10 energistjelende vaner

august 27, 2019
Det er fort gjort å klenge seg til holdninger som til syvende og sist skader velværet ditt. I denne artikkelen skal vi identifisere dem og gi deg noen strategier slik at du kan unngå dem eller begrense effektene deres.

Noen holdninger eller måter å tenke på sliter deg ut både fysisk og mentalt. Noen ganger tar du til deg visse energistjelende vaner selv uten å innse det, og du kaster bort energien din på bekymringer og negative tanker som får deg til å føle deg dårlig.

Tross alt, er mennesker energiske vesener. Energi er motoren som driver motivasjonen din og hjelper deg med å dra nytte av alle mulighetene du får i livet.

Energi er det som presser deg til å gjøre det du vil og være vellykket. Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO), er «energi grunnleggende for å tilfredsstille dine mest grunnleggende behov».

Føler du deg mentalt utmattet, umotivert og bekymret? Føler du at du ikke har nok energi til å gjøre det du må eller har lyst til å gjøre? Kanskje du har tatt til deg noen energistjelende vaner. Nedenfor kan du oppdage ti av dem.

Utmattet kvinne med energistjelende vaner

1. Energistjelende vaner: Å leve i fortiden

Å leve i fortiden betyr at du kontinuerlig gjenopplever ting som allerede har skjedd. Du lengter etter å gå tilbake i tid, til måten ting var på. Uheldigvis kan du ikke endre fortiden. Det er ikke mulig å endre det som allerede har skjedd.

På den annen side, er nåtiden og fremtiden i dine hender. Å sitte fast i fortiden i stedet for å fokusere på her og nå er mentalt utmattende. Ville det ikke være sunnere å bruke energien din på noe som du kan endre? Du har makten til å endre nåtiden. Bruk ressursene og energien din nå i stedet for å dvele ved fortiden.

«Hvis nåtiden prøver å dømme fortiden, vil den miste fremtiden.»

Winston Churchill

2. Skyldfølelse

I boken sin, How to Say No Without Feeling Guilty: And Say Yes to More Time, More Joy, and What Matters Most to You, argumenterer Patti Breitman for at skyldfølelsen krever mye energi. Som en konsekvens vil det å akseptere fortiden og å gi slipp på skyld du kan føle la deg leve i nåtiden og planlegge for fremtiden.

3. Energistjelende vaner: Å ikke være bestemt

Hvorfor er det så vanskelig å si nei? Altfor mange er vant til å gi, til å gjøre ting bare for å behage andre. De er redde for å si «nei» fordi de ikke har lyst til å virke selvopptatte eller «gå mot strømmen».

Hvis du alltid sier ja, vil du ha tid til alle sammen, bortsett fra deg selv. Du vil glemme deg selv slik at du kan behage alle andre. Hvis du ikke vet hvordan du kan si «nei», vil du raskt bruke opp både den mentale og følelsesmessige energien din. Når du er opptatt med å gjøre ting for alle andre, blir dine egne behov og ønsker satt i baksetet.

«Folk tror at fokus betyr å si ja til det du må fokusere på. Men det er ikke hva det betyr i det hele tatt. Det betyr å si nei til de hundrevis av andre gode ideene som finnes. Du må velge nøye. Jeg er faktisk like stolt over de tingene jeg ikke har gjort som de tingene jeg har gjort. Innovasjon er å si ‘nei’ til 1000 ting.»

Steve Jobs

4. Å ikke være i stand til å be om hjelp

Det er alltid noen som foretrekker å ta livet av seg i et forsøk på å løse et problem, i stedet for å be om hjelp. Noen foretrekker til og med å feile over det å la noen annen delta i prosjektet.

Å regulere resursene dine på en intelligent måte betyr å vite hvordan du delegerer, hvordan du ber om hjelp, og hvordan du tar imot råd for å løse problemer som er for store å takle på egen hånd. Dette er spesielt sant i den moderne verden. Vi lever ikke lenger i en økonomi hvor vi bare så vidt klarer å holde hodet over vannet. I stedet spesialiserer alle seg i en eller annen service, mens de etterlater alt annet til noen andre.

5. Energistjelende vaner: Å bekymre seg for mye

Mye av det vi bekymrer oss for har å gjøre med ting som kan skje i fremtidenDette gjør at dette spørsmålet dukker opp: Gir det mening å være engstelig over noe som ikke har skjedd ennå?

