5 buddhistiske tips for å håndtere kaos

mars 28, 2019
Hverdagen er full av kaos. Følger du disse buddhistiske tipsene, vil du raskt finne harmonien.

Verden har aldri vært et virkelig fredelig sted. Hver tidsperiode i verdenshistorien har hatt sin andel med negative hendelser. I dagens samfunn virker det som om alt konstant er kaotisk. Her er derimot noen tips hentet fra buddhismen, som kan hjelpe deg med å håndtere kaos.

Et av hovedproblemene i dagens samfunn er at vi gjerne ikke engang har tid til å tenke. Noen vaner, som å sitte ned og tenke gjennom situasjonen, og meditasjon, er absolutt til hjelp, men vi har så mye å gjøre at vi rett og slett ikke har tid til dette.

«Fra rotet, finn enkelheten. Fra uenigheten, finn harmoni. Midt i vanskelighetene ligger muligheter.»

– Bruce Lee –

Noen ganger må vi sette av tid til å tenke, men det er ikke alltid man vet hvor man skal begynne. Buddhistiske tips kan være gode retningslinjer for å imøtekomme kaos. Her er fem av dem.

1. Identifiser det du elsker

Det kan virke som en overdrivelse, men sannheten er at mange ikke har tid til å tenke over hva de elsker. Å finne oss selv og åpne positive rom i livene våre er viktig for å være oppmerksomme på det som er viktigst for oss.

Kvinne ligger i gresset og tenker på hva hun elsker

Det er en god idé å lage en liste over alle aktiviteter vi virkelig elsker å drive med. Noen eksempler kan være å spise middag med din partner, leke med hunden, eller å gå tur i skogen. Listen vil nok bli lang. Mange ting vi elsker å gjøre blir glemt på grunn av travle hverdagsrutiner.

2. Hold deg i gang

I likhet med at man trenger tid til fredfull, stille tenking, må man også ha tid til handling. Og da mener vi ikke frenetiske hverdagslige aktiviteter, vi mener den dynamiske bevegelsen av kroppen, for kroppens beste.

Et buddhistisk tips for å hjelpe deg å håndtere kaos er å drive med en form for fysisk aktivitet. Sett av litt tid til å holde kroppen din ved god helse. En god del av ditt emosjonelle velvære avhenger av dette. En sunn kropp bidrar til et sunt sinn, og motsatt.

3. Mindre skravling og mer samtale

Et stort problem nå om dagen er at det er mye skravling, og få reelle samtaler. Mange av dine daglige samhandlinger med andre mennesker er fullstendig unødvendige. Det virker som om det er en uskreven regel om at vi konstant må være i kontakt med folk, uten å ha et bestemt formål.

Denne typen samhandlinger stjeler energien din, sliter deg ut, og gir deg ikke mye for strevet. Det er derfor du må skravle mindre med folk, og heller ha faktiske samtaler. Du må gi kommunikasjonen en verdi. Ord kan enten nære eller svekke sinnet, og derfor må vi være forsiktige med hvordan vi kommuniserer.

Et par har en reell samtale ved solnedgang for å håndtere kaos

4. Utforsk kreativiteten din for å håndtere kaos

Kreativitet er noe som oppfrisker oss, og lar oss se saker fra et annet perspektiv. Den bidrar til vår evne til å uttrykke oss, og vekker vår indre skaper. Kreativiteten genererer en veldig spesiell type glede, som bringer fram en rekke ulike sider ved oss.

Kunst, håndverk og spill er hovedveiene til å utforske vår kreative side. Vi burde dykke ned i disse områdene for å utforske, ikke for å konkurrere eller vise oss frem. Disse aktivitetene er bare ekte når vi virkelig nyter dem, og når de motiverer oss. De er en flukt fra vårt hverdagskaos.

5. Vær autentisk

Vi bruker ofte for mye tid og energi på å opprettholde fasader. Vi merker ikke engang at vi blir for avhengige av andre folks meninger. Dette er et kvelende fengsel. Om vi arbeider hardt for å fri oss fra de sosiale begrensningene som holder oss fra våre mål, vil vi føle oss mye bedre.

Du løfter en tung byrde av dine skuldre når du når et høyt nivå av personlig autentisitet. Du trenger aldri å forsøke å opprettholde et falskt bilde av deg selv. Viktigst av alt er at det å eksperimentere med å være deg selv gir deg fred i sinnet. Da kan du lettere og mer effektivt imøtekomme kaos.

Jente som mediterer for å håndtere kaos

Alle disse buddhistiske tipsene for å håndtere kaos, er en invitasjon til å virkelig ha kontakt med oss selv, omdirigere vårt perspektiv til mer oversanselige saker og etterlate de som er irrelevante. De er supre måter å øke vårt velvære på, og eksperimentere med indre harmoni.