vår fantasi? Dette er nettopp hva visualiseringsmeditasjon er. Det er en kreativ måte å gjøre mentale øvelser og øke vårt velvære på.

Å forestille seg er å skape, å gå inn i en verden vi aldri har vært før, og overgår grensene våre. Takket være fantasiens kraft kan vi utforme vår egen virkelighet. Det er derfor å bruke visualisering i meditasjonsøvelser er så gunstig. Faktisk er det brukt av alle typer fagfolk, fra idrettsutøvere til ulike typer kunstnere og viktige forretningsfolk.

«Balanse. Det ultimate målet.»

– Ricky Lankford –

Visualiseringsmeditasjon for å bekjempe angst

Visualisering er en teknikk som folk bruker for å redusere angst. Kort sagt, det er et verktøy folk bruker for å nå et nivå av fullstendig avslapning gjennom reduksjonen av fysisk opphisselse/stimuli som vi føler når vi er engstelige.

kvinne tenker med lukkede øyne

Følgende visualiseringsmeditasjon-teknikker tillater oss å bli rolige og føle den følelsen av fred vi mangler noen ganger. Dessuten hjelper de oss med en mer åpen holdning til nye utfordringer, muligheter, opplevelser og fremtidig glede.

Det første du må gjøre er å finne et behagelig sted der du føler deg rolig og kan finne fred i stillhet. Når du finner denne typen oase, begynn å puste dypt, inn gjennom nesen og ut sakte gjennom munnen din. Deretter gjør du en av følgende øvelser:

Farger

Sanseapparatet analyserer oppfatningene, atferdene og følelsene farger fremprovoserer. Dette betyr at å forestille oss at kroppen vår er full av lys, kan være en god måte å tiltrekke seg følelser på.

Denne øvelsen består av å puste dypt mens du forestiller deg at du er omgitt av et lys som skifter farge … Mens du gjør det, må du fokusere på de fysiske opplevelsene du opplever med hver farge. Hva får hver farge deg til å føle? Deretter forestiller du deg et grønt lys og at du er i full harmoni.

Muskelspenning

Vi kommer ofte hjem fra jobb og føler at hele kroppen vår gjør vondt. For å lindre smerten din, kan du bruke denne teknikken for visualiseringsmeditasjon. Den består av å sitte eller ligge på gulvet og fokusere på dine mest anspente muskler.

Forestill deg så at du har en knute som ikke lar deg bevege deg fritt, og du må løsne den med tankene dine. Hold oppmerksomheten på hver del av knuten mens du puster og visualiserer at den blir løsere. Fibrene vil løsne sakte til knuten blir helt knyttet opp.

Gjenta gjerne øvelsen på hver anspent muskel i kroppen din.

Aktiv hukommelse

Du har hatt en tøff dag. Mange ting har skjedd med deg. Denne øvelsen vil hjelpe deg til å føle fred. Lukk øynene, pust inn dypt, og gå tilbake til begynnelsen av dagen. Se for deg hvordan du sov, hva du hadde til frokost, hvordan du sa hei til familien din … Det handler om å gjenoppleve de tankene og følelsene som om du var i det øyeblikket igjen.

Når du gjenskaper hvert øyeblikk så levende som mulig, fokuser du oppmerksomheten på eventuelle smertefulle øyeblikk for å kunne hjelpe tankene dine til å gi slipp på dem. Deretter fokuserer du på nåtiden, på her og nå.

En kvinne med øynene lukket

Bobler

Denne teknikken for visualiseringsmeditasjon er en av de mest omfattende, da den kombinerer to sanser: syn og lyd. For å gjøre den, tenk at du er på et rolig, ensomt og mørkt sted. På det stedet er du omgitt av en følelse av fred. Etter en stund hører du et lite og behagelig popp.

Denne lyden var en liten boble som dukket opp rett ved siden av deg. Umiddelbart etter hører du en annen boble dukke opp til venstre. Deretter, en annen over hodet ditt. Litt etter litt begynner bobler å poppe rundt kroppen din, med samme intensitet og subtilitet. Dette vil få deg til å føle deg mer og mer avslappet hver gang …

Vendt mot det ukjente

Hva er utover det vi vet? Hvordan vil vår fremtid bli? Hvilke erfaringer har livet i vente for oss noen år fra nå? Å møte denne usikkerheten kan være lettere hvis du visualiserer deg selv i et mørkt lukket rom som ligger i en skog. Utenfor blåser vinden og det er sultne dyr som går rundt. Det neste trinnet er å lukke øynene og fokusere på følelsen du begynner å føle. Er det frykt? Angst? Hold på den i noen minutter, og gi så sakte slipp på den.

Nå, tenk deg en døråpning og du finner en vei ut av rommet. Du begynner å løpe mot den og plutselig befinner du deg i skogen, i samme situasjon som før. Hvilke følelser føler du? Etter at du har identifisert dem, kan du se en sti som åpnes foran deg. Du bestemmer deg for å følge denne stien og unnslippe, og du føler gradvis mindre spenning. Du er trygg, rolig og komfortabel. Det eneste du trenger å gjøre er å nyte denne følelsen og koble deg til den.

Du kan gjøre alle disse enkle visualiseringsmeditasjon-teknikkenene overalt hvor som helst. Du må bare kunne fokusere og utvikle dine kreative evner for å føle den lindringen du ofte trenger.