Folk som har som vane å bekymre seg, bruker en god del følelsesmessige og mentale ressurser på å håndtere disse «hva om-ene». Å bekymre seg for alt som kan skje er uten tvil en energistjelende vane. Å tenke på ting som ikke har skjedd ennå, tar mye tid.

«Det er to typer bekymringer – de du kan gjøre noe med, og de du ikke kan gjøre noe med. Ikke kast bort tid på den siste.»

-Duke Ellington-

6. Klaging

Psykologen Joan Garriga skrev at «klaging senker folks vitalitet». Å klage konstant om tingene som skjer i livet ditt, er en annen energistjelende vane.

Den nedovergående spiralen som er klaging, er fullstendig uproduktiv. Det er paralyserende og forhindrer deg i å gjøre bra ting med tiden din.

Å klage kan noen ganger brukes som en måte å «slippe ut damp» eller rømme fra det du opplever på. Det lar deg avreagere på en bestemt måte. Når du klenger deg til det, kaster du imidlertid bort massevis av energi.

7. Energistjelende vaner: Å utsette ting

Noen ganger utsetter du planer eller ansvar fordi du ikke vil gjøre dem. Å vente med ting til i morgen er som å skape en stormsky. Til slutt vil alle de tingene du utsatte regne ned på deg og forårsake mange negative situasjoner i livet ditt.

«Hva enn du kan gjøre, eller drømme at du kan gjøre, begynn med det. Frimodighet har geni, kraft og magi i seg.»

-Goethe-

8. Å alltid se på den negative siden av ting

Hvis du alltid ser glasset som halvtomt og alltid er redd for at dårlige ting kommer til å skje eller at ting ikke kommer til å gå bra, vil du utvikle en dårlig holdning.

Dette blir en selvoppfyllende profeti. Sosiologen Robert K. Merton skriver: «Den selvoppfyllende profetien er, til å begynne med, en falsk definisjon av situasjonen, som fremkaller en ny atferd som gjør at den originalt falske oppfatningen blir sann. Den tvilsomme gyldigheten til den selvoppfyllende profetien foreviger en periode med feil». Som en konsekvens, ifølge Merton, hvis du tenker at noe kommer til å gå galt, vil det sannsynligvis det.

Bekymret kvinne

9. Å prøve å kontrollere alt

Å prøve å kontrollere alt rundt deg kan være utmattende. Det krever en enorm mengde innsats som egentlig er forgjeves fordi det til syvende og sist er veldig lite som du faktisk kan kontrollere. Å ta til seg energistjelende vaner forårsaker frustrasjon og angst fordi du aldri faktisk vil ha kontroll på alt.

Å konstant prøve å holde alt akkurat slik du vil ha det, er umulig. Tross alt, lever du ikke i en boble. Menneskene og tingene rundt deg påvirker livet ditt.

10. Å ikke la deg selv stoppe opp og hvile

Dette er den siste av dagens energistjelende vaner. Å sitte på sofaen, ta en avslappende dusj, se en film med din bedre halvdel, lese, eller ringe en nær venn… Det er mange måter å stoppe opp og koble fra på, og å gjøre nettopp dette er livsviktig for helsa og velværet ditt. Maslow inkluderer hvile som en avgjørende del av ligningen i sitt hierarki av menneskelige behov.

For å konkludere, husk at det å leve med bekymringer og tvil fører til mye lidelse. I stedet, prøv å le, gråte, elske, og føle. Hvis du kaster bort mye tid på å bekymre deg for hva som kunne ha vært eller på å klage på ting du ikke kan endre, vil du glemme det nåværende øyeblikket. Du vil ikke være i stand til å nyte sensasjonen av her og nå.

«Jeg blir mer og mer opptatt av livet som det faktisk er, ikke som det skulle ha vært.»

-Kari Bremnes-

  • Wilson, K. G., & Soriano, M. C. L. (2014). Terapia de aceptación y compromiso (ACT). Ediciones Pirámide.
  • Branden, N., & Senestrari De Salvi, M. (1990). El respeto hacia uno mismo: cómo vencer el temor a la desaprobación de los demás, el sentimiento de culpa, la inseguridad.